| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sömürgecilik Tarihi II | TAR5029 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TARİH - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, Avrupa sömürgeciliğini İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Portekiz ve İtalya örnekleri üzerinden karşılaştırmalı olarak incelemektir. Öğrenciler, her imparatorluğun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek farklı sömürgecilik modellerini değerlendireceklerdir. Ders, sömürge yönetim biçimlerini, yerli halklarla ilişkileri, ekonomik sömürü yöntemlerini ve kültürel dönüşümleri ele alacaktır. Ayrıca, anti-sömürgeci direnişler ve sömürgecilik sonrası süreçler de tartışılacaktır. Böylece öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin mirasını küresel tarih bağlamında eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabileceklerdir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, Avrupa sömürgeciliğinin farklı örneklerini karşılaştırmalı bir bakış açısıyla incelemektedir. İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Portekiz ve İtalya’nın sömürgeci pratikleri kronolojik ve tematik olarak ele alınacak; her imparatorluğun sömürge yönetimi, ekonomik çıkarları, toplumsal düzenlemeleri ve kültürel politikaları tartışılacaktır. Ders, Latin Amerika’dan Afrika’ya, Asya’dan Orta Doğu’ya kadar geniş bir coğrafyada sömürgecilik deneyimlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca anti-sömürgeci hareketler, direniş örnekleri ve sömürgecilik sonrası ulus inşa süreçleri ele alınacaktır. Bu sayede öğrenciler, farklı Avrupa sömürgecilik modellerinin ortak yönlerini ve farklılıklarını kavrayarak günümüz dünyasındaki tarihsel mirasını eleştirel biçimde değerlendirebileceklerdir. |
| Ders Kaynakları |
J. H. Elliott – Empires of the Atlantic World: Britain and Spain in America, 1492–1830
C. A. Bayly – The Birth of the Modern World, 1780–1914 John Darwin – After Tamerlane: The Global History of Empire since 1405 Sanjay Subrahmanyam – The Portuguese Empire, 1415–1808: A World on the Move Anthony Pagden – Lords of All the World: Ideologies of Empire in Spain, Britain and France, c.1500–c.1800 Benedict Anderson – Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism Sebastian Conrad – German Colonialism: A Short History Richard Bosworth – Italy, the Least of the Great Powers: Italian Foreign Policy before the First World War Frederick Cooper – Africa since 1940: The Past of the Present A. G. Hopkins (ed.) – Global History: Interactions between the Universal and the Local |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 1 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 3 | 2 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 5 | 2 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 40 | 1 | 40 |
| Final | Final | 4 | 1 | 4 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 30 | 1 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Avrupa Sömürgeciliğinde Karşılaştırmalı Yaklaşımlar | Ders |
| 2 | İspanyol Kolonyalizmi I: Amerika Kıtasında Fetih ve Encomienda Sistemi | Ders |
| 3 | İspanyol Kolonyalizmi II: Latin Amerika Toplumlarının Dönüşümü | Ders |
| 4 | Portekiz Kolonyalizmi I: Brezilya | Ders |
| 5 | Portekiz Kolonyalizmi II: Afrika ve Asya’daki Ticaret İmparatorluğu | Ders |
| 6 | İngiliz Kolonyalizmi I: Kuzey Amerika ve Karayipler | Ders |
| 7 | İngiliz Kolonyalizmi II: Hindistan ve “Crown Raj” | Ders |
| 8 | İngiliz Kolonyalizmi III: Afrika ve “Scramble for Africa” | Ders |
| 9 | Fransız Kolonyalizmi I: Kuzey Afrika | Ders |
| 10 | Fransız Kolonyalizmi II: Batı ve Orta Afrika | Ders |
| 11 | Fransız Kolonyalizmi III: Asya | Ders |
| 12 | Alman Kolonyalizmi | Ders |
| 13 | İtalyan Kolonyalizmi | Ders |
| 14 | Karşılaştırmalı Değerlendirme | Ders |
| 15 | Öğrenci Sunumları ve Genel Değerlendirme | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenciler, İngiliz, Fransız, Alman, İspanyol, Portekiz ve İtalyan sömürgecilik modellerini tarihsel ve karşılaştırmalı bir perspektiften açıklayabilecektir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, her sömürge imparatorluğunun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek ortak yönlerini ve farklılıklarını değerlendirebilecektir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, Latin Amerika, Afrika, Asya ve Orta Doğu örnekleri üzerinden sömürgecilik deneyimlerini inceleyerek bölgesel farklılıkları kavrayabilecektir | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, anti-sömürgeci hareketleri ve direniş örneklerini tartışarak sömürgecilik-sonrası ulus inşa süreçlerini yorumlayabilecektir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin günümüz toplumlarındaki tarihsel mirasını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenciler, İngiliz, Fransız, Alman, İspanyol, Portekiz ve İtalyan sömürgecilik modellerini tarihsel ve karşılaştırmalı bir perspektiften açıklayabilecektir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 | ;
| Öğrenciler, her sömürge imparatorluğunun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek ortak yönlerini ve farklılıklarını değerlendirebilecektir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 | ;
| Öğrenciler, Latin Amerika, Afrika, Asya ve Orta Doğu örnekleri üzerinden sömürgecilik deneyimlerini inceleyerek bölgesel farklılıkları kavrayabilecektir | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 | ;
| Öğrenciler, anti-sömürgeci hareketleri ve direniş örneklerini tartışarak sömürgecilik-sonrası ulus inşa süreçlerini yorumlayabilecektir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 | ;
| Öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin günümüz toplumlarındaki tarihsel mirasını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir. | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 5 |