| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yakınçağ Türk İdare Tarihi I | TAR5040 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TARİH - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Hocanın geleneksel devlet yerine modern devletin inşa sürecini anlatması, öğrencilerin konuyla ilgili tespit edilen kitapları okuması ve müzakere edilmesi ile öğrencilerin belirlenen kitaplar üzerinden birer ödev hazırlanması şeklinde işlenmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | Prof. Dr. İlhami YURDAKUL |
| Amaç |
Osmanlı geleneksel devlet teşkilatı bağlamında saray, sadrazamlık, şeyhülislamlık ve diğer üst düzey idareciler ve görevlerini anlamak, 19. yüzyılda devletin kurumsallaşma, ihtisaslaşma ve meclisleşme sürecinde yeniden inşasını kavramaktır. |
| Ders İçeriği |
Dersin içeriğinde öncelikle devletin geleneksel teşkilat yapısının ortaya çıkışı, devlet Anlayışı, hanedanın ortaya çıkışı, Osmanlı veraset sistemi, tahta çıkış, padişah ve şehzadeler, Osmanlı merkez teşkilatı, divân-ı hümâyun ve diğer divanlar, Divan üyeleri, veziriazam, vezirler, kadı askerler, defterdar ve nişancı, Divan bürokrasisi ve divan kalemler, Osmanlı Saray Teşkilatı, Birun, Enderun, Kul sistemi, Harem-i hümayun gibi konular işlenir. Ardından II. Mahmud ve Tanzmiat reformları bağlamında eski kurumların tasfiyesi ve kurumların tesis süreci ve kurumlar izah edilir. |
| Ders Kaynakları |
İlhami Yurdakul, İktidarın Ruhu, Osmanlıdan Cumhuriyete Kişizade İmtiyazları (Beşik Uleması, Siyaseten Katl, Müsadere), İstanbul 2022.
İİlhami Yurdakul, Osmanlı İlmiye Merkez Teşkilatında Reform, İstanbul 2008; İstanbul 2017. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Müzakereli ders için yöntem tartışması ve ödevlendirme. | Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | Devlet ve Toplum yapısına giriş. | Tartışmalı Ders |
| 3 | Avrupa Devlet Geleneğinde İktidar ve Toplum | Tartışmalı Ders |
| 4 | Osmanlı/Türk Devlet Geleneğinde İktidar ve Toplum | Tartışmalı Ders |
| 5 | Modern Devlet Düzeninde İktidar ve Toplum İçin Üç Ana İlke | Tartışmalı Ders |
| 6 | Bürokratikleşme (Kurumsallaşma) | Tartışmalı Ders |
| 7 | Profesyonelleşme (İhtisaslaşma) | Tartışmalı Ders |
| 8 | Demokratikleşme (Meclisleşme) | Tartışmalı Ders |
| 9 | Geleneksel Osmanlı Devlet Düzeninde Beşik Ulemalığı İmtiyazı | Tartışmalı Ders |
| 10 | Tanzimat ve II. Abdülhamid Devri’nde Paşazade ve Ulemazade İmtiyazı | Tartışmalı Ders |
| 11 | II. Meşrutiyet’ten Sonra Eski İmtiyazların İlgası ve Yeni İmtiyazlı Zümrelerin Zuhuru | Tartışmalı Ders |
| 12 | Padişah, Şehzade ve Diğer Hanedan Mensuplarının Katli ve Meşruiyeti Meselesi | Tartışmalı Ders |
| 13 | Tanzimat’tan Önce Siyaseten Katl ve Ulemanın Can Güvenliği İmtiyazı | Tartışmalı Ders |
| 14 | Tanzimat’tan Sonra Siyaseten Katlin İlgası ve Zihniyetin Devamı | Tartışmalı Ders |
| 15 | Müsadere ve Ulemanın Müsadere’den Masuniyeti İmtiyazı | Tartışmalı Ders |
| 16 | Müsaderenin İlgası ve Zihniyetin Devamı | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Usta çırak ilişkisi ve müzakere. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Usta çırak ilişkisi ve müzakere. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Usta çırak ilişkisi ve müzakere. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Usta çırak ilişkisi ve müzakere. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Usta çırak ilişkisi ve müzakere. | Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |