EN
  • Anasayfa
  • TAR5026 Osmanlı Yenileşmesi II (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5026 - Osmanlı Yenileşmesi II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Yenileşmesi II TAR5026 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Ders Veren Prof. Dr. Halim DEMİRYÜREK
Amaç

Bu ders, Osmanlı İmparatorluğu’nda 18. yüzyıldan itibaren başlayan yenileşme hareketlerini siyasi, askeri, idari ve toplumsal boyutlarıyla analiz etmeyi amaçlar. Öğrencilerin, Osmanlı modernleşmesini Avrupa’daki gelişmelerle karşılaştırmalı olarak değerlendirme yetisi kazanmaları hedeflenir. Ayrıca, bu dönüşüm sürecinin Cumhuriyet dönemine etkileri üzerine düşünmeleri teşvik edilir.

Ders İçeriği

Ders, Osmanlı İmparatorluğu’nda 17. yüzyılın sonlarından itibaren başlayan duraklama ve gerileme tartışmalarıyla başlar. Osmanlı’nın klasik düzeninde meydana gelen bozulmalar ele alınır. Avrupa’daki bilimsel, askeri ve siyasal gelişmelerin Osmanlı üzerindeki etkileri değerlendirilir. 18. yüzyılda Batı’ya gönderilen elçiler ve gözlem raporları incelenir. Bu bağlamda Yirmisekiz Mehmet Çelebi'nin Fransa Sefaretnamesi ayrıntılı şekilde analiz edilir. Lale Devri (1718-1730) yenileşme sürecinin erken örneklerinden biri olarak ele alınır. Bu dönemdeki sanat, mimari ve eğitimdeki yenilikçi girişimler tartışılır. yüzyılda kurulan yeni askeri ocaklar ve teknik okullar tanıtılır. Nizam-ı Cedid hareketi ve III. Selim’in reformları detaylı olarak incelenir. Bu reformların toplumsal ve siyasi dirençle karşılaşma nedenleri analiz edilir. 1808 Sened-i İttifak'ın Osmanlı siyasal düşüncesindeki yeri açıklanır. II. Mahmud dönemi reformları, merkeziyetçilik ve bürokratik yapı açısından değerlendirilir. Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılması ve Asakir-i Mansure’nin kurulması süreci ele alınır. Eğitim, kıyafet, ulaşım ve haberleşme alanlarında yapılan modernleşme çabaları aktarılır. Tanzimat Fermanı (1839) ile başlayan dönemde hukuk ve idare alanındaki yenilikler incelenir. Tanzimat döneminde çıkarılan kanunlar ve Batı hukuk sistemine geçiş süreci değerlendirilir. Islahat Fermanı (1856) ve gayrimüslim tebaaya tanınan haklar tartışılır. Vilayet Nizamnameleri ve yerel yönetim reformları analiz edilir. Osmanlı bürokrasisinde ortaya çıkan yeni memur tipi ve eğitimi ele alınır. Eğitimde modernleşme: rüştiyeler, idadiler ve Darülfünun’un kurulma süreci açıklanır. Basın ve kamuoyunun oluşumu, Takvim-i Vekayi ve özel gazeteler üzerinden değerlendirilir. Osmanlı’da modernleşen ordu ve askerî eğitim kurumları tanıtılır. Meşrutiyet’in ilanı ve Kanun-ı Esasi’nin kabulü anayasal gelişmeler açısından analiz edilir. II. Abdülhamid dönemi modernleşme politikaları, merkeziyetçilik ve sansür bağlamında incelenir. Bu dönemde eğitim ve ulaşım altyapısındaki gelişmeler ele alınır. Jön Türk hareketi ve II. Meşrutiyet’in ilan süreci tartışılır. II. Meşrutiyet dönemi reform girişimleri ve siyasal yapıda meydana gelen değişiklikler analiz edilir. Osmanlı yenileşme sürecinin İmparatorluğun çözülüşü üzerindeki etkileri değerlendirilir. Osmanlı yenileşmesinin Cumhuriyet dönemi modernleşme hamlelerine etkisi ele alınır. Ders, Osmanlı yenileşmesini hem bir süreklilik hem de bir kırılma süreci olarak değerlendiren genel bir tartışmayla sona erer.

Ders Kaynakları ÇALIŞMA ESERLER
Ali Arslan – Tanzimat Sonrası Dönemde Basın ve Modernleşme
Ayhan Aktar – Türkiye’de Modernleşme ve Milliyetçilik
Benjamin Fortna – Imperial Classroom: Islam, the State, and Education in the Late Ottoman Empire
Bernard Lewis – The Emergence of Modern Turkey
Binnaz Toprak – Türkiye’de Laiklik ve Modernleşme
Büşra B. Çakmak – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Kadın ve Modernleşme
Carter Vaughn Findley – Turkey, Islam, Nationalism, and Modernity
Cemil Aydın – The Idea of the Muslim World
Cemil Oktay – Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Siyasal Düşünceler
Charles Kurzman – Modernist Islam, 1840–1940
Doğan Avcıoğlu – Türkiye’nin Düzeni
Ebru Boyar – Kate Fleet – Osmanlı'dan Günümüze Türk Modernleşmesi
Edward Said – Orientalism
Elizabeth Özdalga – The Veiling Issue, Official Secularism and Popular Islam in Modern Turkey
Erhan Afyoncu – Osmanlı Yenileşme Sürecinde Ordu ve Reformlar
Erik Jan Zürcher – Modernleşen Türkiye’nin Tarihi
Fatma Müge Göçek – The Transformation of Turkey
Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Modernleşme
Feroz Ahmad – Modern Türkiye’nin Oluşumu
Hakkı Uyar – Cumhuriyet Dönemi Modernleşme Tartışmaları
Hans-Lukas Kieser – Talaat Pasha: Father of Modern Turkey
Hasan Bülent Kahraman – Türk Modernleşmesi ve Postmodern Dönüşüm
Hilmi Ziya Ülken – Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
İsmail Kara – Modern Türkiye’de Din ve Düşünce
James Gelvin – The Modern Middle East
Karen Barkey – Empire of Difference
Lucian Boia – The Myth of Modernity
M. Niyazi Berkes – Türkiye’de Çağdaşlaşma
M. Şükrü Hanioğlu – Preparation for a Revolution: The Young Turks, 1902–1908
Mehmet Ö. Alkan – Tanzimat ve Modernleşme Süreci
Mesut Yeğen – Türk Modernleşmesi ve Kimlik
Murat Belge – Modern Türk Edebiyatı Üzerine Yazılar
Mustafa Oral – Yerinden Yönetim ve Yerel Modernleşme
Necati Alkan – II. Abdülhamid Dönemi ve Yenileşme
Nilgün Toker – Aydınlanma, Modernite ve Türk Modernleşmesi
Roderic Davison – Reform in the Ottoman Empire
Samuel Huntington – Political Order in Changing Societies
Serpil Çakır – Kadın Hareketleri ve Modernleşme Süreci
Sibel Bozdoğan – Modernizm ve Ulusun İnşası
Taha Akyol – Atatürk ve Modernleşme
Taner Timur – Osmanlı-Türk Modernleşmesi
Zafer Toprak – Türkiye’de Popülizm ve Modernleşme
Ziya Gökalp – Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 14 3 42
Önceden planlanmış özel beceriler Rol Yapma / Drama 14 2 28
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 14 2 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 6 1 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Osmanlı klasik düzeninin temel özellikleri ve 17. yüzyıldaki bozulma tartışmaları ele alınır. Ders
2 Avrupa’daki gelişmelerin Osmanlı üzerindeki etkileri ve erken dönemdeki farkındalıklar değerlendirilir. Ders
3 Lale Devri ve Yirmisekiz Mehmet Çelebi’nin Sefaretnamesi çerçevesinde ilk yenileşme adımları incelenir. Ders
4 III. Selim dönemi ve Nizam-ı Cedid reformlarının içeriği ve sonuçları analiz edilir. Ders
5 II. Mahmud’un merkeziyetçi reformları ve Yeniçeri Ocağı’nın kaldırılması tartışılır. Ders
6 Modern ordu ve eğitim kurumlarının kuruluş süreci ve etkileri incelenir. Ders
7 Tanzimat Fermanı’nın ilanı ve Tanzimat Dönemi reformlarının genel çerçevesi ele alınır. Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Islahat Fermanı’nın içeriği ve gayrimüslim tebaaya yönelik düzenlemeler incelenir. Ders
10 Vilayet Nizamnameleri ve taşrada yönetim reformları tartışılır. Ders
11 Basın, kamuoyu ve yeni Osmanlı aydınlarının yenileşme sürecindeki rolleri değerlendirilir. Ders
12 I. Meşrutiyet ve Kanun-ı Esasi bağlamında anayasal gelişmeler ele alınır. Ders
13 II. Abdülhamid dönemi modernleşme politikaları ve otoriterleşme süreçleri analiz edilir. Ders
14 II. Meşrutiyet’in ilanı, Jön Türkler ve parlamenter sistemin yeniden inşası tartışılır. Ders
15 Osmanlı yenileşmesinin sınırları, başarısızlık nedenleri ve imparatorluğun çözülüşü ile ilişkisi değerlendirilir. Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, Osmanlı İmparatorluğu’ndaki yenileşme hareketlerinin tarihsel gelişimini kronolojik olarak açıklayabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Osmanlı modernleşmesini siyasi, askeri, toplumsal ve kültürel boyutlarıyla analiz edebilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Osmanlı yenileşmesini Avrupa’daki modernleşme süreçleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat fermanlarının içeriğini ve dönemin dönüşüm sürecine etkilerini yorumlayabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Osmanlı yenileşme sürecinin Cumhuriyet dönemine olan etkilerini tarihsel bir perspektifle tartışabilir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, Osmanlı İmparatorluğu’ndaki yenileşme hareketlerinin tarihsel gelişimini kronolojik olarak açıklayabilir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Öğrenci, Osmanlı modernleşmesini siyasi, askeri, toplumsal ve kültürel boyutlarıyla analiz edebilir. 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4
Öğrenci, Osmanlı yenileşmesini Avrupa’daki modernleşme süreçleriyle karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenci, Tanzimat ve Islahat fermanlarının içeriğini ve dönemin dönüşüm sürecine etkilerini yorumlayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 3 4 3
Öğrenci, Osmanlı yenileşme sürecinin Cumhuriyet dönemine olan etkilerini tarihsel bir perspektifle tartışabilir. 4 3 4 3 4 3 4 5 5 5 5 5 5 4
Ortalama Değer 4 3,8 4 3,8 4 3,8 4 4,2 4,2 4,2 4,2 4 4 3,8