| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Karşılaştırmalı Devlet Sistemleri | KMY5026 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | KAMU YÖNETİMİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Çağdaş ZARPLI |
| Amaç |
Dersin amacı; Başkanlık, Yarı-Başkanlık ve Parlamenter sistemlerin tarihsel kökenleri ve mevcut işleyişlerinin karşılaştırmalı bir şekilde öğretilmesi. Öğrencilerin girecekleri meslek sınavlarında bu alanda karşılaşabilecekleri soruları doğru bir şekilde cevaplayabilecekleri becerilerin kazandırılması |
| Ders İçeriği |
Ders, günümüz dünyasında yaygın olarak uygulanan kuvvetler ayrılığı sistemlerini, yani Başkanlık, Yarı-Başkanlık ve Parlamenter sistemlerin temel özelliklerini, avantajlarını ve dezavantajlarını, tarihsel kökenlerini içermektedir. |
| Ders Kaynakları |
Çağdaş Devlet Sistemleri, Prof. Dr. Esat Çam, Der Yayınları
Lijphart, Arend (2001), Çağdaş Demokrasiler, Ankara: Yetkin Yayınları. Çağdaş Devlet Düzenleri, Cem Eroğlu, İmaj Yayıncılık Çağdaş Devlet Sistemleri, Prof. Dr. Esat Çam, Der Yayınları Lijphart, Arend (2001), Çağdaş Demokrasiler, Ankara: Yetkin Yayınları. Çağdaş Devlet Düzenleri, Cem Eroğlu, İmaj Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 20 |
| Ödev 1 | 20 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dersle ilgili temel kavramların incelenmesi: Siyasal Sistem, Devlet, Anayasa, Demokrasi, Ulus-devlet, Karşılaştırmalı Yaklaşım vb. | |
| 2 | Genel olarak siyasal sitem: Temel özellikler, süreçler ve “sistem yaklaşımı” | |
| 3 | Siyasal sistemlere genel bir göz atış: Demokratik Siyasal Sistemler - Demokratik olmayan (Totaliter ve Otoriter) sistemler ayrımından hareketle. | |
| 4 | Demokratik Sistemler: Parlamenter demokrasi ve bu bağlamda İngiliz Siyasi Tarihi | |
| 5 | Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve temel kurumlar. Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içindeki yerinin tartışılması. | |
| 6 | Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | |
| 7 | Demokratik Sistemler: Başkanlık Sistemi ve bu bağlamda Amerikan siyasi tarihinin yeri ve önemi | |
| 8 | Vize sınavı | |
| 9 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve temel kurumlar. Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması | |
| 10 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | |
| 11 | Demokratik Sistemler: Yarı-Başkanlık Sistemi ve bu bağlamda Fransız siyasi tarihi | |
| 12 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması. | |
| 13 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organının yapısı, seçim sistemi ve siyasi partiler | |
| 14 | Totaliter ve otoriter sistemlere genel bir göz atış: Çin halk Cumhuriyeti örneğinden hareketle somutlaştırıcı kısa bir analiz |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramların öğrenilmesi | |||
| Siyasal sistemin kavranması | |||
| Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerin yapılabilmesi | |||
| Belli başlı siyasal sitemler hakkında bilgi sahibi olunması | |||
| Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramların öğrenilmesi | |||
| Siyasal sistemin kavranması | |||
| Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerin yapılabilmesi | |||
| Belli başlı siyasal sitemler hakkında bilgi sahibi olunması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramların öğrenilmesi | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | ;
| Siyasal sistemin kavranması | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
| Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerin yapılabilmesi | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Belli başlı siyasal sitemler hakkında bilgi sahibi olunması | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramların öğrenilmesi | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
| Siyasal sistemin kavranması | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | ;
| Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerin yapılabilmesi | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | ;
| Belli başlı siyasal sitemler hakkında bilgi sahibi olunması | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3,75 | 4,12 | 4,25 | 4,25 | 4 | 4,12 | 3,88 | 4,25 | 4,12 | 4 | 4 | 4,12 | 4,25 | 3,88 | 4 |