Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Diplomasi Tarihi | TAR5014 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Ders Veren | Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ |
Amaç |
Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun diplomatik ilişkilerini tarihsel süreç içinde analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilere, Osmanlı’nın uluslararası arenadaki stratejilerini, diplomatik uygulamalarını ve belgelerini kavrama becerisi kazandırılır. Ayrıca, Osmanlı diplomasisinin bölgesel ve küresel güç dengeleriyle ilişkisini eleştirel bir perspektifle değerlendirme yetisi geliştirilir. |
Ders İçeriği |
Osmanlı Diplomasi Tarihi dersi, Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan 18. Yüzyılın sonuna kadar geçen zaman diliminde Osmanlıların önceki Türk ve Müslüman devletlerden miras aldıkarı diplomasi geleneğini, dışişleri zihniyetini, dost ve düşman devlet ayrımını, merkez ve taşra kurumlarının uluslararası ilişkilerini, elçi geliş ve gidişlerini, çeşitli diplomasi uygulamalarını ve bunların belge niteliğindeki ürünlerini konu alıp kapsar. İlk derste diplomasi kavramı ve uluslararası ilişkilerle bağlantılı terimler açıklanarak ilgili tanımlamalar yapılır. Ayrıca Osmanlı Diplomasi Tarihi ile alakalı kaynaklar ve araştırma eserler tanıtılarak öğrencilere konu bazlı ödevler dağıtılır. Sonraki derste Dünya Tarihi’nde Diplomasi Tarihi ve Geçirdiği Dönemler anlatılarak diplomasi türleri izah edilir. İlerleyen derslerde Klasik Dönem Osmanlı Diplomasisi (1299-1606) ayrıntılı bir şekilde değerlendirilir. Öncelikle İslam hukukunda uluslararası ilişkiler teorisi, Darülislam, Darülharb, Darüssulh/ahd kavramları merkezinde işlenerek Osmanlı diplomasinin hukuki zemini inşa edilir. Daha sonraki derslerde Osmanlı dışişleri müessesesi olan Hariciye tanıtılır ve Divan-ı Hümayun, Nişancı, Reisülküttab, Divan-ı Hümayun Tercümanları, Elçilik görevi de üstlenen çavuşlar görevleriyle beraber ele alınır. Osmanlı zihinsel ve kurumsal yapısı anlaşıldıktan sonraki derslerde Osmanlı Devleti’nin Müslüman ve Gayrimüslim devletlerle ilişkileri, tarihî olaylarla birlikte kronolojik olarak ve geçirdiği evreler çerçevesinde işlenir. Bu minvalde Osmanlı tarihindeki savaş ve barış olguları, diplomasi alanı kapsamında değerlendirilir ve Osmanlı’nın Geçici Diplpmasi’den Kalıcı Diplomasi’ye geçiş süreci ayırt edilir. Bu doğrultuda Osmanlı Devleti’nin diplomatik kurumlarındaki değişim de görülür. Öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Osmanlı'nın erken dönem diplomasisi ve komşu devletlerle ilişkileri ele alınır. İmparatorluğun Avrupa, Asya ve Afrika ile kurduğu diplomatik bağlar detaylandırılır. Osmanlı elçilik teşkilatı ve elçi protokolü dersin önemli konularındandır. Batılı devletlerle ilk temaslar ve kapitülasyonların diplomatik boyutları işlenir. Viyana Kuşatmaları gibi önemli savaşların diplomatik arka planı analiz edilir. Osmanlı’nın Rusya, İran ve Arap dünyasıyla olan diplomatik ilişkileri incelenir. Osmanlı'da barış antlaşmaları ve müzakerelerin yapısı üzerinde durulur. Elçi mektupları, padişah fermânları ve diğer diplomatik belgeler kaynak olarak kullanılır. Tanzimat ve Islahat dönemlerinde diplomatik reformlar detaylandırılır. Osmanlı’nın diplomasi pratiğinde Avrupa’nın güç dengeleri ve ittifak sistemleri değerlendirilir. Osmanlı’nın büyük devletlerarasındaki denge politikasını kavramak önemlidir. Berlin Kongresi ve Paris Barış Konferansı gibi uluslararası toplantılar Osmanlı açısından ele alınır. Ders, Osmanlı diplomatik gelenekleri ile modern diplomasi arasındaki geçişi tartışır. Osmanlı elçiliklerinin faaliyet alanları ve görevleri ayrıntılı olarak incelenir. Osmanlı diplomatik temsilcilerinin rolleri ve kimlikleri araştırılır. Ders boyunca Osmanlı’nın uluslararası hukuk ve protokol kurallarıyla ilişkisi ele alınır. Öğrenciler, Osmanlı diplomasi tarihini çok boyutlu anlayarak, tarihsel ve siyasal bağlamda değerlendirme becerisi kazanır. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan 18. Yüzyılın sonuna kadar giden süreçteki ışişleri tecrübesini tarihsel perspektif içinde görme ve yorumlama yetisi kazanır ve gelişmeleri çok yönlü kavrarlar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Ahmed Cevdet Paşa – Târîh-i Cevdet Ahmet Lütfi Efendi – Vak‘anüvis Târihi Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr Anonim – Tevârîh-i Âl-i Osmân Aşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân Atâ Bey – Atâ Tarihi Celâlzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Mesâlik Çelebizâde Asım – Târih-i Asım Çeşmizâde Tarihi – (Çeşmizâde Mehmed) Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât Derviş Ahmed (Âşık Ahmed) – Menâkıbnâme-i Sultan Murâd Ebubekir Ratib Efendi – Sefâretnâme-i Viyana Esad Efendi – Esad Efendi Tarihi Halil Nûri Bey – Netâyicü’l-Vukûât Hasan Beyzâde – Târîh-i Hasan Beyzâde Hezarfen Hüseyin Efendi – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osmân Hoca Sadeddin – Tâcü’t-Tevârîh İbn Kemal (Kemalpaşazâde) – Osmanlı Tarihi İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt Kânûnî Vekayinâmesi (Anonim) Kâtib Çelebi – Fezleke Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osmân Mehmed Es’ad Efendi – Üss-i Zafer Mehmed Halife – Gülşen-i Vekayi Mehmed Râşid – Râşid Târihi (İkinci) Mehmed Şevket – Tarih-i Şevket Mustafa Nuri Paşa – Netâyicü’l-Vukûât Naîmâ – Târîh-i Naîmâ Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ Nişancı Mehmed Paşa – Tarih-i Nişancı Paşa Nuri Efendi – Mir’âtü’l-Vakâyı Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi Pertev Paşa – Vekayinâme Râşid Mehmed – Târîh-i Râşid Rûhî Çelebi – Târîh-i Rûhî Saçaklızâde Mehmed – Târîh-i Saçaklızâde Selânikî Mustafa – Târih-i Selânikî Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretnâme Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde Subhî Mehmed Efendi – Târîh-i Subhî Süleyman İzzî – Târîh-i İzzî Şükrullah – Behçetü't-Tevârîh Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth Vâsıf Mehmed – Mehâsinü’l-Âsâr ve Hakaikü’l-Ahbâr Vecîhî Hasan Efendi – Tarih-i Vecihi Yirmisekiz Mehmed Çelebi – Sefâretnâme Zâkirzâde Ahmed Efendi – Zâkirzâde Târihi Zübde-i Vekayi – (Anonim) . ÇALIŞMA ESERLER . A. Melek Özyetgin, Ayşe Ersay Yüksel, Elif Tuğçe Kurt – Osmanlı İmparatorluğu'nda Diplomasi ve Ağırlama Ahmet Dönmez – İlkçağ’dan Viyana Kongresi’ne Diplomasi Ahmet Dönmez – Savaş ve Diplomasi Ahmet Özel – Darulislam – Darulharb, İslam Hukukunda Ülke Kavramı Ali Engin Oba – Diplomasi ve Tarih Ali İbrahim Savaş – Osmanlı Diplomasisi Barış Özdal – Diplomasi Tarihi Barış Özdal, R. Kutay Karaca – Osmanlı Diplomasi Tarihi Bekir Günay – Paris'te Bir Osmanlı: Seyyid Abdurrahim Muhib Efendi'nin Paris Sefirliği ve Büyük Sefaretnamesi Charles Schefer – Bir Fransız Elçisinin İstanbul Günlüğü (1672-1673) Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714) Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592) Dejanirah Couto – Harp ve Sulh, Avrupa ve Osmanlılar Ekkehard Eickhoff – Venedik, Viyana ve Osmanlılar Erhan Afyoncu – III. Ahmed'in Hatt-ı Hümâyûnlarında Sultan Ve Diplomasi Erhan Afyoncu, Ahmet Önal, Uğur Demir – Fransa’ya Osmanlı Tokadı Eric R. Dursteler – İstanbul'daki Venedikliler Gül Akyılmaz – Osmanlı Diplomasi Tarihi ve Teşkilatı Güner Doğan – “Venediklü ile Dahi Sulh Oluna” Güzin Özen Yılmaz – Elçiye Zeval Olmaz. 16.-18. Yüzyıllarda Osmanlı'da Yabancı Elçiler Hacer Topaktaş – Osmanlı - Lehistan Diplomatik İlişkileri Hadiye Tuncer, Hüner Tuncer – Osmanlı Diplomasisi ve Sefaretnameler Hüner Tuncer – Osmanlı Diplomasisi ve Sefaretnameler Hüseyin Ömer Ercan – Pasarofça Antlaşması (1718), Diplomasi ve Barış Kemal Beydilli – Osmanlı Dünyasında Diplomasi ve Siyaset Kenneth M. Setton – XVII. Yüzyıl Dünyasında Venedik, Avusturya ve Türkler Kolektif – Osmanlı Diplomasisi Mehmet Alaaddin Yalçınkaya, Uğur Kurtaran – Osmanlı Devleti’nin Diplomasi Tarihi, Makaleler, 2 Cilt Mehmet Yaşar Ertaş, Hacer Kılıçaslan – Osmanlı`da Diplomasi, Siyaset ve Savaş Merve Karaçay Türkal – 18. Yüzyılın İkinci Yarısında Osmanlı-Fas İlişkileri Muhammet Safi – Osmanlı Elçilerinin Wikileaks Raporları Mustafa Güler – Zülfikar Paşa'nın Viyana Sefareti ve Esareti (Ceride-i Takrirat- ı Zülfikar Efendi ( 1099 - 1103 / 1688 - 1692 ) Namık Sinan Turan – İmparatorluk ve Diplomasi Nicolas Vatin – Rodos Şövalyeleri ve Osmanlılar: Doğu Akdeniz'de Savaş, Diplomasi Ogiler Ghislain De Busbecq – Türk Mektupları, Kanuni Döneminde Avrupalı Bir Elçinin Gözlemleri Onur Kınlı – Osmanlı’da Modernleşme ve Diplomasi Osamer – Osmanlı’da Siyaset ve Diplomasi Özlem Kumrular – Yeni Belgeler Işığında Osmanlı-Habsburg Düellosu Selim Hilmi Özkan – Osmanlı Devleti ve Diplomasi Serap Mumcu – Venedik Baylosu’nun Defterleri (1589-1684) Serdar Çavuşdere – Orta Çağ'da Venedik Papalık ve Türkler Tommaso Bertele – Venedik ve Kostantiniyye - Tarihte Osmanlı-Venedik İlişkileri Tufan Gündüz – Doğu'da Venedik Elçileri Uğur Demir – 1768-1774 Savaşı Öncesi Osmanlı Diplomasisi Uğur Kurtaran – Osmanlı Avusturya Diplomatik İlişkileri Yirmisekiz Çelebi Mehmed Efendi – Fransa Seyahatnamesi, Sefaretname-i Mehmet Çelebi Yusuf Yıldız – Osmanlı-Habsburg İlişkileri |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ödev (Sunum) | 30 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 14 | 3 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 14 | 1 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı diplomasisinin genel çerçevesi ve erken dönem diplomasi uygulamaları | |
2 | Osmanlı'nın Balkanlar ve Anadolu’daki diplomatik ilişkileri | Tartışmalı Ders |
3 | Osmanlı-Avrupa diplomatik temaslarının başlangıcı | Tartışmalı Ders |
4 | Osmanlı elçilik teşkilatı ve diplomatik protokol | Tartışmalı Ders |
5 | Kapitülasyonların diplomatik ve siyasi boyutları | Tartışmalı Ders |
6 | Osmanlı-Venedik ve Osmanlı-Habsburg ilişkileri | Tartışmalı Ders |
7 | Osmanlı-Rus ve Osmanlı-İran diplomatik ilişkileri | Tartışmalı Ders |
8 | Ara Sınav | Tartışmalı Ders |
9 | Osmanlı’nın Osmanlı-Habsburg mücadelesindeki diplomatik stratejileri | Tartışmalı Ders |
10 | Barış antlaşmaları ve müzakere süreçleri | Tartışmalı Ders |
11 | Tanzimat ve Islahat dönemlerinde diplomatik reformlar | Tartışmalı Ders |
12 | Osmanlı’nın büyük güçler arasındaki denge politikası | Tartışmalı Ders |
13 | Berlin Kongresi ve 19. yüzyıl uluslararası diplomatik gelişmeleri | Tartışmalı Ders |
14 | Osmanlı elçiliklerinin görevleri ve elçi kimlikleri | Tartışmalı Ders |
15 | Modern diplomasi anlayışına geçiş ve Osmanlı’nın uluslararası hukuk ilişkisi | Tartışmalı Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı İmparatorluğu'nun diplomatik yapı ve uygulamalarını tanımlar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı’nın farklı devletlerle kurduğu diplomatik ilişkileri analiz eder. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı diplomasisinde kullanılan belgeleri ve protokolleri yorumlar. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı’nın uluslararası ilişkilerde izlediği stratejileri değerlendirir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Diplomasi tarihindeki gelişmeleri Osmanlı perspektifinden karşılaştırmalı olarak inceler. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı İmparatorluğu'nun diplomatik yapı ve uygulamalarını tanımlar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Osmanlı’nın farklı devletlerle kurduğu diplomatik ilişkileri analiz eder. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Osmanlı diplomasisinde kullanılan belgeleri ve protokolleri yorumlar. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Osmanlı’nın uluslararası ilişkilerde izlediği stratejileri değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Diplomasi tarihindeki gelişmeleri Osmanlı perspektifinden karşılaştırmalı olarak inceler. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,8 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 | 4,6 | 3,6 |