EN
  • Anasayfa
  • TAR5037 Vakıf Medeniyeti ve Müesseseleri I (2024 - 2025 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5037 - Vakıf Medeniyeti ve Müesseseleri I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Vakıf Medeniyeti ve Müesseseleri I TAR5037 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Vedat TURĞUT
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Ayşe BÖLÜKBAŞI
Amaç

Vakıf Medeniyeti ve Müesseseleri dersi, İslam ve Osmanlı medeniyetinde vakıf kurumunun tarihsel kökenlerini, gelişim sürecini ve toplumsal etkilerini öğretmeyi amaçlar. Bu ders, öğrencilerin vakıflar aracılığıyla şekillenen sosyal, kültürel ve ekonomik yapıları analiz etmelerini sağlar. Aynı zamanda öğrencilere, vakıf müesseseleri üzerinden geçmiş ile günümüz arasında ilişki kurma becerisi kazandırır.

Ders İçeriği

Vakıf kavramı, İslam medeniyetinde Allah rızası için yapılan sürekli hayır anlayışına dayanır. Vakıf, malın mülkiyetinin kamu yararına tahsis edilmesiyle oluşur. İslam hukukunda vakfın dayandığı temel ilkeler fıkhi esaslara göre şekillenmiştir. Vakıfların İslam dünyasında ilk örnekleri Hz. Peygamber dönemine kadar uzanır. Hz. Ömer’in Hayber hurmalığı ile yaptığı vakıf, ilk kurumsal örneklerden biridir. Emevîler ve Abbasîler döneminde vakıflar gelişerek farklı alanlara yayıldı. Anadolu’da vakıf müessesesi özellikle Selçuklular döneminde güçlü bir şekilde kurumsallaştı. Osmanlılar vakıf geleneğini daha sistemli ve geniş çaplı bir yapıya kavuşturdu. Osmanlı toplumunda hemen her alanda vakıflar aracılığıyla hizmet üretildi. Eğitim kurumları, medreseler çoğunlukla vakıflar tarafından finanse edilmiştir. Sağlık hizmetleri de darüşşifa ve darülaceze gibi vakıf kurumlarıyla sağlanmıştır. Vakıflar, şehir planlamasında büyük rol oynamış, cami, çeşme, han gibi yapılar inşa edilmiştir. Osmanlı'da kadınlar da vakıf kurmuş ve yönlendirmiştir. Padişahlar, vezirler ve halk, vakıf kurarak sosyal dayanışmaya katkı sağlamıştır. Vakfiye, bir vakfın kuruluş belgesidir ve çok önemli tarihî kaynak niteliğindedir. Vakfiyeler dönemin sosyo-kültürel yapısını anlamak için çok değerli belgelerdir. Osmanlı arşivlerinde binlerce vakfiye belgesi günümüze ulaşmıştır. Vakıf gelirleri genellikle tarım arazisi, dükkân, han veya su gelirlerinden sağlanmıştır. Mütevelli, vakfın yönetiminden sorumlu kişidir. Vakıf yöneticileri belirli denetim mekanizmalarına tabidir. Kadılar, vakıfların hukukî denetimini sağlayan önemli mercilerdir. Vakıf taşınmazları satılamaz, bağışlanamaz, miras bırakılamaz. Vakıfların hukuki statüsü "ebedîlik" ve "devredilmezlik" ilkesine dayanır. Osmanlı'da vakıflar sayesinde halk vergiden bağımsız bazı hizmetlere ulaşabilmiştir. Fakir, yetim, dul ve kimsesizler için birçok sosyal vakıf kurulmuştur. Kervansaraylar ve aşevleri, seyyahlar ve fakirler için kurulmuş vakıf eserleridir. Vakıflar kültürel üretimi desteklemiş; kütüphaneler, sanat atölyeleri oluşturmuştur. Vakıflar aracılığıyla toplumda sınıfsal farklılıklar hafifletilmeye çalışılmıştır. Cami ve külliyeler, çoğu zaman bir vakıf sisteminin merkezinde yer alır. Vakıf medeniyeti, Osmanlı'nın toplumsal bütünlüğünü sağlayan ana kurumlardan biri olmuştur. Osmanlı'da vakıf kurmak bir statü ve prestij göstergesi sayılmıştır. Devlet, vakıf mülklerine doğrudan el koymaz, ancak bazı istisnai durumlarda müdahale edebilmiştir. Vakıflar bazen siyasi amaçlarla da kullanılmıştır. Tanzimat sonrası dönemde vakıf yönetimleri modernleştirilmeye çalışılmıştır. Cumhuriyet döneminde vakıflar yeni yasal çerçevelerle yeniden tanımlanmıştır. Vakıflar Genel Müdürlüğü, bu kurumsal dönüşümün merkezinde yer almıştır. Vakıf anlayışı zamanla değişmiş, sivil toplum kuruluşları benzeri yapılar ortaya çıkmıştır. Günümüzde birçok özel vakıf eğitim, sağlık, kültür gibi alanlarda faaliyettedir. Osmanlı vakıf sistemi bugünkü kamu-sivil toplum iş birliği modellerine ilham olmuştur. Vakıflar, yerel yönetimlerin yükünü azaltan bir kamu hizmet mekanizmasıdır. Vakıf kurumları, sadaka-i cariye anlayışıyla bireysel sorumluluğu kurumsallaştırır. Vakıflar, sosyal adaletin sağlanmasında dini ve ahlaki bir motivasyon üretir. Vakıf sisteminin İslam dünyasında farklı örnekleri ve türleri bulunmaktadır. Modern vakıf hukuku, Osmanlı ve İslam mirasından etkilenmiştir. Uluslararası vakıflar, küresel çapta sosyal hizmet sunan yapılardır. Vakıf müesseseleri geçmişten bugüne değişen sosyo-ekonomik yapılarla birlikte evrilmiştir. Ders kapsamında farklı dönemlere ait vakfiye belgeleri incelenir. Vakıf türleri, gelir kaynakları ve hizmet alanları karşılaştırmalı olarak ele alınır. Öğrenciler, vakıf yapılarının mekânsal ve işlevsel çözümlemelerini yapmayı öğrenir. Ders sonunda öğrenciler, vakıf medeniyetinin tarihsel sürekliliği ve günümüzle ilişkisini yorumlayabilecek düzeye ulaşır.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Abdullah Enverî – Târih-i Enverî
Abdülkadir Kadri – Târih-i Kadri Efendi
Ahmed Cevdet Paşa – Ma’rûzât
Ahmed Lütfi Efendi – Vekayi‘-i Lütfi
Ali – Mir’âtü’l-Memâlik
Ali Emîrî Efendi – Tarih ve Vakıf Belgeleri Derlemeleri
Âşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Celalzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Menâzıl
Cevdet Paşa – Târih-i Cevdet
Çelebizâde Âsım – Târih-i Âsım
Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât
Evliya Çelebi – Seyahatnâme
Hafız Hüseyin Ayvansarâyî – Hadîkatü’l-Cevâmi
Halil Nuri Bey – Netâyicü’l-Vukûât
Hasan Beyzâde – Târih-i Hasan Beyzâde
Hasan Hüsnü Paşa – Hatırat
Hoca Saadeddin – Tâcü’t-Tevârîh
Hüseyin Vassâf – Sefine-i Evliya
İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt
Kânî Mehmed Efendi – Tarih-i Kânî
Kâtibzâde Mehmed Refik – Târih-i Enderûn
Katip Çelebi – Fezleke
Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Lütfi Paşa – Âsafnâme
Mehmed Esad Efendi – Üss-i Zafer
Mehmed Halife – Tarih-i Gılmanî
Mehmed Şemseddin (Sami) – Kamusü’l-A’lâm
Mustafa Âlî – Künhü’l-Ahbâr
Mustafa Safî – Zübdetü’t-Tevârîh
Nâfiz Paşa – Mecmûa-i Târihiyye
Naîmâ – Târih-i Naîmâ
Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ
Nişancı Mehmed Efendi – Târîh-i Nişancı
Nişancı Mehmed Paşa – Kanunnâme-i Âl-i Osman
Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Râşid Mehmed Efendi – Târih-i Râşid
Rûhî Târikî – Târih-i Rûhî
Silahtar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretname
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde
Subhî Mehmed Efendi – Subhî Târihi
Şem’dânîzâde Fındıklılı Süleyman – Mür’i’t-Tevârîh
Şerif Efendi – Tezkire-i Şerîf
Şeyhülislâm Esad Efendi – Târihçe-i Vekayi
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
Vakanüvis Abdurrahman Şeref – Tarih-i Devlet-i Osmaniyye
Vâsıf Efendi – Târih-i Vâsıf
Vecîhî – Târîh-i Vecîhî
Yirmisekiz Çelebi Mehmed – Paris Sefâretnâmesi
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
A. Kevin Reinhart – Before Revelation, the Boundaries of Muslim Moral Thought
Ahmet Akgündüz – Osmanlı Vakıf Hukuku
Ahmet Akgündüz – Vakıf Müessesesi ve Tarihi Gelişimi
Ahmet Tabakoğlu – Osmanlı Ekonomisi
Ali Himmet Berki – İslam'da ve Osmanlı'da Vakıf Müessesesi
Amy Singer – Constructing Ottoman Beneficence: An Imperial Soup Kitchen in Jerusalem
Ayşe Durakbaşa – Osmanlı Kadınlarının Hayır Faaliyetleri
Bahaeddin Yediyıldız – Osmanlı Vakıf Sistemi Üzerine Bir Değerlendirme
Bahaeddin Yediyıldız – XVI. Asır Türk Vakıflarının Sosyal Tarih Açısından Tetkiki
Bekir Karlığa – Vakıf Medeniyeti ve Kültür Tarihimiz
Boğaç Ergene – Local Court, Provincial Society and Justice in the Ottoman Empire
Dina Rizk Khoury – State and Provincial Society in the Ottoman Empire: Mosul, 1540–1834
Donald Quataert – Ottoman Manufacturing in the Age of the Industrial Revolution
Ekmeleddin İhsanoğlu – Osmanlı Bilim Literatürü Tarihi
Eric Dursteler – Renegade Women: Gender, Identity, and Boundaries in the Early Modern Mediterranean
Feridun M. Emecen – Osmanlı’da Sosyal Hayat Üzerine Araştırmalar
Gabriel Baer – Studies in the Social History of Modern Egypt
George Makdisi – The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West
Guy Burak – The Second Formation of Islamic Law: The Hanafi School in the Early Modern Ottoman Empire
Günay Kut – Osmanlı Kütüphaneleri ve Vakıfları
Halil İnalcık – Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600)
Halil İnalcık – Osmanlı'da Devlet, Hukuk, Adalet
Halil İnalcık – Vakıf Müessesesinin Osmanlı Sosyal Yapısındaki Rolü
Heath W. Lowry – The Story Behind the Story: The Foundations of the Ottoman Empire
İsmail Erünsal – Osmanlı Eğitim Sistemi ve Vakıflar
İsmail Erünsal – Osmanlı Vakıf Kütüphaneleri
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı
James Reilly – Foundations of Modern Syrian Society: The Ottoman Legacy
Jane Hathaway – The Arab Lands under Ottoman Rule, 1516–1800
Leslie Peirce – The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire
Linda Darling – Revenue-Raising and Legitimacy: Tax Collection and Finance Administration in the Ottoman Empire
Madeline Zilfi – Women and Slavery in the Late Ottoman Empire: The Design of Difference
Mehmet Genç – Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi
Michael Bonner – Waqf and the Public Sphere: Legal and Political Perspectives
Michael Winter – Society and Religion in Early Ottoman Egypt
Mikhail Rodionov – Waqf in Yemen: Legal Principles and Social Practice
Mona Hassan – Longing for the Lost Caliphate: A Transregional History
Murat Çizakça – Osmanlı Vakıfları: Tarihi ve Modern Yansımaları
Mustafa Kara – Osmanlılarda Dini Hayat ve Vakıflar
Mustafa Kara – Türk Vakıf Medeniyeti
Necdet Sakaoğlu – Osmanlı'da Eğitim ve Vakıf Kurumları
Nelly Hanna – In Praise of Books: A Cultural History of Cairo’s Middle Class, Sixteenth to the Eighteenth Century
Ronald Jennings – Vakfs of Kayseri: A Study in Ottoman Social History
Suraiya Faroqhi – Subjects of the Sultan: Culture and Daily Life in the Ottoman Empire
Suraiya Faroqhi – Osmanlı'da Kentler ve Kentliler
Timur Kuran – The Long Divergence: How Islamic Law Held Back the Middle East
Ulrike Freitag – Translocality: The Study of Globalising Processes from a Southern Perspective (bölüm: vakıf yapıları)
Vedat Turğut – Eski Dünya Düzeni’nden Yeni Dünya Düzeni’ne Vakıflar (Başlangıcı’ndan Cumhuriyet’e)
Vedat Turğut – Germiyanoğullarının Menşei, Vakıfları ve Batı Anadolu’nun Türkleşmesi Meselesi Üzerine
Vedat Turğut – Kır/Kayır Hanlı Enverî/Aydınoğulları'nın Osmanlılaşma Süreci ve Vakıfları Üzerine
Vedat Turğut – Menteşe bey’in İsmi, menşe’i ve menteşeoğulları’nın vakıflarına dair
Vedat Turğut – Orhan Bey Vakıfları
Vedat Turğut – Osmanlı Kuruluş Coğrafyasında Vakıflar ve Şehirleşme
Vedat Turğut – Süleyman Paşa Vakıfları
Vedat Turğut – Vakıf Belgeleri Işığında Umur Bey ve Lala Şahin Paşa’nın Menşei ve Osmanlılar ile İttifakı’na Dair
Vedat Turğut – Vakıf Belgelerinde Osmanlı Devleti nin Kuruluş Dönemi Aileleri Malkoçoğulları ve Mihallüler
Vedat Turğut – Vakıflar
Vedat Turğut – Vakıflar Bankası’nın Kuruluşuna Kadar Türkiye’de Bankacılığın Tarihsel Gelişimi
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Balkanlarda Kurulan Osmanlı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Çirmen Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Niğbolu Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Selanik Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Silistre Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Siroz Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Vize Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Yaron Ben-Naeh – Jews in the Realm of the Sultans: Ottoman Jewish Society in the Seventeenth Century
Zeynep Tarım Ertuğ – Osmanlı’da Vakıflar ve Toplumsal Hayat
Ziya Kazıcı – Osmanlılarda Aile ve Kadın Vakıfları
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 20
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Vakıf kavramı, İslam hukukundaki yeri ve tarihsel temelleri Ders
2 Osmanlı öncesi İslam dünyasında vakıf müesseseleri: Emevî, Abbâsî ve Selçuklu uygulamaları Ders
3 Osmanlı’da vakıf sisteminin ortaya çıkışı ve ilk vakıflar Ders
4 Vakıf hukukunun temel ilkeleri: Vakfın kuruluşu, şartları ve geçerliliği Ders
5 Vakfiyeler: Yapısı, dili ve tarihsel kaynak olarak değeri Ders
6 Osmanlı’da vakıf çeşitleri: Eğitim, sağlık, imar ve sosyal yardım vakıfları Ders
7 Kadınların vakıf kurucusu olarak rolü; saray kadınlarının vakıf faaliyetleri Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Külliye sistemi ve vakıf yapılarının şehir planlamasındaki yeri Ders
10 Vakıf yöneticileri (mütevelli, âmile) ve denetim mekanizmaları Ders
11 Taşrada vakıf uygulamaları: Anadolu, Rumeli ve Arap vilayetleri Ders
12 Hayvanlar, yolcular ve kimsesizler için kurulmuş özel vakıflar Ders
13 Tanzimat dönemi vakıf düzenlemeleri ve Evkaf Nezareti'nin kuruluşu Ders
14 Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte vakıf müesseseleri ve dönüşümleri Ders
15 Günümüzde Osmanlı vakıf mirası ve modern vakıf anlayışı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -