Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Kadın Tarihi Kuram Yöntem ve Tarih Yazımı | TAR5047 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Dilara USLU |
Ders Veren | Doç. Dr. Dilara USLU |
Amaç |
Kadın tarihi, kadın çalışmaları disiplini ile tarihe, tarihteki iktidar ilişkilerinin farklı tarihsel dönemlerdeki dinamiklerini açığa çıkarmaya çalışan, sosyoloji, siyaset bilimi, hukuk v.b. tüm sosyal bilim çalışmalarını içerir. Toplumsal cinsiyet konusundaki temel çalışmaları ve tartışmaları öğrencilerimize aktarmak bu dersin temel amacıdır. Sosyokültürel bir olgu olarak tanımlanan toplumsal cinsiyetin ekonomi, siyaset, toplum ve kültür alanlarındaki işbölümü ve pratiklerin düzenlenmesinde nasıl bir yere sahip olduğu üzerinde durmaktır. |
Ders İçeriği |
Kadın Tarihi Yazımı: Yöntem, Teori; Kadın Tarihinin Kaynakları, Eski Türklerden itibaren Türk kadın tarihine yön veren kadınlardan örnekler, Türk kadınının geçmişten günümüze katkıları |
Ders Kaynakları |
Serpil Çakır – Osmanlı Kadın Hareketi
Mualla Uydu Yücel – Bozkırın Asenaları Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Siyasal Toplumsallaşma Zehra Arat – Türkiye'de Kadın Olmak Şefika Kurnaz-Cumhuriyet Öncesinde Türk Kadını (1839-1923) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev (Sunum) | 20 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
50
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
50
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 12 | 36 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 3 | 1 | 3 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,73 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve | Ders Tartışmalı Ders |
2 | Kadın Tarihi, Toplumsal Cinsiyet ve Tarih Yazımı | Ders |
3 | Eski Türklerde Aile Yapısı ve Kadının Yeri | Ders |
3 | Eski Türklerde Aile Yapısı ve Kadının Yeri | Ders |
5 | Selçuklularda Türk Kadını | Ders |
5 | Selçuklularda Türk Kadını | Ders |
7 | Osmanlı’da Kadın: Kaynaklar, Sınırlılıklar, Olanaklar | Ders Seminer |
8 | Ara Sınav | Sözlü |
9 | Osmanlı Kadın Hareketi | Beyin Fırtınası |
10 | II. Meşrutiyet ve sonrasında kadın süreli yayınları | Tartışmalı Ders |
11 | Osmanlı'da kadınların eğitimi ve İnas Darülfünunu | Tartışmalı Ders Vaka Çalışması |
12 | Milli Mücadele Döneminde Türk Kadını ve Faaliyetleri | Benzetim Seminer |
13 | Erken Cumhuriyet Döneminde Kadın | Ders |
14 | Cumhuriyet Döneminde Kadın | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, Kadın tarihi, toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarih yazımı arasındaki farkları kuramsal ve yöntemsel düzeyde açıklayabilir. | Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Öğrenci, Osmanlı’dan günümüze kadın hareketlerinin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki temel aktörleri, metinleri ve kurumları analiz edebilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Türkiye bağlamında kullanılan kadın tarihine dair arşivsel ve sözlü kaynakları analiz edebilir, kaynak çeşitliliğinin farkına varabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Kadın tarihiyle ilgili akademik bir araştırma tasarlayıp, kuramsal çerçeve ve yöntem kullanarak bir dönem projesi ya da makale hazırlayabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, Türk Kadın tarihi alanındaki etik tartışmaları, sessizlikleri ve temsil sorunlarını analiz ederek çok katmanlı tarihsel okumalar yapabilir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, Kadın tarihi, toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarih yazımı arasındaki farkları kuramsal ve yöntemsel düzeyde açıklayabilir. | 1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, Osmanlı’dan günümüze kadın hareketlerinin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki temel aktörleri, metinleri ve kurumları analiz edebilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, Türkiye bağlamında kullanılan kadın tarihine dair arşivsel ve sözlü kaynakları analiz edebilir, kaynak çeşitliliğinin farkına varabilir. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Öğrenci, Kadın tarihiyle ilgili akademik bir araştırma tasarlayıp, kuramsal çerçeve ve yöntem kullanarak bir dönem projesi ya da makale hazırlayabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Öğrenci, Türk Kadın tarihi alanındaki etik tartışmaları, sessizlikleri ve temsil sorunlarını analiz ederek çok katmanlı tarihsel okumalar yapabilir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4 | 3,8 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 | 4,6 | 4 |