| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Osmanlı Tarih Yazıcılığı I | TAR5020 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TARİH - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR |
| Amaç |
14. yüzyıldan 18. yüzyıla Osmanlı tarih yazarlarını ve eserlerini incelemek. |
| Ders İçeriği |
Osmanlı tarih yazarları ve kaleme aldıkları eserler, kendi dönemleri ve gelişmeleri bağlamında incelenir. |
| Ders Kaynakları |
Erhan Afyoncu; Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi
Abdülkadir Özcan; Osmanlı'da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri Vahdettin Engin, Ahmet Şimşek; Türkiye'de Tarih Yazımı |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 14 | 3 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 14 | 2 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 6 | 1 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Tarih Yazımı | Ders |
| 2 | Örnekler Üzerinden Tarih Yazımına Eleştirel Bakış | Ders |
| 3 | Osmanlı Tarih Yazımının Başlaması | Ders |
| 4 | Enveri, Yahşi Fakih ve Eserleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Tarihi Takvimler ve Tevarihler | Tartışmalı Ders |
| 7 | II. Murad Dönemi Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 8 | Vize Sınavı | Ders Sözlü |
| 9 | Fatih Dönemi Tarihçileri ve Eserleri-I | Ders Tartışmalı Ders Sözlü |
| 10 | Fatih Dönemi Tarihçileri ve Eserleri-II | Ders Tartışmalı Ders Sözlü |
| 11 | II. Bayezid Döneminde Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 12 | Yavuz Sultan Selim Dönemi Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 13 | I. Süleyman Dönemi Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 14 | 17. Yüzyılda Osmanlı Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 15 | Genel Değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| 16 | Final Sınav | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Osmanlı tarih yazıcılığının 18. yüzyıla kadar geçirdiği safhaları bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı tarih yazımının ortaya çıkışını ve gelişim sürecini izah eder. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı tarih yazımında ön plana çıkan yazarları ve eserlerini bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı tarih yazımındaki eserleri eleştirel bir gözle değerlendirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı kitabi kaynaklarını araştırmalarında kullanırken dikkat etmesi gereken hususları bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı tarih yazıcılığının 18. yüzyıla kadar geçirdiği safhaları bilir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
| Osmanlı tarih yazımının ortaya çıkışını ve gelişim sürecini izah eder. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Osmanlı tarih yazımında ön plana çıkan yazarları ve eserlerini bilir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | ;
| Osmanlı tarih yazımındaki eserleri eleştirel bir gözle değerlendirebilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
| Osmanlı kitabi kaynaklarını araştırmalarında kullanırken dikkat etmesi gereken hususları bilir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 4,6 | 4,4 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,8 | 4,4 | 4,4 | 4,2 |