Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kurumsal Yapılar | MLİ259 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | MALİYE |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ |
Ders Veren | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ |
Amaç |
Bu dersin amacı, kamu maliyesi ve ekonomi alanında kurumsal yapıların işlevlerini, tarihsel gelişimlerini ve günümüzdeki etkilerini kavratmaktır. Öğrencilerin kurumsal yaklaşımları ve bu yapıların mali politikalar üzerindeki rolünü analiz edebilmesi hedeflenmektedir. |
Ders İçeriği |
Ders kapsamında kurumsal yapıların tarihsel kökenleri, klasik ve yeni kurumsal iktisat yaklaşımları, kurumların toplumsal ve ekonomik süreçlerdeki işlevleri ele alınacaktır. Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramları incelenecek; kamu maliyesi bağlamında kurumsal yapıların mali politikalar üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Ayrıca, farklı kurumsal modellerin karşılaştırmalı analizi yapılarak öğrencilerin eleştirel değerlendirme becerileri geliştirilecektir. |
Ders Kaynakları |
Kurumsal İktisat, Bernard Chavance
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev (Sunum) | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 4 | 8 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 2 | 4 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,49 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kurumsal iktisada giriş – kurumların tanımı ve temel özellikleri | Tartışmalı Ders |
2 | Klasik kurumsalcılığın doğuşu – Veblen, Commons ve Mitchell | Tartışmalı Ders |
3 | Alman Tarihsel Okulu ve Schmoller’in katkıları | Tartışmalı Ders |
4 | Kurumlar ve ekonomik gelişme: tarihsel bağlam | Tartışmalı Ders |
5 | Yeni kurumsal iktisat – temel varsayımlar ve eleştiriler | Tartışmalı Ders |
6 | Mülkiyet hakları, sözleşmeler ve işlem maliyetleri | Tartışmalı Ders |
7 | Ara sınav | |
8 | Oyun teorisi, teşvik mekanizmaları ve kurumlar | Tartışmalı Ders |
9 | Yönetişim, devlet ve piyasa etkileşimi | Tartışmalı Ders |
10 | Şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim | Tartışmalı Ders |
11 | Kurumsal değişim ve dönüşüm: tarihsel ve politik perspektifler | Tartışmalı Ders |
12 | Kurumsal yapılar ve kamu maliyesi ilişkisi | Tartışmalı Ders |
13 | Farklı kurumsal modellerin karşılaştırmalı analizi | Tartışmalı Ders |
14 | Final sınavı | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kurumsal iktisadın temel kavramlarını, klasik ve yeni kurumsal yaklaşımları tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kurumların toplumsal, ekonomik ve mali süreçlerdeki işlevlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramlarını analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kurumsal yapıların kamu maliyesi politikaları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Farklı kurumsal modelleri karşılaştırarak eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kurumsal iktisadın temel kavramlarını, klasik ve yeni kurumsal yaklaşımları tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ;
Kurumların toplumsal, ekonomik ve mali süreçlerdeki işlevlerini açıklar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ;
Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramlarını analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
Kurumsal yapıların kamu maliyesi politikaları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
Farklı kurumsal modelleri karşılaştırarak eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
Ortalama Değer | 4,6 | 4,6 | 4 | 3,6 | 5 | 3 | 3,6 | 4,4 | 3,4 | 2,6 | 3,2 | 3,6 | 2 | 2,6 |