| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bilim Tarihi II | COĞ471 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Yasin KARAMAN (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Yasin KARAMAN |
| Amaç |
Bu dersin amacı bilimin ortaya çıkışı ve çeşitli uygarlıkların bilime katkıları hakkında bilgi vermektir. |
| Ders İçeriği |
Ders, bilimin genel özellikleri, bilimin ortaya çıkışı, çeşitli uygarlıkların bilme yaptıkları katkılar, bilimin gelişimi, İslam dünyası ve Avrupa’nın bilme katkıları, Bilimin günümüzdeki durumu konularını kapsamaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008.
Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007. Bilim Tarihi, Ş. Ural, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000. Osmanlı Türklerinde İlim A. Adıvar; İstanbul 1991. Batı Biliminde Dönüm Noktaları, P. Whitfield, İstanbul, 2008 İnsan Düşüncesinde Yerküre, D. Oldroyd, Tübitak Yayınları, Ankara, 2004. Bilim Sosyolojisi – Bilim Tarihi ve Yöntem, E. Eğribel – U. Özcan, İstanbul 2007, Bilim Tarihi (Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi) C. A. Ronan Ankara 2003, |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,61 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bilim nedir? Bilimin temel özellikleri. Bilimsel çalışma basamakları. Bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi ve felsefesi. Bilim tarihinin amacı. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Tarih Öncesi ve İlk Uygarlıklarda bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | Yunan Döneminde bilim (Antik Çağ ve Helenistik Çağ) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 4 | Roma Döneminde bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Ortaçağ avrupasında bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | İslam Medeniyetlerimde bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | Rönesans dönemi ve sonrasında bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 8 | Arasınav, Yeni Çağda Bilim | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | Yeni Çağda bilim ve kimya biliminin dönemleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 10 | Modern Çağda bilim, modern kimyanın doğuşu; Boyle, Lavosier, Proust, Gay-Lussac, Dalton, Avogadro. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | Atomun yapısı ve Radyoaktivite biliminin gelişimi; Faraday, Stoney, Meyer, Mendeleyev, Moseley, Thomson, Becquerel, Marie Curie, Röntgen, Rutherford, Chadwick, Bohr, Einstein, Pauling. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Organik kimyanın gelişimi; Wöhler, Von Liebig, Hofmann, Wurtz, Kekule, Bunsen, Baeyer, Pasteur, Perkin, Buchner,Otto Wallach, Beilstein. Grignard. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | Fizikokimya ve analitik kimyanın gelişimi; Ostwald, van’t Hoff, Gibbs, Le Chatelier, Arrhenius, Haber, Nernst, Maxwell, Planck, Schrödinger, Davy, Joule, Carnot, Clapeyron, Lord Kelvin, Clausius, Langmuir. | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | Yirmibirinci yüzyılda bilim ve kimyadaki son gelişmeler | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir. | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ;
| Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir. | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ;
| Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir. | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 2 | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 | 2 | 2,67 | 2 | 2 | 2,67 | 2 | 3 | 2 |