Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yakınçağ'da Türkistan | TAR5042 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Ders Veren | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Amaç |
Bu dersin amacı, 18. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar Türkistan coğrafyasında yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel dönüşümleri derinlemesine incelemektir. Rus ve Çin emperyalizminin bölge üzerindeki etkilerini, yerel hanlıkların ve halk hareketlerinin gelişimini analiz etmeyi hedefler. Öğrencilere, döneme ait birincil ve ikincil kaynakları eleştirel olarak değerlendirme ve yorumlama becerisi kazandırmak amaçlanır. Türkistan’ın modernleşme süreçleri, milliyetçilik hareketleri ve bölgesel kimlik inşası dersin önemli temalarındandır. Son olarak, öğrencilerin Yakınçağ Türkistan tarihine dair bağımsız akademik araştırma yapabilmeleri beklenir. |
Ders İçeriği |
“Yakınçağ’da Türkistan Tarihi” dersi, Türkistan coğrafyasının 18. yüzyıldan 20. yüzyıl başlarına kadar geçirdiği siyasi, toplumsal ve kültürel dönüşümleri kapsamlı biçimde ele alır. Dersin başlangıcında, Türkistan’ın coğrafi sınırları, etnik ve dini yapısı, hanlıklar dönemi (Buhara, Hive, Hokand) ve bu hanlıkların idari, ekonomik ve toplumsal yapıları incelenir. Hanlıklar arasındaki rekabet, ittifaklar ve iç dinamikler, dönemin kaynakları ışığında tartışılır. Dersin devamında, Rus İmparatorluğu’nun Türkistan’a yönelik yayılmacı politikaları, askeri işgaller, idari reformlar ve bölgenin Rusya’ya ilhak süreci detaylı olarak ele alınır. Bu süreçte, yerel elitlerin, ulemanın ve halkın tepkileri; isyanlar, direniş hareketleri ve müzakere süreçleri analiz edilir. Rus kolonizasyonunun sosyal, ekonomik ve kültürel etkileri; şehirleşme, demografik değişimler, eğitim ve din politikaları üzerinden değerlendirilir. Ayrıca, Çin’in Doğu Türkistan’daki hâkimiyet politikaları, Kaşgar ve Turfan gibi merkezlerdeki gelişmeler, ele alınır. 19. yüzyılın sonlarına doğru Türkistan’da modernleşme ve yenileşme girişimleri, Jadidcilik hareketi, basın-yayın faaliyetleri, eğitim reformları ve milli kimlik inşa süreçleri dersin önemli temalarındandır. Sovyet öncesi dönemde bölgesel milliyetçilik, Pan-Türkizm ve Pan-İslamizm fikirlerinin ortaya çıkışı ve etkileri üzerinde durulur. Ders boyunca, dönemin arşiv belgeleri, seyahatnameler, anılar, gazeteler ve modern araştırmalar birincil ve ikincil kaynak olarak kullanılır. Öğrencilerden, belirli bir konu veya hanlık üzerine kaynak temelli araştırma raporu hazırlamaları beklenir. Dersin sonunda, Türkistan’ın yakınçağ tarihinin genel hatları, temel kaynakları ve güncel tartışmaları üzerine kapsamlı bir değerlendirme yapılır. |
Ders Kaynakları |
slam Ansiklopedisi, MEBYayınları, İslam Ansiklopedisi, TDVYayınları, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/, https://dergipark.org.tr/tr/,
https://www.devletarsivleri.gov.tr/, Ahat Andican, Türkiye veOrta Asya,Doğan Kitap, İstanbul 2009,
Mehmet Saray, Yeni TürkCumhuriyetleri Tarihi, TTK, Ankara 2014,
Akdes Nimet Kurat, Türkiye ve Rusya, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990,
Mehmet Saray,Rusya’nın Türk İllerinde Yayılması, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1975
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 10 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Türk Dünyası Kavramı ve Coğrafyası | Sözlü |
2 | Orta Asya Türkler | Sözlü |
3 | Karadeniz Civarındaki Türk Unsurlar | Sözlü |
4 | İran Türklerİ | Sözlü |
5 | Ortadoğu’daki Türk Unsurlar | Sözlü |
6 | Doğu Avrupa’daki Türk Unsurlar | Sözlü |
7 | Çarlık Rusyası’nın Yıkılışının Tür kDünyası Üzerindeki Etkileri | Sözlü |
8 | Vize Sınavı | Sözlü |
9 | Sovyetler’in Türk Dünyası’na Uyguladığı Politikalar | Sözlü |
10 | I.Dünya Savaşı’nın Türk Dünyası’na Etkileri | Sözlü |
11 | Sovyet Rusya’nın Yıkılışının Türk Dünyası’na Etkileri | Sözlü |
12 | Orta Asya’daki TürkîCumhuriyetler | Sözlü |
13 | Azerbaycan | Sözlü |
14 | Kazakistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Diğerleri | Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |