| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Osmanlı Tarih Yazıcılığı II | TAR5021 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TARİH - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
18. yüzyıldan 20. yüzyıla Osmanlı tarih yazıcılığının incelenmesidir. Bilhassa tarih yazarların hayatı ile eserlerinin analiz edilmesi amaçlanır. |
| Ders İçeriği |
Osmanlı tarih yazarları ve kaleme aldıkları eserler, kendi dönemleri ve gelişmeleri bağlamında incelenir. |
| Ders Kaynakları |
Erhan Afyoncu; Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi
Abdülkadir Özcan; Osmanlı'da Tarih Yazımı ve Kaynak Türleri Vahdettin Engin, Ahmet Şimşek; Türkiye'de Tarih Yazımı |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 14 | 3 | 42 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 14 | 2 | 28 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 6 | 1 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Tarih Yazımına Eleştirel Bir Bakış-I | Tartışmalı Ders Ders |
| 2 | Osmanlı Tarih Yazımına Eleştirel Bir Bakış-II | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Şehnamecilik ve Osmanlı Saray Tarihçiliği | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 4 | Osmanlı'da Vakanüvislik | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
| 5 | Naîmâ Mustafa Efendi ve Eseri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Sultan III. Ahmed Dönemi Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 7 | İzzi Tarihi ve Subhi Tarihi | Tartışmalı Ders |
| 8 | Vize Sınavı | Problem Çözme |
| 9 | Hakim Tarihi | Tartışmalı Ders |
| 10 | 18. Yüzyılın İkinci Yarısında Osmanlı Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 11 | 19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Tarih Yazımı-I | |
| 12 | 19. Yüzyılın İlk Yarısında Osmanlı Tarih Yazımı-II | Tartışmalı Ders |
| 13 | 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Osmanlı Tarih Yazımı | Tartışmalı Ders |
| 15 | Eser Kritiği | |
| 16 | Final Sınavı | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Osmanlı tarih yazımını eleştirel bir bakışla değerlendirebilirler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı vakanüvislik kurumunu bilir ve eserlerini tanırlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı kroniklerini araştırmalarında kullanma becerisi kazanırlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Osmanlı tarih yazımını 18. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar genel hatlarıyla değerlendirebilirler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Seminer | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Kronikleri, diğer kaynaklarla mukayese etme bilgisini edinirler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Seminer | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı tarih yazımını eleştirel bir bakışla değerlendirebilirler. | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ;
| Osmanlı vakanüvislik kurumunu bilir ve eserlerini tanırlar. | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Osmanlı kroniklerini araştırmalarında kullanma becerisi kazanırlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
| Osmanlı tarih yazımını 18. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar genel hatlarıyla değerlendirebilirler. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
| Kronikleri, diğer kaynaklarla mukayese etme bilgisini edinirler. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 4 | 3,8 | 4,4 | 4,4 | 4 | 3,8 | 4,2 | 4,2 | 4,4 | 4,4 | 4 | 4,4 | 4,2 |