Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Genel Matematik | İSL107 | 1 | 3 + 0 | 6,0 |
Birim Bölüm | MALİYE |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Safa ÜNAL |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Esra CENGİZ TIRPAN |
Amaç |
Bu dersin amacı, iktisat ve idari bilimler eğitimine temel oluşturacak temel matematiksel kavram ve işlemleri öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerin sayılar, cebirsel ifadeler, denklemler, fonksiyonlar ve grafikler gibi temel konularda sağlam bir altyapı edinmeleri hedeflenmektedir. Böylelikle, analizlerde kullanılan temel matematiksel kavram ve yöntemlerin anlaşılabilmesi için öğrencilere bir temel kazandırılması hedeflenmektedir. Öğrencilerin, iktisat teorilerini anlamada ve ekonomik modelleri çözümlemede gerekli olan fonksiyonlar, limit, türev ve optimizasyon gibi temel matematik araçlarını etkin biçimde kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. Böylece öğrenciler, ilerleyen dönemlerde karşılaşacakları istatistiksel ve iktisadi analizlerde gerekli olan matematiksel düşünme, ekonomik ilişkileri nicel olarak ifade edebilme, analitik düşünme ve problem çözme becerilerini geliştireceklerdir. |
Ders İçeriği |
Bu ders, öğrencilerin alanlarında yapacakları analizlerin temelini oluşturan matematiksel araçları kazandırmak için tasarlanmıştır. Denklemler, fonksiyonlar, türev ve optimizasyon gibi konuları işleyerek ekonomik modelleri çözümleme ve analitik düşünme becerisi kazandırılacaktır. Bu sayede, ilerleyen dönemlerdeki temel ve uzmanlık alan dersleri için gerekli olan sağlam altyapı sunulmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Sydsæter, K., Hammond, P. J., Strom, A. & Carvajal, A. (2021). Essential mathematics for economic analysis. Pearson Education.
Sydsaeter, K. & Hammond, P. (2004) Ekonomik Analiz için Temel Matematik. Turhan Kitabevi: Ankara. Açıköğretim Fakültesi Genel Matematik Ders Kitabı, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir 2003 Prof. Dr. Hüseyin HALİLOV, Prof. Dr. H. Hilmi HACISALİHOĞLU , Meslek Yüksek Okulları ve Mühendislik Fakülteleri İçin Matematik, Ankara 2006 Genel Matematik,Prof.Dr.A.Sinan Çevik,Öğr.Gör.Engin bozacı,Ankara 2008 Temel Matematik ,Dr.Sezer Karaca,İstanbul 2008 Matematik,Prof.Dr.Hüseyin Halilov,Prof.Dr.h.Hilmi Hacısalihoğlu,Ankar 2006 Sosyal Bilimlerde Matematik,Prof.Dr.Ahmet Öztürk,Bursa 2005 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Kısa Sınav 1 | 15 |
Kısa Sınav 2 | 15 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 30 | 1 | 30 |
Final | Final | 40 | 1 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,04 | |||
AKTS | 6,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı, temel kavramlar, cebir | Ders |
2 | Cebir (devam) | Ders |
3 | Denklemler | Ders |
4 | Denklemler (devam) | Ders |
5 | Mantık, küme teorisi ve matematiksel ispatlar | Ders |
6 | Tek değişkenli fonsiyonlar | Ders |
7 | Tek değişkenli fonsiyonlar (devam) | Ders |
8 | Ara sınav değerlendirmesi, fonksiyonların özellikleri | Ders |
9 | Türev | Ders |
10 | Türevin kullanımı | Ders |
11 | Tek değişkenli optimizasyon | Ders |
12 | Çok değişkenli fonksiyonlar | Ders |
13 | Çok değişkenli optimizasyon | Ders |
14 | Genel tekrar ve soru çözümü | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Temel matematik problemlerini çözebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Matematiksel ifadeleri anlayıp yorumlayabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Birinci ve İkinci derece bir bilinmeyenli denklemler ile birinci dereceden iki bilinmeyenli denklemleri çözebilir, Birinci ve İkinci derece eşitsizlikleri çözebilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bağıntı ve Fonksiyon kavramlarını öğrenir, Fonksiyon üzerinde işlemler yapabilir | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Mesleği ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Temel matematik problemlerini çözebilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Matematiksel ifadeleri anlayıp yorumlayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Birinci ve İkinci derece bir bilinmeyenli denklemler ile birinci dereceden iki bilinmeyenli denklemleri çözebilir, Birinci ve İkinci derece eşitsizlikleri çözebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Bağıntı ve Fonksiyon kavramlarını öğrenir, Fonksiyon üzerinde işlemler yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Mesleği ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |