| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Kurumsal Yapılar | MLİ259 | 3 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | MALİYE |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ (Yıl: 2025 - 2026) Arş. Gör. İbrahim KESİCİ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Eda ÜNALAN KARAKUŞ |
| Amaç |
Bu dersin amacı, kamu maliyesi ve ekonomi alanında kurumsal yapıların işlevlerini, tarihsel gelişimlerini ve günümüzdeki etkilerini kavratmaktır. Öğrencilerin kurumsal yaklaşımları ve bu yapıların mali politikalar üzerindeki rolünü analiz edebilmesi hedeflenmektedir. |
| Ders İçeriği |
Ders kapsamında kurumsal yapıların tarihsel kökenleri, klasik ve yeni kurumsal iktisat yaklaşımları, kurumların toplumsal ve ekonomik süreçlerdeki işlevleri ele alınacaktır. Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramları incelenecek; kamu maliyesi bağlamında kurumsal yapıların mali politikalar üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Ayrıca, farklı kurumsal modellerin karşılaştırmalı analizi yapılarak öğrencilerin eleştirel değerlendirme becerileri geliştirilecektir. |
| Ders Kaynakları |
Kurumsal İktisat, Bernard Chavance
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 14 | 56 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 4 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 2 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,49 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kurumsal iktisada giriş – kurumların tanımı ve temel özellikleri | Tartışmalı Ders |
| 2 | Klasik kurumsalcılığın doğuşu – Veblen, Commons ve Mitchell | Tartışmalı Ders |
| 3 | Alman Tarihsel Okulu ve Schmoller’in katkıları | Tartışmalı Ders |
| 4 | Kurumlar ve ekonomik gelişme: tarihsel bağlam | Tartışmalı Ders |
| 5 | Yeni kurumsal iktisat – temel varsayımlar ve eleştiriler | Tartışmalı Ders |
| 6 | Mülkiyet hakları, sözleşmeler ve işlem maliyetleri | Tartışmalı Ders |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Oyun teorisi, teşvik mekanizmaları ve kurumlar | Tartışmalı Ders |
| 9 | Yönetişim, devlet ve piyasa etkileşimi | Tartışmalı Ders |
| 10 | Şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim | Tartışmalı Ders |
| 11 | Kurumsal değişim ve dönüşüm: tarihsel ve politik perspektifler | Tartışmalı Ders |
| 12 | Kurumsal yapılar ve kamu maliyesi ilişkisi | Tartışmalı Ders |
| 13 | Farklı kurumsal modellerin karşılaştırmalı analizi | Tartışmalı Ders |
| 14 | Final sınavı | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kurumsal iktisadın temel kavramlarını, klasik ve yeni kurumsal yaklaşımları tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kurumların toplumsal, ekonomik ve mali süreçlerdeki işlevlerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramlarını analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Kurumsal yapıların kamu maliyesi politikaları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Farklı kurumsal modelleri karşılaştırarak eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kurumsal iktisadın temel kavramlarını, klasik ve yeni kurumsal yaklaşımları tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ;
| Kurumların toplumsal, ekonomik ve mali süreçlerdeki işlevlerini açıklar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ;
| Yönetişim, şeffaflık, hesap verebilirlik ve etik yönetim kavramlarını analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
| Kurumsal yapıların kamu maliyesi politikaları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
| Farklı kurumsal modelleri karşılaştırarak eleştirel bir bakış açısı geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 4,6 | 4 | 3,6 | 5 | 3 | 3,6 | 4,4 | 3,4 | 2,6 | 3,2 | 3,6 | 2 | 2,6 |