Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeniçağ Avrupa Tarihi | TAR5043 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ali KARAHAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ali KARAHAN |
Amaç |
Bu ders, 15. yüzyıl sonlarından 18. yüzyıl sonlarına kadar Avrupa’da meydana gelen siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dönüşümleri ele alır. Coğrafi keşifler, Reform ve Rönesans hareketleri ile Avrupa’nın küresel düzeyde güç kazanma süreci incelenir. Mutlak monarşilerin yükselişi, merkantilizm ve kolonileşme politikaları tarihsel bağlamda değerlendirilir. Otuz Yıl Savaşları, Fransız Devrimi öncesi siyasi dengeler ve Aydınlanma düşüncesinin etkileri tartışılır. Böylece öğrenciler, Yeniçağ Avrupa’sının dinamiklerini çok boyutlu bir şekilde analiz etme becerisi kazanır. |
Ders İçeriği |
Bu ders, Avrupa tarihinde 15. yüzyıl sonlarından 18. yüzyıl sonlarına kadar süren büyük dönüşümleri inceler. Orta Çağ’ın sonu ve Yeniçağ’ın başlangıcı arasındaki tarihsel kopuş noktaları ele alınır. Coğrafi keşiflerin sebepleri, gelişimi ve Avrupa toplumları üzerindeki etkileri analiz edilir. Keşiflerin sonucunda oluşan sömürge imparatorlukları ve ticaret yollarındaki değişimler tartışılır. Portekiz ve İspanya’nın denizaşırı yayılma politikaları örnek olaylarla değerlendirilir. Rönesans hareketi ve insan merkezli düşüncenin Avrupa düşünsel yaşamına etkisi incelenir. Sanat, bilim ve felsefede Rönesans’ın yarattığı zihinsel dönüşüm analiz edilir. Matbaanın yaygınlaşması ve bilginin dolaşımı üzerindeki etkileri tartışılır. Reform hareketi, Martin Luther ve Protestanlık üzerine siyasi ve dini sonuçlar açıklanır. Katolik karşı-reformu ve Cizvitlerin Avrupa'daki etkisi değerlendirilir. Din savaşları ve mezhep ayrılıklarının Avrupa siyasi haritasını nasıl değiştirdiği incelenir. Otuz Yıl Savaşları, bu savaşın nedenleri ve Avrupa'daki dengelere etkisi ele alınır. Vestfalya Antlaşması’nın uluslararası ilişkiler ve modern devlet anlayışı açısından önemi açıklanır. Mutlakiyetçi yönetimlerin yükselişi ve merkezi monarşilerin güçlenmesi incelenir. Fransa’da XIII. Louis ve XIV. Louis dönemleri mutlakiyet uygulamalarıyla örneklendirilir. İngiltere’deki siyasal gelişmeler, parlamento-monark ilişkileri ve iç savaş süreci değerlendirilir. İngiliz Devrimi, meşrutiyetin doğuşu ve anayasal monarşinin temelleri analiz edilir. Habsburglar ve Hohenzollernler gibi hanedanların Avrupa’daki rolü açıklanır. Avrupa’da Osmanlı etkisi ve Osmanlı-Avrupa ilişkilerinin siyasi bağlamı işlenir. Avrupa’nın diplomatik yapısında denge politikalarının doğuşu ve uygulamaları değerlendirilir. Barok ve Rokoko dönemleriyle birlikte kültürel yaşamın dönüşümü ele alınır. Merkantilizm ve devletin ekonomiye müdahalesi üzerine Avrupa genelinde örnekler verilir. Kolonileşme hareketlerinin ekonomi ve toplum üzerindeki etkileri tartışılır. Avrupa’da köylü ayaklanmaları, sınıfsal yapılar ve toplumsal gerilimler incelenir. Aydınlanma düşüncesinin temelleri, öncü filozoflar ve temel kavramlar tanıtılır. Voltaire, Rousseau, Montesquieu ve Locke gibi düşünürlerin siyasal fikirleri analiz edilir. Aydınlanmanın eğitim, hukuk ve yönetim üzerindeki etkileri açıklanır. Bilimsel Devrim’in gelişimi, Kopernik, Galileo ve Newton’un katkıları ele alınır. Avrupa’da doğa anlayışı ve bilimin laikleşme süreci işlenir. Akademiler, üniversiteler ve bilgi toplumu kavramları üzerinden Aydınlanma'nın kurumlaşması tartışılır. 18. yüzyılda mutlak monarşilerin reform politikaları (aydınlanmış despotizm) incelenir. Avusturya’da II. Joseph, Rusya’da Büyük Katerina ve Prusya’da Büyük Friedrich örnek alınır. Avrupa’daki sınıf yapısı, soylular, burjuvazi ve köylüler arasındaki ilişkiler analiz edilir. Ticaret burjuvazisinin yükselişi ve şehirleşmenin hız kazanması tartışılır. 18. yüzyılda Avrupa’daki savaşlar (Yedi Yıl Savaşı, Avusturya Veraset Savaşı) değerlendirilir. Avrupa’da “ancien régime” olarak adlandırılan geleneksel düzenin özellikleri tanıtılır. Fransız Devrimi öncesindeki ekonomik kriz, vergi adaletsizliği ve toplumsal huzursuzluklar açıklanır. Devrim öncesi siyasal düşüncenin evrimi ve halk hareketleri ele alınır. 1789 Fransız Devrimi’nin nedenleri ve başlangıç süreci analiz edilir. İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi’nin içeriği ve etkileri tartışılır. Feodal ayrıcalıkların kaldırılması ve mutlakiyetin yıkılışı değerlendirilir. Devrim sürecinde Avrupa devletlerinin müdahaleleri ve koalisyon savaşları açıklanır. Devrimin Avrupa’daki diğer halk hareketlerine etkisi örneklerle gösterilir. Fransız Devrimi'nin ideolojisi, özgürlük, eşitlik ve kardeşlik kavramları üzerinden tartışılır. Devrim sonrası ortaya çıkan yeni yönetim biçimleri ve anayasa deneyimleri değerlendirilir. Jakoben dönem, Terör Dönemi ve ardından gelen Thermidor süreci açıklanır. Devrimin uzun vadeli etkileri, milliyetçilik ve yurttaşlık bilincinin doğuşuyla ilişkilendirilir. 18. yüzyıl sonunda Avrupa’da oluşan yeni siyasal düzen ve ulus-devlet fikri ele alınır. Ders boyunca öğrenciler, haritalar, birincil kaynaklar ve görsel materyallerle çalışır. Dersin sonunda öğrenciler, Yeniçağ Avrupa’sını siyasi, sosyal, ekonomik ve düşünsel yönleriyle bütüncül biçimde değerlendirme becerisi kazanır. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Bartolomé de Las Casas – Kızılderililerin Yıkımı Hakkında Kısa Bir Rapor Cesare Vecellio – Kıyafetler Kitabı Christine de Pizan – Kadınlar Şehri Daniel Defoe – Veba Yılı Günlüğü David Hume – İngiltere Tarihi Denis Diderot – Ansiklopedi Edward Gibbon – Roma İmparatorluğu'nun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi Edward Herbert – İngiltere'nin Dinî Tarihi Erasmus – Deliliğe Övgü Francesco Guicciardini – İtalya Tarihi Francis Bacon – Yeni Atlantis Galileo Galilei – İki Büyük Dünya Sistemi Hakkında Diyalog Gilbert Burnet – İngiltere Reformasyonu Tarihi Ignatius de Loyola – Ruhsal Egzersizler Immanuel Kant – Aydınlanma Nedir? Isaac Newton – Doğa Felsefesinin Matematiksel İlkeleri James Boswell – Johnson’un Hayatı Jean Bodin – Altı Kitapta Cumhuriyet Jean Froissart – Froissart Vakayinameleri Jean-Jacques Rousseau – İtiraflar Johannes Sleidanus – Reformasyon Tarihi John Evelyn – Anılar ve Günlükler John Foxe – Şehitler Kitabı John Locke – Hükümet Üzerine İki İnceleme John Winthrop – Bir Şehir Üzerinde Şehir: Massachusetts Kolonisinin Günlükleri Jonathan Swift – Günlükler ve Mektuplar Marguerite de Navarre – Heptameron Marin Sanudo – Venedik Günlükleri Martin Luther – 95 Tez / Teolojik Yazılar Michel de Montaigne – Denemeler Montesquieu – Roma'nın Yükselişi ve Çöküşü Üzerine Düşünceler Niccolò Machiavelli – Floransa Tarihi Olaudah Equiano – Olaudah Equiano’nun İlginç Hayatı Paolo Giovio – Ünlü Adamlar ve Olaylar Kitabı Paul Rycaut – Osmanlı Hakkında Gözlemler Philippe de Commynes – Hatıralar Pierre Bayle – Tarihsel ve Eleştirel Sözlük Pietro Bembo – Venedik Tarihi René Descartes – Yöntem Üzerine Konuşma Richard Hakluyt – Büyük Geziler Koleksiyonu Samuel Pepys – Günlükler Sebastian Brant – Ahmaklar Gemisi Sir Walter Raleigh – Dünya Tarihi Thomas Carlyle – Fransız Devrimi: Bir Tarih Thomas Hobbes – Leviathan Thomas More – Utopia Ulrich von Hutten – Alman İsyanı Mektupları Voltaire – Louis XIV Dönemi William Bradford – Plymouth Kolonisinin Tarihi William Camden – Britanya’nın Tanımı . ÇALIŞMA ESERLER . Ahmet Mumcu – Avrupa Tarihinde Dini Reformlar Ahmet Yaşar Ocak – Avrupa’da Feodalizm ve Yeniçağ’a Geçiş Ali Akyıldız – Yeniçağ Avrupa’sında Savaşlar ve Diplomasi Anthony Grafton – What Was History? The Art of History in Early Modern Europe Büşra Ersanlı – Yeniçağ’da Avrupa Siyaseti Cemal Kafadar – Avrupa ve Osmanlı Tarihinde Kesişme Noktaları Charles Tilly – Coercion, Capital, and European States, AD 990–1992 Christopher Hill – The World Turned Upside Down: Radical Ideas During the English Revolution David Blackbourn – History of Germany 1780–1918: The Long Nineteenth Century Eric Hobsbawm – The Age of Revolution: Europe 1789–1848 Erol Kılıç – Avrupa’da Aydınlanma ve Etkileri Fernand Braudel – The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II Geoffrey Parker – The Military Revolution: Military Innovation and the Rise of the West, 1500–1800 Halil Berktay – Avrupa Tarihinde Toplumsal Hareketler Halil Berktay – Avrupa’da Reform ve Aydınlanma Halil İnalcık – Avrupa Tarihinin Temel Dinamikleri Hasan Ali Yücel – Avrupa’nın Kültürel Tarihi Hasan Köni – Avrupa Tarihinde Siyasal Dönüşümler İlber Ortaylı – Avrupa Tarihi ve Kültür Tarihi İsmail Kara – Avrupa’da Dini Hareketler ve Reformasyon J.H. Elliott – Imperial Spain 1469–1716 John Bossy – Christianity in the West, 1400–1700 John Elliott – Europe Divided, 1559–1598 Jonathan Israel – The Dutch Republic: Its Rise, Greatness, and Fall 1477–1806 Lisa Jardine – Worldly Goods: A New History of the Renaissance M. Şükrü Hanioğlu – Osmanlı ve Avrupa Siyasi İlişkileri Margaret C. Jacob – The Enlightenment: A Brief History with Documents Mark Greengrass – Christendom Destroyed: Europe 1517–1648 Mark Kishlansky – Parliamentary Selection: Social and Political Choice in Early Modern England Mehmet Genç – Avrupa Ekonomik Tarihi Metin Kunt – Avrupa’da Modernleşme Süreci Mustafa Çağatay – Avrupa’da Rönesans ve Bilimsel Devrim Natalie Zemon Davis – The Return of Martin Guerre Niyazi Berkes – Modernleşme ve Avrupa Kültürü Ole Peter Grell – The Reformation World Osman Turan – Avrupa Tarihinde İmparatorluklar Peter Burke – The European Renaissance: Centres and Peripheries Peter Gay – The Enlightenment: An Interpretation Peter Marshall – Reformation England 1480–1642 R.J.W. Evans – The Pursuit of Power: Europe 1815–1914 Rıdvan Canım – Avrupa’nın Sömürgecilik Tarihi Richard Tuck – Philosophy and Government 1572–1651 Robert B. Marks – The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century Sina Akşin – Avrupa’nın Doğuşu ve Yeniçağ Susan Brigden – New Worlds, Lost Worlds: The Rule of the Tudors, 1485–1603 Şükrü Hanioğlu – Osmanlı ve Avrupa: Kültürel Etkileşimler William Monter – Judging the French Reformation: Heresy Trials by Sixteenth-Century Parliaments Yavuz Selim Karakışla – Avrupa’da Bilimsel Düşüncenin Gelişimi Yılmaz Öztuna – Avrupa Tarihinde Reform ve Devrimler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 20 |
Ara Sınav 2 | 20 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yeniçağ kavramı, dönemlendirme sorunları ve Orta Çağ’dan Yeniçağ’a geçiş dinamikleri tanıtılır. | Ders |
2 | Coğrafi keşifler ve Avrupa’nın denizaşırı yayılma süreci incelenir. | Ders |
3 | Rönesans’ın düşünsel, sanatsal ve bilimsel etkileri değerlendirilir. | Ders |
4 | Reform hareketi, Protestanlık ve Katolik karşı-reform süreci analiz edilir. | Ders |
5 | Din savaşları, Otuz Yıl Savaşı ve Vestfalya Barışı çerçevesinde Avrupa’da mezhepsel çatışmalar tartışılır. | Ders |
6 | Mutlak monarşilerin yükselişi ve Fransa, İspanya gibi örnek devletlerdeki uygulamalar incelenir. | Ders |
7 | İngiltere’de siyasal gelişmeler, İç Savaş, Meşrutiyet ve anayasal monarşi süreci ele alınır. | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Avrupa’daki hanedan mücadeleleri, Habsburglar, Bourbonlar ve Hohenzollernler ekseninde değerlendirilir. | Ders |
11 | Merkantilizm, kolonileşme ve Avrupa ekonomisindeki dönüşüm süreçleri işlenir. | Ders |
12 | Aydınlanma felsefesi, temel düşünürler ve siyasal-toplumsal etkileri analiz edilir. | Ders |
13 | Bilimsel Devrim, doğa anlayışı ve bilgi üretimindeki değişim tartışılır. | Ders |
14 | Aydınlanmacı mutlakiyetçilik ve 18. yüzyılda reform girişimleri değerlendirilir. | Ders |
15 | Fransız Devrimi’nin nedenleri, gelişimi ve Avrupa tarihine etkileri genel bir değerlendirmeyle işlenir. | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, Yeniçağ döneminde Avrupa’da meydana gelen önemli siyasi, sosyal ve kültürel dönüşümleri açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Coğrafi keşiflerin Avrupa’nın ekonomik ve siyasal yapısına etkilerini analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Rönesans, Reform ve Aydınlanma hareketlerinin tarihsel gelişimini ve etkilerini değerlendirebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Avrupa’da mutlakiyetçi monarşilerin yükselişi ve siyasi yapısını kavrayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Fransız Devrimi’nin nedenlerini, sürecini ve Avrupa tarihine olan uzun vadeli etkilerini yorumlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, Yeniçağ döneminde Avrupa’da meydana gelen önemli siyasi, sosyal ve kültürel dönüşümleri açıklayabilir. | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Coğrafi keşiflerin Avrupa’nın ekonomik ve siyasal yapısına etkilerini analiz edebilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Rönesans, Reform ve Aydınlanma hareketlerinin tarihsel gelişimini ve etkilerini değerlendirebilir. | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Avrupa’da mutlakiyetçi monarşilerin yükselişi ve siyasi yapısını kavrayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Fransız Devrimi’nin nedenlerini, sürecini ve Avrupa tarihine olan uzun vadeli etkilerini yorumlayabilir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,4 | 4,4 | 4,6 | 4,4 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,8 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4,4 |