Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kültürel Bellek Araştırmaları | TDE440 | 8 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Erol GÜLÜM |
Amaç |
Kültürel bellek kavramı, teorik ve pratik boyutlarıyla incelenir. Kültürel bellek kavramnın geleneksel ve moder toplumlardaki işlevleri, kimlik oluşturucu gücü muhtelif kültür birikimlerden yararlanılrak değerlendirilir. |
Ders İçeriği |
Kültürel bellek kavramı, edebiyat, gelenek ve bellek ilişkisi dersin ana içeriğini oluşturur. Kültürel belleğin geleneksel ve modern izdüşümlerini temel dinamiklerini yansıtan unsurlar yer alır. |
Ders Kaynakları |
Jan Assmann. Kültürel Bellek: Eski Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Ayrıntı Yayınları.
Maurice Halbwachs. Kolektif Bellek. İstanbul: Pinhan Yayıncılık Pierre Nora - Hafıza Mekanları. Doğu-Batı Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev 1 | 25 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 5 | 10 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,08 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kültürel bellek kavramına giriş: Tanımlar, kuramsal çerçeve | Ders |
2 | Maurice Halbwachs ve kolektif bellek kuramı | Ders |
3 | Jan Assmann: Kültürel bellek, toplumsal bellek ve hafıza rejimleri | Ders |
4 | Hafıza mekânları ve anıtlaştırma pratikleri | Ders |
5 | Edebiyat ve kültürel bellek ilişkisi: Anlatı, hatırlama, unutuş | Ders |
6 | Travma, tanıklık ve edebi temsil: Bellek edebiyatı üzerine okumalar | Ders |
7 | Türkiye bağlamında kültürel bellek ve resmi tarih söylemi | Ders |
7 | Türkiye bağlamında kültürel bellek ve resmi tarih söylemi | Ders |
9 | Önemli olayların Türk kültürel belleğindeki temsilleri | Ders |
10 | Bellek politikaları: Sessizlik, sansür, bastırma ve yeniden anlatım | Ders |
11 | Edebiyatta nostalji, geçmişe dönüş ve kimlik | Ders |
12 | Dijital kültür ve yeni medya çağında kültürel bellek | Ders |
13 | Kültürel bellekte temsil krizi: Görsel ve yazılı anlatılar arasında | Ders |
14 | Genel değerlendirme, dönem sunumları ve kapanış tartışması | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kültürel belleğin kavramsal temellerini ve teorik yaklaşımlarını açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Tarih, edebiyat ve sanat bağlamında kültürel bellek örneklerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Toplumsal hafıza ve kültürel kimlik arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kültürel bellek çalışmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Kültürel bellek ile toplumsal hafıza süreçlerinin güncel toplumsal sorunlara etkisini tartışır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kültürel belleğin kavramsal temellerini ve teorik yaklaşımlarını açıklar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ;
Tarih, edebiyat ve sanat bağlamında kültürel bellek örneklerini analiz eder. | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | - | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
Toplumsal hafıza ve kültürel kimlik arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
Kültürel bellek çalışmalarında kullanılan yöntem ve teknikleri uygular. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
Kültürel bellek ile toplumsal hafıza süreçlerinin güncel toplumsal sorunlara etkisini tartışır. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 3,8 | 5 | 4 | 4 | 3,6 | 3,2 | 3,8 | 4,4 | 4,2 | 4,6 | 4,2 | 4,4 | 3,8 | 3,8 | 3,6 |