EN
  • Anasayfa
  • TAR5002 Bilim ve Teknoloji Tarihi (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5002 - Bilim ve Teknoloji Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilim ve Teknoloji Tarihi TAR5002 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Abdulhalik BAKIR
Ders Veren Prof. Dr. Abdulhalik BAKIR
Amaç

Bu dersin amacı, Eski ve Orta Çağlarda bilim ve teknolojinin tarihsel gelişimini ve toplumlar üzerindeki etkilerini kavratmaktır. Öğrencilerin, farklı medeniyetlerdeki bilimsel ve teknolojik ilerlemeleri analiz etme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir. Ayrıca, bu dönemlerdeki bilimsel düşünce ve teknolojik yeniliklerin modern bilimin temellerine nasıl katkıda bulunduğu anlaşılır.

Ders İçeriği

Bu ders, Eski ve Orta Çağ’da bilim ve teknolojinin gelişim süreçlerini tarihsel bağlamda inceler. Bilim ve teknolojinin insanlık tarihi boyunca toplumları nasıl şekillendirdiği ele alınır. Eski Çağ’da Mezopotamya, Mısır, Hint ve Çin uygarlıklarındaki bilimsel gelişmeler incelenir. Mezopotamya’nın matematik, yazı sistemi ve takvim alanındaki katkıları değerlendirilir. Mısır medeniyetinde mimarlık, tıp ve astronomi alanındaki ilerlemeler ele alınır. Antik Yunan’da bilim ve felsefenin temelleri atılır; Thales, Pisagor, Aristo gibi düşünürler incelenir. Arşimet ve Hipokrat gibi bilim insanlarının katkıları dersin önemli konularındandır. Helenistik dönemde bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeler tartışılır. Roma İmparatorluğu’nun mühendislik, inşaat ve altyapı teknolojileri üzerinde durulur. Orta Çağ’a geçişte bilimsel bilgi transferinin rolü değerlendirilir. Avrupa’nın Orta Çağ’daki bilimsel durgunluğu ve bunun nedenleri incelenir. İslam dünyasının bilim ve teknoloji alanında Altın Çağı’na odaklanılır. İbn Sina, El-Harezmi ve İbnü’l-Heysem gibi bilim insanlarının çalışmaları detaylandırılır. İslam medreseleri, kütüphaneler ve bilim merkezlerinin önemi vurgulanır. Avrupa’da ilk üniversitelerin ve manastır okullarının kuruluşu anlatılır. Arapçadan Latinceye tercüme hareketlerinin bilim üzerindeki etkileri incelenir. Skolastik düşüncenin bilimsel gelişime etkisi ele alınır. Orta Çağ’da tarım teknolojileri, mekanik saatler ve su değirmenleri gibi yenilikler tartışılır. Tıp, optik ve astronomideki gelişmeler karşılaştırmalı olarak değerlendirilir. İslam ve Avrupa arasında bilimsel bilgi transferi süreci analiz edilir. Endülüs ve Sicilya gibi kültürlerin bilimdeki rolü üzerinde durulur. Bilimsel yöntemlerin gelişimi ve deneysel yaklaşımın önemi vurgulanır. Teknolojinin ekonomik ve sosyal hayat üzerindeki etkileri ele alınır. Kilise ve din kurumlarının bilim üzerindeki etkileri tartışılır. Bilim ve teknolojide dogmatizm ve yenilik arasındaki çatışma incelenir. Antik ve Orta Çağ bilimsel metinleri ve kronikleri ders materyali olarak kullanılır. Öğrenciler, dönemler arasındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir. Eski ve Orta Çağ’da bilim insanlarının yöntem ve yaklaşımları analiz edilir. Dersin sonunda öğrenciler, bu iki dönemdeki bilim ve teknoloji tarihini eleştirel bir perspektifle kavrar. Ders, bilim ve teknolojinin tarihsel gelişimini anlamak ve modern çağın temellerini görmek için temel bir kaynak oluşturur.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
Abu Rayhan al-Biruni – The Chronology of Ancient Nations
Albert of Saxony – De Locis
Albertus Magnus – De Mineralibus
Al-Biruni – Tahdid Nihayat al-Amakin
Al-Farabi – Kitab al-Musiqa al-Kabir
Al-Idrisi – Nuzhat al-Mushtaq
Al-Jazari – The Book of Knowledge of Ingenious Mechanical Devices
Al-Khwarizmi – Kitab al-Jabr wa-l-Muqabala
Al-Kindi – On First Philosophy
Al-Masudi – Muruj adh-dhahab
Al-Razi – Kitab al-Hawi
Al-Zahrawi (Abulcasis) – Al-Tasrif
Aristoteles – Meteorologica
Arşimet – Works (Çeşitli matematik ve fizik eserleri)
Avempace (Ibn Bajja) – Risala fi’l-‘Aql
Bede – De Natura Rerum
Bede the Venerable – Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum
Boethius – De Institutione Musica
Cassiodorus – Institutiones
Dante Alighieri – Convivio
Dioskorides – De Materia Medica
Galen – De usu partium
Geoffrey Chaucer – Treatise on the Astrolabe
Geoffrey Chaucer – Treatise on the Astrolabe
Herodot – Tarih
Hipokrat – Hippocratic Corpus
Ibn al-Haytham – Book of Optics
Ibn al-Nafis – Commentary on Anatomy
Isidorus of Seville – Etymologiae
Ismail al-Jazari – The Book of Knowledge of Ingenious Mechanical Devices
İbn Battuta – Rihla
İbn Khaldun – Mukaddime
İbn Sina (Avicenna) – El-Kanun fi’t-Tıb
İbnü’l-Heysem (Alhazen) – Kitab al-Manazir
İskenderiyeli Hero – Pneumatica
Jean Buridan – Questions on Aristotle's Physics
Johannes de Sacrobosco – Tractatus de Sphaera
Ksenophon – Anabasis
Leonardo Fibonacci – Liber Abaci
Luca Pacioli – Summa de Arithmetica
Nicole Oresme – De Magnete
Plinius the Elder – Naturalis Historia
Ptolemaios – Almagest
Rhazes (Al-Razi) – Kitab al-Mansuri
Robert Grosseteste – De Luce
Roger Bacon – Opus Majus
Thomas Aquinas – Summa Theologica
Tukididis – Peloponez Savaşı Tarihi
Vitruvius – De Architectura
William of Ockham – Summa Logicae
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ahmet Yaşar Ocak – Bilim ve Teknolojide İslam Dünyası
Ahmet Yaşar Ocak – İslam Dünyasında Bilim Tarihi
Alfred Guillaume – The Life of Muhammad
Ali Birinci – İslam’da Matematik ve Astronomi Tarihi
Ali Yardım – Bilim ve Teknoloji Tarihinde Medeniyetler
Bernard Lewis – The Muslim Discovery of Europe
Bruce Lawrence – Shattering the Myth: Islam Beyond Violence
Carole Hillenbrand – Islamic Science and the Making of the European Renaissance
David C. Lindberg – The Beginnings of Western Science
Ebrahim Moosa – What Is a Madrasa?
Ekmeleddin İhsanoğlu – İslam Medeniyetinde Bilim ve Teknoloji
Fazlurrahman – İslam’da Bilim ve Teknoloji
Franz Rosenthal – Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medieval Islam
Fred M. Donner – The Early Islamic Conquests and Science
George Saliba – Islamic Science and the Making of the European Renaissance
Halil Berktay – Bilim Tarihinde Toplum
Halil İnalcık – Osmanlı ve İslam Bilim Tarihi
Hasan Ünal – Bilim ve Teknoloji Tarihinde İslam Dünyası
Hugh Kennedy – The Courts of the Caliphs: When Baghdad Ruled the Muslim World
İbrahim Kafesoğlu – Türklerde Bilim ve Teknoloji
İhsan Fazlıoğlu – İslam Felsefesi ve Bilim Tarihi
İlber Ortaylı – Bilim ve Teknoloji Tarihinde Medeniyetler
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Orta Çağ’da Bilim ve Teknoloji
John L. Esposito – Islam and Science
Jonathan Bloom & Sheila Blair – Islamic Arts and Sciences
Khaled Abou El Fadl – The Great Theft: Wrestling Islam from the Extremists
Malise Ruthven – Islam in the World
Mehmet Ali Beyhan – Eski Çağdan Orta Çağa Bilim ve Teknoloji
Mehmet Bayrakdar – Bilim ve Teknoloji Tarihinde İslam Dünyası
Michael Cook – Commanding Right and Forbidding Wrong in Islamic Thought
Montgomery Watt – Islamic Philosophy and Science
Murat Bardakçı – Bilim Tarihinde Türklerin Rolü
Mustafa İsen – İslam Bilim Tarihine Giriş
Necmettin Hacıeminoğlu – İslam’da Teknoloji Tarihi
Nurettin Özkan – İslam’da Bilim ve Felsefe
Oliver Leaman – An Introduction to Classical Islamic Philosophy
Osman Turan – Orta Çağ İslam Tarihi
Patricia Crone – Medieval Islamic Political Thought
Recep Şentürk – İslam Dünyasında Bilim ve Düşünce
Richard Bulliet – The Case for Islamo-Christian Civilization
Robert Irwin – The Middle East in the Middle Ages
Roy Mottahedeh – The Mantle of the Prophet
Selçuk Mülayim – Bilim Tarihinde Orta Çağ
Seyyed Hossein Nasr – Science and Civilization in Islam
Suat Sezgin – İslam Bilimleri Tarihi
Tamara Sonn – A Brief History of Islam
Tariq Ramadan – In the Footsteps of the Prophet
Yavuz Selim Karakışla – Orta Çağ’da Teknoloji ve Toplum
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev 1 20
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 7 98
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 2 28
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 11 3 33
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 14 2 28
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 190
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,45
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin Tanıtımı, Bilim ve Teknoloji Tarihinin Önemi ve Kapsamı Ders
2 Antik Mezopotamya’da Bilim ve Teknoloji: Matematik, Yazı ve Takvim Ders
3 Eski Mısır’da Mimarlık, Tıp ve Astronomi Ders
4 Hint ve Çin Uygarlıklarında Bilim ve Teknolojik Gelişmeler Ders
5 Antik Yunan’da Bilim ve Felsefe: Thales, Pisagor, Aristoteles Ders
6 Helenistik Dönemde Bilim: Arşimet, Hipokrat ve Diğer Bilim İnsanları Ders
7 Roma İmparatorluğu’nda Mühendislik, İnşaat ve Teknoloji Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Orta Çağ’a Geçiş ve Bilimsel Bilginin Korunması Ders
10 İslam Dünyasında Altın Çağ: İbn Sina, El-Harezmi, İbnü’l-Heysem Ders
11 İslam Medreseleri, Kütüphaneleri ve Bilim Merkezleri Ders
12 Avrupa’da İlk Üniversiteler ve Skolastik Düşünce Ders
13 Orta Çağ Avrupa’sında Teknolojik Yenilikler: Tarım, Saat ve Mekanik Ders
14 Bilim ve Teknolojide Kültürlerarası Etkileşim: Endülüs ve Sicilya Ders
15 Dönemlerin Değerlendirilmesi, Bilim ve Teknolojinin Modern Çağa Etkileri Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, Eski ve Orta Çağ uygarlıklarında bilim ve teknolojinin temel gelişim süreçlerini açıklayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilimsel düşüncenin farklı kültürlerde nasıl şekillendiğini ve medeniyetler arası etkileşimleri analiz edebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Önemli bilim insanları ve eserleri hakkında bilgi sahibi olarak, bunların bilim ve teknoloji tarihindeki rollerini değerlendirebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Eski ve Orta Çağ’da bilim ve teknolojinin toplumsal, ekonomik ve kültürel etkilerini tartışabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Dönemler arası bilimsel ve teknolojik gelişmeleri karşılaştırarak, modern bilimin temellerini kavrayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenciler, Eski ve Orta Çağ uygarlıklarında bilim ve teknolojinin temel gelişim süreçlerini açıklayabilir. 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5 3 4
Bilimsel düşüncenin farklı kültürlerde nasıl şekillendiğini ve medeniyetler arası etkileşimleri analiz edebilir. 3 4 5 3 5 3 4 5 3 4 5 3 4 5
Önemli bilim insanları ve eserleri hakkında bilgi sahibi olarak, bunların bilim ve teknoloji tarihindeki rollerini değerlendirebilir. 3 4 5 3 5 3 4 5 3 5 4 3 5 4
Eski ve Orta Çağ’da bilim ve teknolojinin toplumsal, ekonomik ve kültürel etkilerini tartışabilir. 3 5 4 3 5 4 5 4 3 5 4 3 5 4
Dönemler arası bilimsel ve teknolojik gelişmeleri karşılaştırarak, modern bilimin temellerini kavrayabilir. 3 4 3 4 3 4 5 4 3 5 4 3 5 4
Ortalama Değer 3 4,2 4,4 3,2 4,4 3,8 4,2 4,4 3,4 4,4 4,2 3,4 4,4 4,2