EN
  • Anasayfa
  • TAR5003 Dinler Tarihi (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5003 - Dinler Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Dinler Tarihi TAR5003 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK
Ders Veren Prof. Dr. Ahmet ALTUNGÖK
Amaç

Din kavramı ve dinilerin kaynağı hakkındaki yaklaşımları bilme. Dünya üzerinde mevcut olan dinleri ve bu dinlerin tarihi serüvenlerini bilme. Antikçağın dini yapısını bilme. Geç Antikçağda ortaya çıkan dinleri tanıma. Bu dinler arasındaki etkileşimleri bilme.

Ders İçeriği

Din kavramı üzerinde durulur. dinin ve dinlerin tarih boyunca serüveni üzerinde durulur. Din kelimesinin kökeni anlatılır. Farklı toplumlarda farklı dillerde din kavramı için kullanılan sözcükler ve kökenleri hakkında bilgi verilir.Din kavramıyla ilgili daena, dharma, ebodat elohim, emanath, dath, nom, nomos, religio kavramları köken bilgileriyle beraber izah edilir. Dinlerin kaynağı hakkındaki görüşlere yer verilir. Dinin kaynağıyla ilgili tek tanrıcı, çok tanrıcı, animist, naturist, totemist yaklaşımlar üzerinde durulur. Max Müller ve Victor Cousin'in din yaklaşımları hakkında bilgi verilir. Dinin kaynağının beşeri olduğu görüşünü savunanların yaklaşımlarına yer verilir. Bu bağlamda mana, tabu, totem, ruh, gibi kavramlar izah edilir. Dinin kaynağının akıl ve vahiy olduğu görüşü üzerinde durulur. Bu bağlamdaki kavramlar ve görüşlere göz atılır. Dinin tanımıyla ilgili olarak tarih boyunca yapılmış tanımlar üzerinde tartışılır. Batılı bilim adamları ve dinler tarihi uzmanlarının dinin tanımıyla ilgili yaklaşımları üzerine değerlendirmeler yapılır. Bu bağlamda Max Müller, E. B. Taylor, E. Durkheim, Rudolf Otto, Foyerbah gibi bilim insanlarının görüşlerine yer verilir. İslam bilginlerinin dinin tanımı ve mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarına yer verilir. Bu bağlamda Şerif Cürcani, Gazali, Tahanevi, Zebidi gibi ilim adamlarının yaklaşımları üzerine değerlendirmeler yapılır. Dinin kökeni ve gelişimi üzerine evrimci görüşün yaklaşımına yer verilir. İslam evrimciliği ve batı evrimciliğinin varlık, yaratılış ve din hakkındaki yaklaşımları arasında kıyaslama yapılır. Dinler tarihi alanında bir inancın din olarak kabul edilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektiği üzerinde durulur. Din ve tarih arasındaki ilişki üzerine durulur ve bir disiplin olarak Dinler Tarihi biliminin tanımı ve ilgi alanları üzerinde durulur. Din Tarihinin alt başlıkları olan Din fenomenolojisi, Din Sosyolojisi, Din Felsefesi ve Din Psikolojisi üzerinde durulur. Dinin kaynağı hakkındaki görüşlere geniş bir şekilde yer verilir. Genel olarak dinler 1. İlkel Kabile Dinleri, 2. Evrensel Dinler ve 3. Milli Dinler şeklinde üç başlık altında incelenir. İlkel Kabile dinleri anlatılırken mana, fetiş, yüce yaratıcı, tabu, totem, şaman, büyü, mith, ayin gibi kavramlar izah edilir. Milli Dinler ve Evrensel dinler başlığı altında Mezopotamya, Mısır, İran, Yunan, Roma, Arap, Orta Asya ve Uzak Doğu dinleri hakkında bilgi verilir. Tek Tanrıcı Dinler ve bu dinlerin kaynağı ve kolları üzerinde durulur.

Ders Kaynakları Adam, B. Dinler Tarihi
Adıvar, A, Tarih Boyunca İlim ve Din
Aydın, F. Dinler Tarihi İncelemelerinde Çağdaş Yaklaşımlar
Aydın, M, Ana Hatlarıyla Dinler Tarihi
Borgeaud, P, Dinler Tarihinde Başlangıçlar
Challaye, F. Dinler Tarihi
Eliade, M, Dinler Tarihine Giriş
Eliade, M, Dinsel İnançlar Tarihi, 1-3
Eliace, M, Dinler Tarihi Sözlüğü
Koştaş, M ve diğerleri, Dinler Tarihi
Köprülü, F, Din Tarihimize Ait Notlar
Küçük, A; Tümer, G, Dinler Tarihi
Mahmud Esad Efendi, Tarihi Dini İslam
Sakal, F, Medeniyet Tarihinde Din Faktörü
Sarıkçıoğlu, E, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi
Schimmel, A, Dinler Tarihine Giriş
Şeriati, A, Dinler Tarihi
Tanyu, H, Dinler Tarihi Araştırmaları
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 14 3 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 7 1 7
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 192
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,53
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dinler Tarihi Bilimi ve bu bilim dalının kaynakları Ders
2 Din Nedir, Din Kavramı ve Din Hakkındaki Görüşler Ders
3 Dinlerin Kaynağı Hakkındaki Yaklaşımlar Ders
4 Tek Tanrıcı Yaklaşımda Dinin Tanımı ve Kaynakları Ders
5 Evrimci ve Naturalist Yaklaşıma Göre Dinin Tanımı ve Kaynakları Ders
6 Din ve Tarih İlişkisi Dinler Tarihinin Diğer Disiplinlerle İlişkisi Ders
7 Dinler Tarihinin Alt Disiplinleri: Psikoloji, Sosyoloji, Felsefe, Fenomenoloji Ders
8 Ara Sınav Ders
9 İlkel Kabile Dinleri ve Bu Bağlamda Ortaya Çıkan İnançlar Ders
10 Milli Dinler Ders
11 Evrensel Dinler Ders
12 Mezopotamya ve İran Dinleri Ders
13 Antik Mısır, Yunan ve Roma Dinleri Ders
14 Orta Asya'daki Din ve İnançlar Ders
15 Uzak Doğu Dinleri Ders
16 Final Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Din kavramı hakkındaki bilimsel yaklaşımları bilir Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Din ve Tarih Arasındaki İlişkiyi bilir, Dinler Tarihini ve alt disiplinlerini tanır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Dinlerin kaynağı hakkındaki theolojik yaklaşımları ve bu yaklaşımlar arasındaki tartışmaları bilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Dinler Tarihi bilimine göre bir inancın din olarak değerlendirilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Dinler Tarihinin İncelediği Dinleri Yapısal Özellikleriyle Öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Din kavramı hakkındaki bilimsel yaklaşımları bilir 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Din ve Tarih Arasındaki İlişkiyi bilir, Dinler Tarihini ve alt disiplinlerini tanır. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Dinlerin kaynağı hakkındaki theolojik yaklaşımları ve bu yaklaşımlar arasındaki tartışmaları bilir. 4 5 4 5 4 5 5 4 4 5 5 4 5 4
Dinler Tarihi bilimine göre bir inancın din olarak değerlendirilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Dinler Tarihinin İncelediği Dinleri Yapısal Özellikleriyle Öğrenir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 4,4 4,6 4,4 4,6 4,4 4,6 4,6 4,4 4,4 4,6 4,6 4,4 4,6 4,4