| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türkiye İktisat Tarihi | İKT5028 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | İKTİSAT - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
| Amaç |
Türkiye'nin iktisadi ve sosyal yapısının tarihsel süreçte gelişimini incelemek. |
| Ders İçeriği |
Son Dönem Osmanlı ekonomisi, Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi, Devletçi Ekonomi Dönemi, 1945 Dönemi, Planlama Dönemi 1980 Küresel Entegrasyon Dönemi ekonomi ve politik kurumları analiz edilir. |
| Ders Kaynakları |
TABAKOĞLU, Ahmet (2012) Türkiye İktisat Tarihi, Dergâh Yayınları
PAMUK, Şevket (2019) Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları BORATAV, Korkut (2005) Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, İmge Yayınları KAZGAN, Gülten (2017) Tanzimat’tan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi, Bilgi Üniversitesi Yayınları PAMUK, Şevket (2018) Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme (1820-1913), Türkiye İş Bankası Yayınları |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ödev 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 14 | 42 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 16 | 1 | 16 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 20 | 1 | 20 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 30 | 1 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türk iktisat tarihinin tanımı ve kaynakları | Ders |
| 2 | Osmanlı ekonomisine giriş: Nüfus, sosyal yapı, iskan ve yerleşim | Ders |
| 3 | Merkez maliyesi, hazine yönetimi, bütçeler: gelir kaynakları, bütçe giderleri | Ders |
| 4 | Timar sistemi: devlet, sipahi, reaya; tarım işletmelerinden alınan vergiler, sistemin bozulma nedenleri | Ders |
| 5 | İktisadi ve sosyal yönleriyle vakıf kurumu | Ders |
| 6 | Şehir ekonomisi, esnaf loncaları ve fiyatlar (narh uygulaması) | Ders |
| 7 | Ara Sınav | Ders |
| 8 | Para ve finansman sistemi, kredi ve servetler | Ders |
| 9 | Sınai üretim, iç ve dış ticaret, kapitülasyonlar, gayrimüslim ve yabancı tüccarlar | Ders |
| 10 | Ulaşım ve haberleşme | Ders |
| 11 | Osmanlı Ekonomisinde değişim: savaşlar, mali krizler, iç borçlanma usulleri, dış borçlar ve bağımlılık | Ders |
| 12 | Cumhuriyet dönemi: Atatürk dönemi iktisat politikaları ve tatbikatı: Devletçilik dönemi | Ders |
| 13 | İkinci dünya savaşı döneminde iktisadi durum ve yeni gelişmeler | Ders |
| 14 | 1950-1960 dönemi iktisat politikaları ve gelişmeler | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Türkiye'nin iktisadi kalkınmasını tarihsel perspektifle ve Dünya ülkeleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecektir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Türkiye'nin günümüzdeki sosyal ve ekonomik problemlerine tarihsel bir gözle bakabilecektir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, Türkiye iktisat tarihindeki dönüşümleri ve kırılmaları tanımlayabilecektir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | ;
| Türkiye'nin iktisadi kalkınmasını tarihsel perspektifle ve Dünya ülkeleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirebilecektir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | ;
| Türkiye'nin günümüzdeki sosyal ve ekonomik problemlerine tarihsel bir gözle bakabilecektir. | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | ;
| Ortalama Değer | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |