| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Davranışsal Maliye | MLİ257 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | MALİYE |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Gözde EŞ POLAT (Yıl: 2025 - 2026) Arş. Gör. İbrahim KESİCİ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Gözde EŞ POLAT |
| Amaç |
Dersin amacı, bireylerin ekonomik kararlarını klasik maliye teorilerinin öngördüğü "tam rasyonalite" varsayımının ötesinde incelemektir. Bu ders, bireylerin ve kurumların kararlarında psikolojik, sosyal ve bilişsel faktörlerin etkilerini anlamayı hedefler. |
| Ders İçeriği |
Davranışsal maliye kapsamındaki teorik ve güncel gelişmelerin tartışılması |
| Ders Kaynakları |
(1) Behavioral Public Finance / Edward J. McCaffery & Joel Slemrod
(2) Hızlı ve Yavaş Düşünme / Daniel Kahneman;
(3) İktisatta Davranışsal Yaklaşımlar
(4) Davranışsal İktisat
(5) Kültürlerarası Perspektifte İktisadi İnsan: Küçük Ölçekli 15 Toplumda Davranışsal Deneyler
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Temel Kavramlar | Ders Tartışmalı Ders |
| 2 | İnsan Davranışlarının Temelleri | Ders Tartışmalı Ders |
| 3 | Bilişsel Hatalar ve Heuristikler | Ders Tartışmalı Ders |
| 4 | Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme | Ders Tartışmalı Ders |
| 5 | Zihinsel Muhasebe | Ders Tartışmalı Ders |
| 6 | Çerçeveleme ve Çapalama | Ders Tartışmalı Ders |
| 7 | Ara Sınav | Ders Tartışmalı Ders |
| 8 | Piyasa Anomalileri ve Davranışsal Finans | Ders Tartışmalı Ders |
| 9 | Duyguların Finansal Kararlara Etkileri | Ders Tartışmalı Ders |
| 10 | Zaman Tercihleri ve Sabır Eksikliği | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Davranışsal Maliye ve Kamu Politikaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Davranışsal Maliye ve Kamu Politikaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 11 | Davranışsal Maliye ve Kamu Politikaları | Ders Tartışmalı Ders |
| 14 | Davranışsal Maliyenin Fintech ve dijital finans Alanındaki Yeri | Ders Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Davranışsal Ekonomi ve Maliye İlişkisini Anlamak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İrrasyonel Ekonomik Davranışları Tanımlamak. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Davranışsal Maliye Politika Araçlarını Kullanmak. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Birey Davranışlarının Kamu Politikaları Üzerindeki Etkilerini İncelemek. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Davranışsal Maliye Anlayışını Politika Tasarımında Kullanmak. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Davranışsal Ekonomi ve Maliye İlişkisini Anlamak. | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| İrrasyonel Ekonomik Davranışları Tanımlamak. | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Davranışsal Maliye Politika Araçlarını Kullanmak. | 4 | 5 | 1 | 1 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Birey Davranışlarının Kamu Politikaları Üzerindeki Etkilerini İncelemek. | 5 | 5 | 1 | 1 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Davranışsal Maliye Anlayışını Politika Tasarımında Kullanmak. | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 5 | 1,2 | 1 | 2,8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |