| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik | COĞ311 | 5 | 3 + 2 | 7,0 |
| Birim Bölüm | COĞRAFYA |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Harun TUNÇEL |
| Ders Veren | Prof. Dr. Harun TUNÇEL |
| Amaç |
Bilimi günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline getirmek, bilimsel bilgiyi üretirken belli etik kurallarını uygulamak, bilimsel bir çalışma yaparken konuların ve verilerin nerelerden nasıl toplanacağı ve işleneceği ve nasıl sunulacağı konusunda yeterli bilgi ve beceriyi kazandırmak dersin temel amaçlarındandır. |
| Ders İçeriği |
Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması ve sunulması. Bilimde etik dışı davranışlar konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Baloğlu, B., 2006, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. İstanbul
Anonim, 2002, Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, Ankara. Aziz, A., 2003, Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Turhan Kitabevi, Ankara Karasar, N., 1994, Bilimsel Araştırma Yöntemi. Tekışık Matbaacılık, Ankara Tunçel,H., 2001, Coğrafya Çalışmalarında Konu Seçimi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 1, s: 87-98, Elazığ Yıldırım, A. ve ŞIMŞEK, H. 2005, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık. Ankara. Tunçel,H., 2005., Coğrafya Çalışmalarında Kullanılan Sayısal Verilerin Özellikleri, Fırat Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Elazığ |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Kısa Sınav 1 | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
40
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
40
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
20
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 5 | 14 | 70 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 14 | 56 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 2 | 10 | 20 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 8 | 24 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 6 | 1 | 6 |
| Final | Final | 3 | 1 | 3 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,14 | |||
| AKTS | 7,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | Tartışmalı Ders |
| 2 | Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim | |
| 3 | Araştırma projesi hazırlama (Konu seçimi, metod seçimi, konu seçimini etkileyen faktörler) | Tartışmalı Ders |
| 4 | Verilerin özellikleri (Olgusal veriler, yargısal veriler) | Tartışmalı Ders |
| 5 | Veri toplanması (Makalelerden yararlanma, bilgi notu kullanma teknikleri, ikincil verilerin kullanılması) | Tartışmalı Ders |
| 6 | Verilerin sınıflandırılması (veri kaynağı, verinin zamanı, verinin sürekliliği, verinin kesinliği) | Tartışmalı Ders |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Veri Madenciliği, internet ve kütüphane kullanımı | Tartışmalı Ders |
| 9 | Alan çalışmaları (Gözlem ve ölçmeler, Anket hazırlama ve uygulama teknikleri) | Tartışmalı Ders |
| 10 | Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler | Tartışmalı Ders |
| 11 | Bilimsel yazımda teknikler (Atıf ve göndermeler, kaynakça yazımı, öneride bulunma, sonuç kısmı yazımı) | Tartışmalı Ders |
| 12 | Bilimsel etik kavramının açıklanması | Tartışmalı Ders |
| 13 | Akademik araştırmalarda etik | Tartışmalı Ders |
| 14 | Akademik yazımda etik | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel etik kurallarına uyulması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel etik kurallarına uyulması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması | Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel etik kurallarına uyulması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel rapor hazırlama teknikleri, Bilimsel yazımda uyulması gereken kurallar, teknikler, dipnot, alıntı biçimleri ve referansların verilme teknikleri, APA ve diğer uluslararası teknikler. Şekil ve tabloların hazırlanması | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel etik kurallarına uyulması | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel çalışmada konu seçimi ve sınırlandırma becerisi | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | ;
| Verileri kullanma ve sunma yöntemlerinin doğru oluşturulması | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Doğru veri toplama yönteminin belirlenebilmesi ve uygulanması | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,8 | 4,9 | 5 | 4,8 | 4,9 | 4,9 | 5 | 4,7 | 4,8 | 4,8 | 4,9 | 4,8 | 4,4 | 5 |