EN
TAR5047 - Türk Kadın Tarihi Kuram Yöntem ve Tarih Yazımı
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Kadın Tarihi Kuram Yöntem ve Tarih Yazımı TAR5047 1 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Dilara USLU
Ders Veren Doç. Dr. Dilara USLU
Amaç

Kadın tarihi, kadın çalışmaları disiplini ile tarihe, tarihteki iktidar ilişkilerinin farklı tarihsel dönemlerdeki dinamiklerini açığa çıkarmaya çalışan, sosyoloji, siyaset bilimi, hukuk v.b. tüm sosyal bilim çalışmalarını içerir. Toplumsal cinsiyet konusundaki temel çalışmaları ve tartışmaları öğrencilerimize aktarmak bu dersin temel amacıdır. Sosyokültürel bir olgu olarak tanımlanan toplumsal cinsiyetin ekonomi, siyaset, toplum ve kültür alanlarındaki işbölümü ve pratiklerin düzenlenmesinde nasıl bir yere sahip olduğu üzerinde durmaktır.

Ders İçeriği

Kadın Tarihi Yazımı: Yöntem, Teori; Kadın Tarihinin Kaynakları, Eski Türklerden itibaren Türk kadın tarihine yön veren kadınlardan örnekler, Türk kadınının geçmişten günümüze katkıları

Ders Kaynakları Serpil Çakır – Osmanlı Kadın Hareketi
Mualla Uydu Yücel – Bozkırın Asenaları
Fatmagül Berktay – Kadınlar ve Siyasal Toplumsallaşma
Zehra Arat – Türkiye'de Kadın Olmak
Şefika Kurnaz-Cumhuriyet Öncesinde Türk Kadını (1839-1923)
Açıldığı Öğretim Yılı 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev (Sunum) 20
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
50
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
50
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 12 36
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 3 10 30
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 3 1 3
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 197
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,73
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Kavramsal Çerçeve Ders Tartışmalı Ders
2 Kadın Tarihi, Toplumsal Cinsiyet ve Tarih Yazımı Ders
3 Eski Türklerde Aile Yapısı ve Kadının Yeri Ders
3 Eski Türklerde Aile Yapısı ve Kadının Yeri Ders
5 Selçuklularda Türk Kadını Ders
5 Selçuklularda Türk Kadını Ders
7 Osmanlı’da Kadın: Kaynaklar, Sınırlılıklar, Olanaklar Ders Seminer
8 Ara Sınav Sözlü
9 Osmanlı Kadın Hareketi Beyin Fırtınası
10 II. Meşrutiyet ve sonrasında kadın süreli yayınları Tartışmalı Ders
11 Osmanlı'da kadınların eğitimi ve İnas Darülfünunu Tartışmalı Ders Vaka Çalışması
12 Milli Mücadele Döneminde Türk Kadını ve Faaliyetleri Benzetim Seminer
13 Erken Cumhuriyet Döneminde Kadın Ders
14 Cumhuriyet Döneminde Kadın Ders Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, Kadın tarihi, toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarih yazımı arasındaki farkları kuramsal ve yöntemsel düzeyde açıklayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci, Osmanlı’dan günümüze kadın hareketlerinin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki temel aktörleri, metinleri ve kurumları analiz edebilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Türkiye bağlamında kullanılan kadın tarihine dair arşivsel ve sözlü kaynakları analiz edebilir, kaynak çeşitliliğinin farkına varabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Kadın tarihiyle ilgili akademik bir araştırma tasarlayıp, kuramsal çerçeve ve yöntem kullanarak bir dönem projesi ya da makale hazırlayabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, Türk Kadın tarihi alanındaki etik tartışmaları, sessizlikleri ve temsil sorunlarını analiz ederek çok katmanlı tarihsel okumalar yapabilir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, Kadın tarihi, toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarih yazımı arasındaki farkları kuramsal ve yöntemsel düzeyde açıklayabilir. 1 4 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, Osmanlı’dan günümüze kadın hareketlerinin tarihsel gelişimini ve bu süreçteki temel aktörleri, metinleri ve kurumları analiz edebilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenci, Türkiye bağlamında kullanılan kadın tarihine dair arşivsel ve sözlü kaynakları analiz edebilir, kaynak çeşitliliğinin farkına varabilir. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenci, Kadın tarihiyle ilgili akademik bir araştırma tasarlayıp, kuramsal çerçeve ve yöntem kullanarak bir dönem projesi ya da makale hazırlayabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Öğrenci, Türk Kadın tarihi alanındaki etik tartışmaları, sessizlikleri ve temsil sorunlarını analiz ederek çok katmanlı tarihsel okumalar yapabilir. 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4
Ortalama Değer 4 3,8 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4 4,6 4