EN
  • Anasayfa
  • COĞ311 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
COĞ311 - Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik COĞ311 5 3 + 2 7,0 Pdf
Birim Bölüm
COĞRAFYA
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Harun TUNÇEL
Ders Veren Prof. Dr. Harun TUNÇEL
Amaç

Bilimi günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline getirmek, bilimsel bilgiyi üretirken belli etik kurallarını uygulamak, bilimsel bir çalışma yaparken konuların ve verilerin nerelerden nasıl toplanacağı ve işleneceği ve nasıl sunulacağı konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazandırmak dersin temel amaçlarındandır.

Ders İçeriği

Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması ve sunulması. Bilimde etik dışı davranışlar konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Ders Kaynakları Baloğlu, B., 2006, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. İstanbul
Anonim, 2002, Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, Ankara.
Aziz, A., 2003, Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Turhan Kitabevi, Ankara
Karasar, N., 1994, Bilimsel Araştırma Yöntemi. Tekışık Matbaacılık, Ankara
Tunçel,H., 2001, Coğrafya Çalışmalarında Konu Seçimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, s: 87-98, Elazığ
Yıldırım, A. ve ŞIMŞEK, H. 2005, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık. Ankara.
Tunçel,H., 2005., Coğrafya Çalışmalarında Kullanılan Sayısal Verilerin Özellikleri, Fırat Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Elazığ
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav 1 15
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
40
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
40
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
20
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 5 14 70
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 4 14 56
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 10 20
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 8 24
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 3 1 3
Ödev 1 Ödev 1 6 1 6
Final Final 3 1 3
Toplam İş Yükü (Saat) 182
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,14
AKTS 7,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş Tartışmalı Ders
2 Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim
3 Araştırma projesi hazırlama (Konu seçimi, metod seçimi, konu seçimini etkileyen faktörler) Tartışmalı Ders
4 Verilerin özellikleri (Olgusal veriler, yargısal veriler) Tartışmalı Ders
5 Veri toplanması (Makalelerden yararlanma, bilgi notu kullanma teknikleri, ikincil verilerin kullanılması) Tartışmalı Ders
6 Verilerin sınıflandırılması (veri kaynağı, verinin zamanı, verinin sürekliliği, verinin kesinliği) Tartışmalı Ders
7 Ara sınav
8 Veri Madenciliği, internet ve kütüphane kullanımı Tartışmalı Ders
9 Alan çalışmaları (Gözlem ve ölçmeler, Anket hazırlama ve uygulama teknikleri) Tartışmalı Ders
10 Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler Tartışmalı Ders
11 Bilimsel yazımda teknikler (Atıf ve göndermeler, kaynakça yazımı, öneride bulunma, sonuç kısmı yazımı) Tartışmalı Ders
12 Bilimsel etik kavramının açıklanması Tartışmalı Ders
13 Akademik araştırmalarda etik Tartışmalı Ders
14 Akademik yazımda etik Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel etik kurallarına uyulması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel etik kurallarına uyulması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması Sunum / Seminer Ders Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması 5 4 5 4 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5
Bilimsel etik kurallarına uyulması 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 4 5 5
Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5
Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5
Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5 5 5 5 5
Bilimsel etik kurallarına uyulması 4 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5
Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi 5 5 5 4 5 5 5 5 4 5 5 5 - 5
Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5
Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 4,8 4,9 5 4,8 4,9 4,9 5 4,7 4,8 4,8 4,9 4,8 4,4 5