EN
  • Anasayfa
  • TAR5024 Osmanlı Tasavvuf Tarihi (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5024 - Osmanlı Tasavvuf Tarihi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Tasavvuf Tarihi TAR5024 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Vedat TURĞUT
Ders Veren Prof. Dr. Vedat TURĞUT
Amaç

Bu ders, Osmanlı dönemindeki tasavvufi düşüncenin tarihi gelişimini, tarikatların ortaya çıkışını ve sosyal-kültürel etkilerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin, Osmanlı toplumunda tasavvufun dini, siyasi ve edebi boyutlarını kavraması hedeflenmektedir. Aynı zamanda tarikat yapıları, şeyhlik kurumu ve halkla ilişkiler gibi konular incelenerek tarihsel bağlamda yorumlama becerisi kazandırılır. Ders, temel kaynaklar üzerinden Osmanlı sufilerinin düşünce dünyasına nüfuz etmeyi sağlar. Böylece öğrenciler, tasavvufun Osmanlı kimliği ve medeniyeti içindeki rolünü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.

Ders İçeriği

Osmanlı Tasavvuf Tarihi dersi, Osmanlı İmparatorluğu'nda tasavvufun tarihsel gelişimini inceler. Ders, İslam tasavvufunun genel ilkeleriyle başlar ve Osmanlı öncesi döneme kısa bir bakış sunar. Erken dönem zühd hareketleri ile tarikatların ortaya çıkışı arasındaki geçiş süreci değerlendirilir. Anadolu'da 13. yüzyılda etkili olan Babaîlik, Yesevîlik ve benzeri öncü akımlar tanıtılır. Osmanlı öncesi Anadolu’da oluşan mistik zemin, Osmanlı tasavvufunun şekillenmesinde önemli rol oynamıştır. Osmanlı’nın kuruluş sürecinde tasavvufun destekleyici ve meşruiyet sağlayıcı rolü ele alınır. Ahîlik teşkilatı ile sufî yapılar arasındaki ilişkiler analiz edilir. Erken Osmanlı döneminde aktif olan Bektaşîlik, Halvetîlik ve Mevlevîlik gibi tarikatların yapısı açıklanır. Mevlevîliğin şehirli bir kimlik kazanması süreci değerlendirilir. Bektaşîliğin özellikle yeniçeri ocağı ile olan ilişkisi incelenir. Halvetîliğin çok merkezli yayılış süreci ve kolları ele alınır. Tarikatların İstanbul, Bursa, Edirne gibi merkezlerdeki faaliyetleri anlatılır. Şeyhlik kurumu, halifelik mekanizması ve irşad zinciri tanımlanır. Tekkeler ve zaviyeler hem dinî hem toplumsal kurumlar olarak ele alınır. Osmanlı'da tekke mimarisi ve vakıf sistemiyle olan ilişkiler irdelenir. Tarikat şeyhlerinin devlet adamları ve halk üzerindeki etkisi tartışılır. 16. yüzyılda Celvetîlik, Nakşibendîlik ve Kadirîlik gibi tarikatların yayılışı işlenir. Tasavvufun Osmanlı siyasi yapısıyla olan etkileşimi analiz edilir. II. Bayezid, Yavuz Sultan Selim ve Kanuni dönemlerindeki sufî politikaları incelenir. Saray ve tarikat ilişkilerindeki denge ve çatışmalar değerlendirilir. Şeyhülislamlık kurumunun tasavvufla ilişkisine değinilir. Ulema-sufî ilişkisi örneklerle açıklanır. Tasavvufun Osmanlı edebiyatına olan etkisi analiz edilir. Divan şiirindeki tasavvufi unsurlar tanıtılır. Yunus Emre, Niyazî-i Mısrî, Aziz Mahmud Hüdâî gibi önemli Osmanlı sufîleri tanıtılır. Bu sûfîlerin eserleri ve düşünceleri karşılaştırmalı olarak işlenir. Osmanlı'da kadın sûfîlerin varlığı ve tekkelerdeki rolleri ele alınır. Tarikatlarda rüya, keramet ve keşif kavramları tartışılır. Tasavvufî musikî geleneği ve Mevlevî ayinleri incelenir. Sema, zikir ve ayin gibi ritüellerin toplumsal ve sembolik anlamları açıklanır. Tekkelerin eğitim işlevi ve sohbet geleneği değerlendirilir. 17. ve 18. yüzyılda tarikatların içsel dönüşüm süreçleri incelenir. Reform talepleri, iç disiplin ve şeriata uygunluk tartışmaları ele alınır. 19. yüzyılda II. Mahmud’un tekke politikaları tartışılır. Tanzimat ve Islahat dönemlerinde tasavvufun konumu analiz edilir. Modernleşme karşısında tarikatların tavırları sınıflandırılır. II. Abdülhamid döneminde sufî grupların politik etkisi araştırılır. Meşrutiyet ve Cumhuriyet'e geçiş sürecinde tarikatlara yönelik eleştiriler değerlendirilir. 1925 Tekke ve Zaviyeler Kanunu'nun tasavvuf üzerindeki etkileri anlatılır. Osmanlı döneminde tasavvufun şehir ve taşra kültüründeki yeri karşılaştırılır. Halka yönelik irşad faaliyetleri, vaaz ve sohbet geleneği ele alınır. Osmanlı’da tasavvufun farklı etnik yapılar üzerindeki etkisi değerlendirilir. Balkanlar, Arap toprakları ve Kuzey Afrika’daki tarikat etkileri tartışılır. Tasavvufun halk isyanlarıyla olan ilişkisi (ör. Celali isyanları) ele alınır. Devletin tarikatlara bakışındaki dönemsel farklılıklar örneklerle açıklanır. Osmanlı kaynaklarında tasavvuf: menakıbnameler, vefeyatnameler, risaleler. Modern tarih yazımında Osmanlı tasavvuf tarihi yaklaşımları incelenir. Arşiv belgeleri, seyahatnameler ve kroniklerdeki tasavvuf izleri değerlendirilir. Bugünkü tasavvuf algısının Osmanlı mirasıyla ilişkisi tartışılır. Dersin sonunda öğrencilerin, Osmanlı tasavvufunu tarihsel bağlamda çok yönlü analiz edebilmesi beklenir.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Abdülkadir Efendi – Menâkıbnâme-i Hacı Bektâş-ı Velî
Abdülmecid Sivasi – Risâleler
Ahmed b. Lütfullah (Âşık Çelebi) – Meşâirü’ş-Şuarâ
Ahmed Eflâkî – Menâkıbu’l-Ârifîn
Ahmed Rıza Efendi – Mir’âtü’l-Aşk (Celvetî tarikatı üzerine)
Ahmet Hilmi Efendi – Zeyl-i Hadâiku’l-Hakâik
Aşıkpaşazade – Tevârîh-i Âl-i Osman
Ayvansarâyî – Vefeyât-ı Selâtîn ve Meşâyih
Aziz Mahmud Hüdâyî – Mektubat
Bâkî – Fezâilü’l-Cihad
Bursalı Mehmed Tâhir – Osmanlı Müellifleri
Esad Efendi – Zeyl-i Şekāik
Evliya Çelebi – Seyahatnâme
Feridun Ahmed Bey – Münşeâtü’s-Selâtîn (sûfîlere dair mektuplar içerir)
Gülşenî – Divan
Hâfız Hüseyin Ayvansarâyî – Hadîkatü’l-Cevâmi
Hasan Beyzade – Hasan Beyzade Tarihi
Hoca Sadeddin Efendi – Tâcü’t-Tevârîh
Hüseyin Hezârfen – Telhîsü’l-Beyân fî Kavânîn-i Âl-i Osmân
İbn Kemal – Tevârîh-i Âl-i Osman
İsmail Beliğ – Güldeste-i Riyâz-ı İrfân
İsmail Hakkı Bursevî – Rûhu’l-Beyân
İsmail Hakkı Bursevî – Silsilenâme-i Celvetiyye
Katip Çelebi – Fezleke
Katip Çelebi – Tuhfetü’l-Kibâr fî Esfâri’l-Bihâr
Kul Mesud – Kelile ve Dimne Tercümesi
Lâmiî Çelebi – Nefehât Tercümesi
Mecdî – Şekāik Tercümesi (Hadâiku’ş-Şakāik)
Mehmed Sâdık – Menâkıb-ı Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî
Mustafa Âlî – Künhü’l-Ahbâr
Mustafa Devâtî – Risâle-i Devâtî
Naîmâ – Ravzatü’l-Hüseyin fî Hulâsati Ahbâri’l-Hâfikayn (Naîmâ Tarihi)
Nergisî – Nihâlistân
Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ
Nev’îzâde Atâî – Hadaiku’l-Hakâik fî Tekmileti’ş-Şakâik
Niyazî-i Mısrî – Divan ve Mektuplar
Nûrî Efendi – Vekāyi‘nâme-i Nûrî Efendi
Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Seyyid Mehmed Reşad – Esmârü’t-Tevârîh
Sinan Paşa – Tazarrunâme
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Tarih-i Solakzâde
Şaban-ı Veli – Menakıbı
Şeyh Gâlib – Hüsn ü Aşk
Şeyh Vefâ – Risâle-i Vefâiyye
Şeyhî – Hüsrev ü Şîrîn
Şeyhülislam Yahya – Risâle-i Esrâr-ı Tarîkat
Şükrullah – Behcetü't-Tevârîh
Taşköprülüzâde – eş-Şakāiku’n-Nu‘māniyye
Veysi – Dâstân-ı Veysî
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Abdülbaki Gölpınarlı – Melâmîlik ve Melâmîler
Abdülbaki Gölpınarlı – Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik
Abdülbaki Gölpınarlı – Tasavvuf Tarihi
Ahmet Karamustafa – Osmanlı’da Dervişler ve Sufilik
Ahmet Turan – Osmanlı Döneminde Nakşibendîlik
Ahmet Yaşar Ocak – Babailer İsyanı
Ahmet Yaşar Ocak – Osmanlı Toplumunda Zındıklar ve Mülhidler
Ahmet Yaşar Ocak – Türkler, Türkiye ve İslâm
Ali Namık Dolunay – Halvetîlik ve Halvetî Şeyhleri
Ali Yaman – Alevi-Bektaşi Tarihi
Ali Yaman – Bektaşilik: Tarih ve İnanç
Bekir Topaloğlu – İslâm Tasavvufu: Tarikatlar ve Düşünceler
Cemalnur Sargut – Aşk ve İrfan
Cemalnur Sargut – Tasavvuf Sohbetleri
Cihan Okuyucu – Osmanlı Şiirinde Tasavvuf
Cüneyt Akalın – Osmanlı'da Tasavvuf ve Devlet
Ekrem Demirli – İbnü’l-Arabî ve Sadreddin Konevî’de Varlık Düşüncesi
Ekrem Demirli – Osmanlı’da Varlık ve Marifet Anlayışı
Ekrem Demirli – Tasavvuf Metinleri
Fatih Usluer – Halvetîlikte Sûfî Kimliği
Fuat Köprülü – Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar
Hikmet Tanyu – Türkler ve Tasavvuf
Hülya Küçük – Mevlevîliğin Doğuşu ve Gelişimi
Hülya Küçük – Vefâîlik: Anadolu’daki İlk Sûfî Zümre
İrfan Gündüz – Celvetîlik
İrfan Gündüz – Gülşenîlik
İrfan Gündüz – Halvetiyye Tarikatı ve Kollları
İsmail Kara – Tasavvuf Yazıları
İsmail Kara – Türkiye’de Din ve Modernleşme
Kadir Özköse – Anadolu Tasavvuf Önderleri
M. Sait Özervarlı – Osmanlı’da Dinî Düşünce
Mahmud Erol Kılıç – Sufi ve Şiir
Mahmud Erol Kılıç – Tasavvuf: Kalbin İslam’ı
Mehmet Ali Büyükkara – Osmanlı Tasavvuf Düşüncesinde Selefî Eleştiriler
Mehmet Demirci – Tasavvuf Tarihine Giriş
Mustafa Kara – Anadolu’da Tasavvuf Kültürü
Mustafa Kara – Metinlerle Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar
Mustafa Kara – Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi
Mustafa Kara – Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları
Mürsel Öztürk – Anadolu Erenlerinin Kaynağı Horasan
Nevzat Kaya – Osmanlıda Melâmîlik
Nihat Azamat – Osmanlılarda Tarikatlar ve Tekkeler
Ramazan Muslu – Anadolu'da Tasavvuf Yolları
Recep Duymaz – Mevlevîlik Tarihi
Selim Puluğra – Tarikatlar ve Tekkeler
Süleyman Uludağ – Osmanlı’da Tasavvuf Düşüncesi
Süleyman Uludağ – Tasavvufa Giriş
Şaban Öz – Osmanlı’da Meşâyih ve Ulema İlişkileri
Vedat Turgut – Bab-ı Seb'a/Yedikapı: Devlet-i Aliyye'nin ve Yeniçerilerin Kuruluşunda Tasavvufi Zümreler
Vedat Turgut – Cemalüddin Musa Zilî (Savî) ve Şeyh Osman-ı Veli Hakkındaki Vakfiyeler ve Düşündürdükleri
Vedat Turgut – Renklerin Efendileri: XIII. Yüzyıl Anadolusu'nun Tasavvuf Dünyasına Prosopografik Bir Yaklaşım
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 14 1 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 6 1 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Türklerin İslâmiyet'i Kabulü Ders
2 Türklerin İslâmiyet'i Kabulünde Tasavvufun Rolü Ders
3 Horasan'da İlk Zâhidler Ders
4 Melâmet ve Fütüvvet'in Yaygınlaşması Ders
5 İlk Türk Mutasavvıfı Olarak Ahmed Yesevî Ders
6 Anadolu'da Horasan Erenleri Ders
7 Hacı Bektâş-ı Velî ve Yûnus Emre Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Bayezid-i Bistami torunu Cemalüddin Musa Zili ve Veysel Kareni Neslinden Şeyh Osman İlişkisi Ders
10 Hacı Bektaş Veli ve Veysel Kareni Neslinden Fatma Hatun-Rıfaiyye ve Bedeviyye'nin Anadolu'Ya Girişi Ders
11 İbn Arabî ve Konevî'nin Anadolu Tasavvuf Anlayışına Katkıları Ders
13 Mevlânâ ve Mesnevî'nin Türk-İslâm Kültüründeki Yeri Ders
14 Somuncu Baba ve Hacı Bayram Veli Melamiliği Ders
15 Seyyid Yahya Şirvâni ve Cemali Ailesi-Habib Karamani ve Şeyh Yavsi Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Tasavvufun Türk toplumu nezdindeki önemini ve değerini kavrar. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Türkler arasında ortaya çıkan ve yayılan ilk tasavvufî ekolleri, kurucularını ve özelliklerini öğrenir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Selçuklu ve Osmanlı dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Anadolu da etkili olmuş ileri gelen sûfî zâtları, eserlerini ve görüşlerini öğrenir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Tasavvufun Türk toplumu nezdindeki önemini ve değerini kavrar. 3 4 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Türkler arasında ortaya çıkan ve yayılan ilk tasavvufî ekolleri, kurucularını ve özelliklerini öğrenir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Selçuklu ve Osmanlı dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Osmanlı dönemi tasavvuf hayatı hakkında bilgi sahibi olur. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Anadolu da etkili olmuş ileri gelen sûfî zâtları, eserlerini ve görüşlerini öğrenir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Ortalama Değer 3,8 4,8 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5