EN
  • Anasayfa
  • TAR5040 Yakınçağ Türk İdare Tarihi I (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR5040 - Yakınçağ Türk İdare Tarihi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yakınçağ Türk İdare Tarihi I TAR5040 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Hocanın geleneksel devlet yerine modern devletin inşa sürecini anlatması, öğrencilerin konuyla ilgili tespit edilen kitapları okuması ve müzakere edilmesi ile öğrencilerin belirlenen kitaplar üzerinden birer ödev hazırlanması şeklinde işlenmektedir.
EBS Koordinatörü Prof. Dr. İlhami YURDAKUL (Yıl: 2020 - 2021)
Ders Veren Prof. Dr. İlhami YURDAKUL
Amaç

Osmanlı geleneksel devlet teşkilatı bağlamında saray, sadrazamlık, şeyhülislamlık ve diğer üst düzey idareciler ve görevlerini anlamak, 19. yüzyılda devletin kurumsallaşma, ihtisaslaşma ve meclisleşme sürecinde yeniden inşasını kavramaktır.

Ders İçeriği

Dersin içeriğinde öncelikle devletin geleneksel teşkilat yapısının ortaya çıkışı, devlet Anlayışı, hanedanın ortaya çıkışı, Osmanlı veraset sistemi, tahta çıkış, padişah ve şehzadeler, Osmanlı merkez teşkilatı, divân-ı hümâyun ve diğer divanlar, Divan üyeleri, veziriazam, vezirler, kadı askerler, defterdar ve nişancı, Divan bürokrasisi ve divan kalemler, Osmanlı Saray Teşkilatı, Birun, Enderun, Kul sistemi, Harem-i hümayun gibi konular işlenir. Ardından II. Mahmud ve Tanzmiat reformları bağlamında eski kurumların tasfiyesi ve kurumların tesis süreci ve kurumlar izah edilir.

Ders Kaynakları İlhami Yurdakul, İktidarın Ruhu, Osmanlıdan Cumhuriyete Kişizade İmtiyazları (Beşik Uleması, Siyaseten Katl, Müsadere), İstanbul 2022.
İİlhami Yurdakul, Osmanlı İlmiye Merkez Teşkilatında Reform, İstanbul 2008; İstanbul 2017.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev (Sunum) 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Müzakereli ders için yöntem tartışması ve ödevlendirme. Sınıf Dışı Çalışma
2 Devlet ve Toplum yapısına giriş. Tartışmalı Ders
3 Avrupa Devlet Geleneğinde İktidar ve Toplum Tartışmalı Ders
4 Osmanlı/Türk Devlet Geleneğinde İktidar ve Toplum Tartışmalı Ders
5 Modern Devlet Düzeninde İktidar ve Toplum İçin Üç Ana İlke Tartışmalı Ders
6 Bürokratikleşme (Kurumsallaşma) Tartışmalı Ders
7 Profesyonelleşme (İhtisaslaşma) Tartışmalı Ders
8 Demokratikleşme (Meclisleşme) Tartışmalı Ders
9 Geleneksel Osmanlı Devlet Düzeninde Beşik Ulemalığı İmtiyazı Tartışmalı Ders
10 Tanzimat ve II. Abdülhamid Devri’nde Paşazade ve Ulemazade İmtiyazı Tartışmalı Ders
11 II. Meşrutiyet’ten Sonra Eski İmtiyazların İlgası ve Yeni İmtiyazlı Zümrelerin Zuhuru Tartışmalı Ders
12 Padişah, Şehzade ve Diğer Hanedan Mensuplarının Katli ve Meşruiyeti Meselesi Tartışmalı Ders
13 Tanzimat’tan Önce Siyaseten Katl ve Ulemanın Can Güvenliği İmtiyazı Tartışmalı Ders
14 Tanzimat’tan Sonra Siyaseten Katlin İlgası ve Zihniyetin Devamı Tartışmalı Ders
15 Müsadere ve Ulemanın Müsadere’den Masuniyeti İmtiyazı Tartışmalı Ders
16 Müsaderenin İlgası ve Zihniyetin Devamı Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Usta çırak ilişkisi ve müzakere. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Usta çırak ilişkisi ve müzakere. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Usta çırak ilişkisi ve müzakere. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Usta çırak ilişkisi ve müzakere. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Usta çırak ilişkisi ve müzakere. Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -