Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Edebi Metinlerde Dil İçi Çeviri | TDE445 | 7 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Amaç |
Metin şerhi, tahlili, tenkidi vb. kavramları ve aralarındaki ilişkileri öğretmek. Metin-zihniyet ilişkisini öğretmek. Şerh uygulamaları yapmak. |
Ders İçeriği |
Şerh terminolojisi hatırlatıldıktan sonra şerh çalışmalarının tarihsel gelişimi aktarılır, eski şiir şerhlerinden örnekler yaptırılır, aynı zamanda eski şiir modern yöntemlerle açıklanır. |
Ders Kaynakları |
Ali Nihat Tarlan (1985), Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara
Ahmet Atillâ Şentürk (1999), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul Ali Nihat Tarlan (2004), Şeyhi Divanını Tetkik, Ankara Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, Divanlar Arasında, Ankara: Akçağ Yayınları Prof. Dr. Metin Akar, Su Kasidesi Şerhi. Ankara: TDV Yayınları Atillâ Şentürk. Osmanlı şiir antolojisi Ali Nihat Tarlan, Metin Şerhine Dair Mengi, Mine. "Metin şerhi, tahlili ve tenkidi üzerine düşünceler |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dil içi çeviri kavramı | Tartışmalı Ders |
2 | Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi | Tartışmalı Ders |
2 | Beyitlerin cümle yapısını kavrama için örnek gösterimi | Tartışmalı Ders |
3 | Beyitlerde özne tespiti | Beyin Fırtınası |
3 | Beyitlerde nesne tespiti | Beyin Fırtınası |
4 | Beyitlerde yüklem tespiti | Beyin Fırtınası |
5 | Beyitlerde kullanılan bağlaçlar | Beyin Fırtınası |
6 | Kalıp ifadeler: n'ola | Beyin Fırtınası |
6 | Keçecizade İzzet Molla'nın seçilen bir şiirinin şerhi | |
7 | Kalıp ifadeler: degül yapısı | Problem Çözme |
8 | Ara Sınav. | |
8 | Ara sınav | |
9 | Klasik şerhlerin metod özellikleri | |
9 | Yenişehirli Avnî'nin seçilen bir şiirinin şerhi | |
10 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
10 | Şeref Hanım'ın seçilen bir şiirinin şerhi | |
11 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nef'î | |
11 | Osman Şems'in seçilen bir şiirinin şerhi | |
12 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Nâbî | |
12 | Leskofçalı Galib'in Seçilen bir şiirinin şerhi | |
13 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Fehîm-i Kadîm | |
13 | Hersekli Arif Hikmet'in seçilen bir şiirinin | |
14 | Seçme metinlerle şerh uygulaması: Niyâzî-i Mısrî | |
14 | Adile Sultan'ın seçilen bir şiirinin şerhi |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Şerhin metod özelliklerini örnek metinler eşliğinde öğrenir. | |||
Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimini öğrenir. | |||
Klasik Türk Şiirinin önemli metinlerini anlamlandırır, çatı ve yorumlar. | |||
Şerh geleneğinin önemli metinlerini anlamlandırır, çözümler ve yorumlar | |||
Şerh kavramının tanır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Şerhin metod özelliklerini örnek metinler eşliğinde öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimini öğrenir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Klasik Türk Şiirinin önemli metinlerini anlamlandırır, çatı ve yorumlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Şerh geleneğinin önemli metinlerini anlamlandırır, çözümler ve yorumlar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Şerh kavramının tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |