EN
  • Anasayfa
  • TAR5029 Sömürgecilik Tarihi II (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5029 - Sömürgecilik Tarihi II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Sömürgecilik Tarihi II TAR5029 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Galip VAROĞLU (Yıl: 2024 - 2025)
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, Avrupa sömürgeciliğini İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Portekiz ve İtalya örnekleri üzerinden karşılaştırmalı olarak incelemektir. Öğrenciler, her imparatorluğun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek farklı sömürgecilik modellerini değerlendireceklerdir. Ders, sömürge yönetim biçimlerini, yerli halklarla ilişkileri, ekonomik sömürü yöntemlerini ve kültürel dönüşümleri ele alacaktır. Ayrıca, anti-sömürgeci direnişler ve sömürgecilik sonrası süreçler de tartışılacaktır. Böylece öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin mirasını küresel tarih bağlamında eleştirel bir bakış açısıyla yorumlayabileceklerdir.

Ders İçeriği

Bu ders, Avrupa sömürgeciliğinin farklı örneklerini karşılaştırmalı bir bakış açısıyla incelemektedir. İngiltere, Fransa, Almanya, İspanya, Portekiz ve İtalya’nın sömürgeci pratikleri kronolojik ve tematik olarak ele alınacak; her imparatorluğun sömürge yönetimi, ekonomik çıkarları, toplumsal düzenlemeleri ve kültürel politikaları tartışılacaktır. Ders, Latin Amerika’dan Afrika’ya, Asya’dan Orta Doğu’ya kadar geniş bir coğrafyada sömürgecilik deneyimlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca anti-sömürgeci hareketler, direniş örnekleri ve sömürgecilik sonrası ulus inşa süreçleri ele alınacaktır. Bu sayede öğrenciler, farklı Avrupa sömürgecilik modellerinin ortak yönlerini ve farklılıklarını kavrayarak günümüz dünyasındaki tarihsel mirasını eleştirel biçimde değerlendirebileceklerdir.

Ders Kaynakları J. H. Elliott – Empires of the Atlantic World: Britain and Spain in America, 1492–1830
C. A. Bayly – The Birth of the Modern World, 1780–1914
John Darwin – After Tamerlane: The Global History of Empire since 1405
Sanjay Subrahmanyam – The Portuguese Empire, 1415–1808: A World on the Move
Anthony Pagden – Lords of All the World: Ideologies of Empire in Spain, Britain and France, c.1500–c.1800
Benedict Anderson – Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism
Sebastian Conrad – German Colonialism: A Short History
Richard Bosworth – Italy, the Least of the Great Powers: Italian Foreign Policy before the First World War
Frederick Cooper – Africa since 1940: The Past of the Present
A. G. Hopkins (ed.) – Global History: Interactions between the Universal and the Local
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 1 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 3 2 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 5 2 10
Ödev 1 Ödev 1 40 1 40
Final Final 4 1 4
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 30 1 30
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş: Avrupa Sömürgeciliğinde Karşılaştırmalı Yaklaşımlar Ders
2 İspanyol Kolonyalizmi I: Amerika Kıtasında Fetih ve Encomienda Sistemi Ders
3 İspanyol Kolonyalizmi II: Latin Amerika Toplumlarının Dönüşümü Ders
4 Portekiz Kolonyalizmi I: Brezilya Ders
5 Portekiz Kolonyalizmi II: Afrika ve Asya’daki Ticaret İmparatorluğu Ders
6 İngiliz Kolonyalizmi I: Kuzey Amerika ve Karayipler Ders
7 İngiliz Kolonyalizmi II: Hindistan ve “Crown Raj” Ders
8 İngiliz Kolonyalizmi III: Afrika ve “Scramble for Africa” Ders
9 Fransız Kolonyalizmi I: Kuzey Afrika Ders
10 Fransız Kolonyalizmi II: Batı ve Orta Afrika Ders
11 Fransız Kolonyalizmi III: Asya Ders
12 Alman Kolonyalizmi Ders
13 İtalyan Kolonyalizmi Ders
14 Karşılaştırmalı Değerlendirme Ders
15 Öğrenci Sunumları ve Genel Değerlendirme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenciler, İngiliz, Fransız, Alman, İspanyol, Portekiz ve İtalyan sömürgecilik modellerini tarihsel ve karşılaştırmalı bir perspektiften açıklayabilecektir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, her sömürge imparatorluğunun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek ortak yönlerini ve farklılıklarını değerlendirebilecektir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Latin Amerika, Afrika, Asya ve Orta Doğu örnekleri üzerinden sömürgecilik deneyimlerini inceleyerek bölgesel farklılıkları kavrayabilecektir Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, anti-sömürgeci hareketleri ve direniş örneklerini tartışarak sömürgecilik-sonrası ulus inşa süreçlerini yorumlayabilecektir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin günümüz toplumlarındaki tarihsel mirasını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenciler, İngiliz, Fransız, Alman, İspanyol, Portekiz ve İtalyan sömürgecilik modellerini tarihsel ve karşılaştırmalı bir perspektiften açıklayabilecektir. 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5
Öğrenciler, her sömürge imparatorluğunun siyasi, ekonomik, toplumsal ve kültürel stratejilerini analiz ederek ortak yönlerini ve farklılıklarını değerlendirebilecektir. 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5
Öğrenciler, Latin Amerika, Afrika, Asya ve Orta Doğu örnekleri üzerinden sömürgecilik deneyimlerini inceleyerek bölgesel farklılıkları kavrayabilecektir 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5
Öğrenciler, anti-sömürgeci hareketleri ve direniş örneklerini tartışarak sömürgecilik-sonrası ulus inşa süreçlerini yorumlayabilecektir. 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5
Öğrenciler, Avrupa sömürgeciliğinin günümüz toplumlarındaki tarihsel mirasını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir. 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5
Ortalama Değer 5 5 3 4 5 5 3 4 5 5 1 5 2 5