| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Araştırma Yöntem ve Teknikleri | TDE233 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
| Ders Veren | Doç. Dr. Erol GÜLÜM |
| Amaç |
Bu dersin temel amacı, tez ve yayın hazırlayan öğrencilerin, yaptıkları araştırmanın yöntemini belirleme, veri toplama, toplanan verilerin değerlendirilmesi ve raporlaştırılması konusunda bilgi sahibi olmasıdır. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, öğrencilerin araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri edinmesi ve geliştirilmesine yönelik olarak dizayn edilmiştir. |
| Ders Kaynakları |
Wayne C. Booth. vd. Araştırma Sanatı, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2018
Ayhan Yalçınkaya. Mazarete Mahal Yok, Ank: Siyasal Yayınevi, 2014. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Ödev 1 | 25 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 6 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 12 | 24 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 6 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 1 | 3 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 5 | 1 | 5 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 10 | 1 | 10 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 4 | 1 | 4 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ders izlencesinin analizi, ödev ve araştırma projeleriyle ilgili bilgilendirme | |
| 2 | 21. yüzyıl becerileri, bilimsel süreç becerileri ve bunların akademik performansla ilişkisi | |
| 3 | Bilimsel araştırmanın tanımı, türleri, süreç ve aşamaları | |
| 4 | Konu seçimi, problem tanımı ve araştırma soruları formüle etme teknik ve süreçleri | |
| 5 | Literatür Taraması/Akademik metin okuma stratejileri/Etkili not alma metodları | |
| 6 | Nitel araştırmalarda başlıca veri toplama/analiz etme yöntem ve stratejileri. | |
| 7 | Tez ifadeleri/hipotezler ve konu cümleleri formüle etme/Akademik paragraf ve makale yazım kompozisyon ve taslakları | |
| 8 | Bilimsel argüman üretiminin mantıksal yapısı/Mantıksal safsatalar ve bilişsel çarpıtmalar | |
| 9 | Akademik metinlerin ve araştırma önerilerinin yapısal nitelikleri, kompozisyonu ve taslakları | |
| 10 | Akademik sunum teknik ve stratejileri. | |
| 11 | Araştırma ve Yayın Etiği. | |
| 13 | Akademik sunumlar | |
| 13 | Akademik sunumlar | |
| 14 | Genel değerlendirmeler ve kapanış |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| 21. yüzyıl ve bilimsel süreç becerilerini ve bilimsel araştırmanın türlerini, aşamalarını, süreçlerini tanır. | |||
| Bilimsel bir araştırmanın konu seçiminden, literatür taramasına, tez ifadesi formüle edilmesinden paragraf oluşturulmasına kadar tüm süreçlerini aşamalı olarak bilir ve uygular. | |||
| Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili temel meseleleri bilir. | |||
| Akademik başarıya ket vuran psikolojik bariyeleri tanır ve bunları aşma konusunda beceriler geliştirir | |||
| Eleştirel düşünme ve okuma, akademik yazım ve sunum yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 21. yüzyıl ve bilimsel süreç becerilerini ve bilimsel araştırmanın türlerini, aşamalarını, süreçlerini tanır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | ;
| Bilimsel bir araştırmanın konu seçiminden, literatür taramasına, tez ifadesi formüle edilmesinden paragraf oluşturulmasına kadar tüm süreçlerini aşamalı olarak bilir ve uygular. | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili temel meseleleri bilir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Akademik başarıya ket vuran psikolojik bariyeleri tanır ve bunları aşma konusunda beceriler geliştirir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Eleştirel düşünme ve okuma, akademik yazım ve sunum yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,2 | 4,4 | 4,2 | 4 | 4 | 4,2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4,2 | 4,8 |