EN
  • Anasayfa
  • TAR5028 Sömürgecilik Tarihi I (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5028 - Sömürgecilik Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sömürgecilik Tarihi I TAR5028 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU (Yıl: 2024 - 2025)
Ders Veren Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU
Amaç

Bu dersin amacı, sömürgecilik olgusunu tarihsel, teorik ve felsefi boyutlarıyla ele alarak öğrencilerin modern dünya tarihindeki sömürgeci pratiklerin kökenlerini, dönüşümünü ve günümüzdeki etkilerini kavramalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, sömürgeciliğin icadı, yeni emperyalizm, kolonyal ideolojiler, postkolonyal düşünce ve sömürgeciliğin gündelik yaşam, sanat ve edebiyat üzerindeki yansımaları üzerine eleştirel bir perspektif geliştireceklerdir. Böylece tarihsel olguların yalnızca siyasi ve askeri boyutlarını değil, aynı zamanda toplumsal, kültürel ve entelektüel yansımalarını da analiz ederek küresel ölçekte karşılaştırmalı bir tarih anlayışı kazanacaklardır.

Ders İçeriği

Bu ders, sömürgeciliğin tarihsel kökenlerini ve modern dünyadaki dönüşümlerini teorik düzlemde ele almayı amaçlamaktadır. İlk olarak sömürgecilik ve yeni emperyalizm kavramlarının ortaya çıkışı, erken modern dönemde keşiflerle başlayan kolonyal ilişkiler ve 19. yüzyılda hız kazanan “yeni emperyalizm” süreçleri incelenecektir. Ardından sömürgeciliğin ideolojik ve entelektüel temelleri, ırk teorileri, misyonerlik faaliyetleri ve bilimsel bilginin araçsallaştırılması üzerinde durulacaktır. Ders kapsamında ayrıca sömürgeciliğin gündelik hayatta nasıl yeniden üretildiği, dil, eğitim, tüketim, kültür ve toplumsal pratiklerdeki izleri tartışılacaktır. Edebiyat ve sanat örnekleri üzerinden sömürgeci temsiller ile postkolonyal yaklaşımlar karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir. Son aşamada, Said, Spivak, Bhabha, Fanon gibi düşünürlerin katkılarıyla postkolonyal teoriler ve günümüzde sömürgeciliğin mirası eleştirel bir perspektifle tartışılacaktır.

Ders Kaynakları Edward Said – Orientalism
Edward Said – Culture and Imperialism
Eric Hobsbawm – Industry and Empire
Immanuel Wallerstein – The Modern World-System
Frantz Fanon – The Wretched of the Earth
Gayatri Chakravorty Spivak – Can the Subaltern Speak?
Homi K. Bhabha – The Location of Culture
Dipesh Chakrabarty – Provincializing Europe
Chinua Achebe – Things Fall Apart
Achille Mbembe – On the Postcolony
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2023-2024 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev 1 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 2 3 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 5 10
Ödev 1 Ödev 1 40 1 40
Final Final 4 1 4
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Sömürgecilik Nedir? Kavramsal Çerçeve Ders Tartışmalı Ders
2 Erken Modern Çağda Keşifler ve İlk Kolonileşme Deneyimleri Ders Tartışmalı Ders
3 “Yeni Emperyalizm”: 19. Yüzyılda Sömürgecilik Ders Tartışmalı Ders
4 Sömürgeciliğin İcadı: İdeolojik ve Entelektüel Kaynaklar Ders Tartışmalı Ders
5 Kolonyal İdare Biçimleri ve Günlük Hayat Ders Tartışmalı Ders
6 Ekonomi ve Sömürgecilik Ders Tartışmalı Ders
7 Kültür ve Bilgi Üretiminde Sömürgecilik Ders Tartışmalı Ders
8 Sömürgecilik ve Günlük Hayatın Yeniden Üretimi Ders Tartışmalı Ders
9 Sanatta Sömürgecilik ve Post-Kolonyal Okumalar Ders Tartışmalı Ders
10 Edebiyat ve Post-Kolonyal Eleştiri Ders Tartışmalı Ders
11 Sömürgecilik ve Tarih Felsefesi Ders Tartışmalı Ders
12 Anti-Kolonyal Hareketler ve Direniş Ders Tartışmalı Ders
13 Post-Sömürgecilik: Teoriler ve Yaklaşımlar Ders Tartışmalı Ders
14 Post-Kolonyal Sanat, Edebiyat ve Günümüz Tartışmaları Ders Tartışmalı Ders
15 Genel Değerlendirme ve Öğrenci Sunumları Ders Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, sömürgecilik, emperyalizm ve postkolonyalizm gibi temel kavramları tarihsel bağlamlarıyla tanımlayabilecek ve tartışabilecektir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler, sömürgeciliğin ekonomik, politik, kültürel ve entelektüel boyutlarını ayırt ederek farklı disiplinlerden gelen teorik yaklaşımları değerlendirebilecektir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler, Said, Spivak, Bhabha, Fanon ve Wallerstein gibi önde gelen düşünürlerin eserlerini eleştirel bir şekilde analiz ederek güncel tarih ve toplum tartışmalarına uygulayabilecektir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler, edebiyat ve sanat eserleri üzerinden kolonyal temsilleri ve postkolonyal okumaları yorumlayabilecek, kültürel üretim ile sömürgecilik arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenciler, sömürgecilik mirasının günümüz toplumlarındaki etkilerini tartışarak küresel tarih anlayışına eleştirel bir perspektif geliştirebilecektir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenciler, sömürgecilik, emperyalizm ve postkolonyalizm gibi temel kavramları tarihsel bağlamlarıyla tanımlayabilecek ve tartışabilecektir. 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5
Öğrenciler, sömürgeciliğin ekonomik, politik, kültürel ve entelektüel boyutlarını ayırt ederek farklı disiplinlerden gelen teorik yaklaşımları değerlendirebilecektir. 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5
Öğrenciler, Said, Spivak, Bhabha, Fanon ve Wallerstein gibi önde gelen düşünürlerin eserlerini eleştirel bir şekilde analiz ederek güncel tarih ve toplum tartışmalarına uygulayabilecektir. 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5
Öğrenciler, edebiyat ve sanat eserleri üzerinden kolonyal temsilleri ve postkolonyal okumaları yorumlayabilecek, kültürel üretim ile sömürgecilik arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5
Öğrenciler, sömürgecilik mirasının günümüz toplumlarındaki etkilerini tartışarak küresel tarih anlayışına eleştirel bir perspektif geliştirebilecektir. 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5
Ortalama Değer 5 5 4 4 5 3 4 5 3 5 1 4 1 5