EN
  • Anasayfa
  • TAR5014 Osmanlı Diplomasi Tarihi (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5014 - Osmanlı Diplomasi Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Diplomasi Tarihi TAR5014 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ
Ders Veren Doç. Dr. Cihan YEMİŞÇİ
Amaç

Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nun diplomatik ilişkilerini tarihsel süreç içinde analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilere, Osmanlı’nın uluslararası arenadaki stratejilerini, diplomatik uygulamalarını ve belgelerini kavrama becerisi kazandırılır. Ayrıca, Osmanlı diplomasisinin bölgesel ve küresel güç dengeleriyle ilişkisini eleştirel bir perspektifle değerlendirme yetisi geliştirilir.

Ders İçeriği

Osmanlı Diplomasi Tarihi dersi, Osmanlı Devleti’nin kuruluşundan 18. Yüzyılın sonuna kadar geçen zaman diliminde Osmanlıların önceki Türk ve Müslüman devletlerden miras aldıkarı diplomasi geleneğini, dışişleri zihniyetini, dost ve düşman devlet ayrımını, merkez ve taşra kurumlarının uluslararası ilişkilerini, elçi geliş ve gidişlerini, çeşitli diplomasi uygulamalarını ve bunların belge niteliğindeki ürünlerini konu alıp kapsar. İlk derste diplomasi kavramı ve uluslararası ilişkilerle bağlantılı terimler açıklanarak ilgili tanımlamalar yapılır. Ayrıca Osmanlı Diplomasi Tarihi ile alakalı kaynaklar ve araştırma eserler tanıtılarak öğrencilere konu bazlı ödevler dağıtılır. Sonraki derste Dünya Tarihi’nde Diplomasi Tarihi ve Geçirdiği Dönemler anlatılarak diplomasi türleri izah edilir. İlerleyen derslerde Klasik Dönem Osmanlı Diplomasisi (1299-1606) ayrıntılı bir şekilde değerlendirilir. Öncelikle İslam hukukunda uluslararası ilişkiler teorisi, Darülislam, Darülharb, Darüssulh/ahd kavramları merkezinde işlenerek Osmanlı diplomasinin hukuki zemini inşa edilir. Daha sonraki derslerde Osmanlı dışişleri müessesesi olan Hariciye tanıtılır ve Divan-ı Hümayun, Nişancı, Reisülküttab, Divan-ı Hümayun Tercümanları, Elçilik görevi de üstlenen çavuşlar görevleriyle beraber ele alınır. Osmanlı zihinsel ve kurumsal yapısı anlaşıldıktan sonraki derslerde Osmanlı Devleti’nin Müslüman ve Gayrimüslim devletlerle ilişkileri, tarihî olaylarla birlikte kronolojik olarak ve geçirdiği evreler çerçevesinde işlenir. Bu minvalde Osmanlı tarihindeki savaş ve barış olguları, diplomasi alanı kapsamında değerlendirilir ve Osmanlı’nın Geçici Diplpmasi’den Kalıcı Diplomasi’ye geçiş süreci ayırt edilir. Bu doğrultuda Osmanlı Devleti’nin diplomatik kurumlarındaki değişim de görülür. Öğrencilere, hazırlanmaları istenen konularla alakalı söz verilerek derse katılımları sağlanır. Böylece tarihsel olayları neden–sonuç ilişkisi içinde değerlendirme yetkinliği gelişir. Osmanlı'nın erken dönem diplomasisi ve komşu devletlerle ilişkileri ele alınır. İmparatorluğun Avrupa, Asya ve Afrika ile kurduğu diplomatik bağlar detaylandırılır. Osmanlı elçilik teşkilatı ve elçi protokolü dersin önemli konularındandır. Batılı devletlerle ilk temaslar ve kapitülasyonların diplomatik boyutları işlenir. Viyana Kuşatmaları gibi önemli savaşların diplomatik arka planı analiz edilir. Osmanlı’nın Rusya, İran ve Arap dünyasıyla olan diplomatik ilişkileri incelenir. Osmanlı'da barış antlaşmaları ve müzakerelerin yapısı üzerinde durulur. Elçi mektupları, padişah fermânları ve diğer diplomatik belgeler kaynak olarak kullanılır. Tanzimat ve Islahat dönemlerinde diplomatik reformlar detaylandırılır. Osmanlı’nın diplomasi pratiğinde Avrupa’nın güç dengeleri ve ittifak sistemleri değerlendirilir. Osmanlı’nın büyük devletlerarasındaki denge politikasını kavramak önemlidir. Berlin Kongresi ve Paris Barış Konferansı gibi uluslararası toplantılar Osmanlı açısından ele alınır. Ders, Osmanlı diplomatik gelenekleri ile modern diplomasi arasındaki geçişi tartışır. Osmanlı elçiliklerinin faaliyet alanları ve görevleri ayrıntılı olarak incelenir. Osmanlı diplomatik temsilcilerinin rolleri ve kimlikleri araştırılır. Ders boyunca Osmanlı’nın uluslararası hukuk ve protokol kurallarıyla ilişkisi ele alınır. Öğrenciler, Osmanlı diplomasi tarihini çok boyutlu anlayarak, tarihsel ve siyasal bağlamda değerlendirme becerisi kazanır. Öğrenciler, Osmanlı’nın kuruluşundan 18. Yüzyılın sonuna kadar giden süreçteki ışişleri tecrübesini tarihsel perspektif içinde görme ve yorumlama yetisi kazanır ve gelişmeleri çok yönlü kavrarlar. Sonuç olarak ders, tarihsel bilgiyle güncel konjonktürü bağdaştırabilen ve bunu tarihsel derinlikle yapabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Ahmed Cevdet Paşa – Târîh-i Cevdet
Ahmet Lütfi Efendi – Vak‘anüvis Târihi
Âli Mustafa Efendi – Künhü’l-Ahbâr
Anonim – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Aşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Atâ Bey – Atâ Tarihi
Celâlzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Mesâlik
Çelebizâde Asım – Târih-i Asım
Çeşmizâde Tarihi – (Çeşmizâde Mehmed)
Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât
Derviş Ahmed (Âşık Ahmed) – Menâkıbnâme-i Sultan Murâd
Ebubekir Ratib Efendi – Sefâretnâme-i Viyana
Esad Efendi – Esad Efendi Tarihi
Halil Nûri Bey – Netâyicü’l-Vukûât
Hasan Beyzâde – Târîh-i Hasan Beyzâde
Hezarfen Hüseyin Efendi – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osmân
Hoca Sadeddin – Tâcü’t-Tevârîh
İbn Kemal (Kemalpaşazâde) – Osmanlı Tarihi
İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt
Kânûnî Vekayinâmesi (Anonim)
Kâtib Çelebi – Fezleke
Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Lütfi Paşa – Tevârîh-i Âl-i Osmân
Mehmed Es’ad Efendi – Üss-i Zafer
Mehmed Halife – Gülşen-i Vekayi
Mehmed Râşid – Râşid Târihi (İkinci)
Mehmed Şevket – Tarih-i Şevket
Mustafa Nuri Paşa – Netâyicü’l-Vukûât
Naîmâ – Târîh-i Naîmâ
Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ
Nişancı Mehmed Paşa – Tarih-i Nişancı Paşa
Nuri Efendi – Mir’âtü’l-Vakâyı
Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Pertev Paşa – Vekayinâme
Râşid Mehmed – Târîh-i Râşid
Rûhî Çelebi – Târîh-i Rûhî
Saçaklızâde Mehmed – Târîh-i Saçaklızâde
Selânikî Mustafa – Târih-i Selânikî
Silahdar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretnâme
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde
Subhî Mehmed Efendi – Târîh-i Subhî
Süleyman İzzî – Târîh-i İzzî
Şükrullah – Behçetü't-Tevârîh
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
Vâsıf Mehmed – Mehâsinü’l-Âsâr ve Hakaikü’l-Ahbâr
Vecîhî Hasan Efendi – Tarih-i Vecihi
Yirmisekiz Mehmed Çelebi – Sefâretnâme
Zâkirzâde Ahmed Efendi – Zâkirzâde Târihi
Zübde-i Vekayi – (Anonim)
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
A. Melek Özyetgin, Ayşe Ersay Yüksel, Elif Tuğçe Kurt – Osmanlı İmparatorluğu'nda Diplomasi ve Ağırlama
Ahmet Dönmez – İlkçağ’dan Viyana Kongresi’ne Diplomasi
Ahmet Dönmez – Savaş ve Diplomasi
Ahmet Özel – Darulislam – Darulharb, İslam Hukukunda Ülke Kavramı
Ali Engin Oba – Diplomasi ve Tarih
Ali İbrahim Savaş – Osmanlı Diplomasisi
Barış Özdal – Diplomasi Tarihi
Barış Özdal, R. Kutay Karaca – Osmanlı Diplomasi Tarihi
Bekir Günay – Paris'te Bir Osmanlı: Seyyid Abdurrahim Muhib Efendi'nin Paris Sefirliği ve Büyük Sefaretnamesi
Charles Schefer – Bir Fransız Elçisinin İstanbul Günlüğü (1672-1673)
Cihan Yemişçi – Doğu ile Batı’nın Sınırında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1592-1714)
Cihan Yemişçi – Hilal ile Haç Arasında Osmanlı-Dubrovnik İlişkileri (1326-1592)
Dejanirah Couto – Harp ve Sulh, Avrupa ve Osmanlılar
Ekkehard Eickhoff – Venedik, Viyana ve Osmanlılar
Erhan Afyoncu – III. Ahmed'in Hatt-ı Hümâyûnlarında Sultan Ve Diplomasi
Erhan Afyoncu, Ahmet Önal, Uğur Demir – Fransa’ya Osmanlı Tokadı
Eric R. Dursteler – İstanbul'daki Venedikliler
Gül Akyılmaz – Osmanlı Diplomasi Tarihi ve Teşkilatı
Güner Doğan – “Venediklü ile Dahi Sulh Oluna”
Güzin Özen Yılmaz – Elçiye Zeval Olmaz. 16.-18. Yüzyıllarda Osmanlı'da Yabancı Elçiler
Hacer Topaktaş – Osmanlı - Lehistan Diplomatik İlişkileri
Hadiye Tuncer, Hüner Tuncer – Osmanlı Diplomasisi ve Sefaretnameler
Hüner Tuncer – Osmanlı Diplomasisi ve Sefaretnameler
Hüseyin Ömer Ercan – Pasarofça Antlaşması (1718), Diplomasi ve Barış
Kemal Beydilli – Osmanlı Dünyasında Diplomasi ve Siyaset
Kenneth M. Setton – XVII. Yüzyıl Dünyasında Venedik, Avusturya ve Türkler
Kolektif – Osmanlı Diplomasisi
Mehmet Alaaddin Yalçınkaya, Uğur Kurtaran – Osmanlı Devleti’nin Diplomasi Tarihi, Makaleler, 2 Cilt
Mehmet Yaşar Ertaş, Hacer Kılıçaslan – Osmanlı`da Diplomasi, Siyaset ve Savaş
Merve Karaçay Türkal – 18. Yüzyılın İkinci Yarısında Osmanlı-Fas İlişkileri
Muhammet Safi – Osmanlı Elçilerinin Wikileaks Raporları
Mustafa Güler – Zülfikar Paşa'nın Viyana Sefareti ve Esareti (Ceride-i Takrirat- ı Zülfikar Efendi ( 1099 - 1103 / 1688 - 1692 )
Namık Sinan Turan – İmparatorluk ve Diplomasi
Nicolas Vatin – Rodos Şövalyeleri ve Osmanlılar: Doğu Akdeniz'de Savaş, Diplomasi
Ogiler Ghislain De Busbecq – Türk Mektupları, Kanuni Döneminde Avrupalı Bir Elçinin Gözlemleri
Onur Kınlı – Osmanlı’da Modernleşme ve Diplomasi
Osamer – Osmanlı’da Siyaset ve Diplomasi
Özlem Kumrular – Yeni Belgeler Işığında Osmanlı-Habsburg Düellosu
Selim Hilmi Özkan – Osmanlı Devleti ve Diplomasi
Serap Mumcu – Venedik Baylosu’nun Defterleri (1589-1684)
Serdar Çavuşdere – Orta Çağ'da Venedik Papalık ve Türkler
Tommaso Bertele – Venedik ve Kostantiniyye - Tarihte Osmanlı-Venedik İlişkileri
Tufan Gündüz – Doğu'da Venedik Elçileri
Uğur Demir – 1768-1774 Savaşı Öncesi Osmanlı Diplomasisi
Uğur Kurtaran – Osmanlı Avusturya Diplomatik İlişkileri
Yirmisekiz Çelebi Mehmed Efendi – Fransa Seyahatnamesi, Sefaretname-i Mehmet Çelebi
Yusuf Yıldız – Osmanlı-Habsburg İlişkileri
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 20
Ödev (Sunum) 30
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 14 3 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 6 1 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Osmanlı diplomasisinin genel çerçevesi ve erken dönem diplomasi uygulamaları
2 Osmanlı'nın Balkanlar ve Anadolu’daki diplomatik ilişkileri Tartışmalı Ders
3 Osmanlı-Avrupa diplomatik temaslarının başlangıcı Tartışmalı Ders
4 Osmanlı elçilik teşkilatı ve diplomatik protokol Tartışmalı Ders
5 Kapitülasyonların diplomatik ve siyasi boyutları Tartışmalı Ders
6 Osmanlı-Venedik ve Osmanlı-Habsburg ilişkileri Tartışmalı Ders
7 Osmanlı-Rus ve Osmanlı-İran diplomatik ilişkileri Tartışmalı Ders
8 Ara Sınav Tartışmalı Ders
9 Osmanlı’nın Osmanlı-Habsburg mücadelesindeki diplomatik stratejileri Tartışmalı Ders
10 Barış antlaşmaları ve müzakere süreçleri Tartışmalı Ders
11 Tanzimat ve Islahat dönemlerinde diplomatik reformlar Tartışmalı Ders
12 Osmanlı’nın büyük güçler arasındaki denge politikası Tartışmalı Ders
13 Berlin Kongresi ve 19. yüzyıl uluslararası diplomatik gelişmeleri Tartışmalı Ders
14 Osmanlı elçiliklerinin görevleri ve elçi kimlikleri Tartışmalı Ders
15 Modern diplomasi anlayışına geçiş ve Osmanlı’nın uluslararası hukuk ilişkisi Tartışmalı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Osmanlı İmparatorluğu'nun diplomatik yapı ve uygulamalarını tanımlar. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı’nın farklı devletlerle kurduğu diplomatik ilişkileri analiz eder. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı diplomasisinde kullanılan belgeleri ve protokolleri yorumlar. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı’nın uluslararası ilişkilerde izlediği stratejileri değerlendirir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Diplomasi tarihindeki gelişmeleri Osmanlı perspektifinden karşılaştırmalı olarak inceler. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Osmanlı İmparatorluğu'nun diplomatik yapı ve uygulamalarını tanımlar. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Osmanlı’nın farklı devletlerle kurduğu diplomatik ilişkileri analiz eder. 5 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Osmanlı diplomasisinde kullanılan belgeleri ve protokolleri yorumlar. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Osmanlı’nın uluslararası ilişkilerde izlediği stratejileri değerlendirir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Diplomasi tarihindeki gelişmeleri Osmanlı perspektifinden karşılaştırmalı olarak inceler. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 4,8 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6 4,6 3,6