Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Dili Gramerleri Tarihi I | TDE347 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün öğretim |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, 14. yüzyıldan itibaren farklı coğrafyalarda gelişen Türk gramerciliğini incelemek, başlıca Türkçe gramer kaynaklarının dönemlere ve coğrafyalara göre değişen metodolojisini ve seyrini kaynaklardan hareketle öğrencilere aktarmaktır. |
Ders İçeriği |
14. yüzyıldan itibaren dünyanın farklı bölgelerinde ve farklı tarihlerde gelişen ve dünyada var olan çeşitli gramer akımlarından etkilenen Türk gramerciliğinin metodoloji ve gelişimi, başlıca kaynak eserlerden hareketle tespit edilecektir. Bu yöntemle Türk gramerciliğinin terim, tanım, tasnif ve metot bakımından farklı coğrafyalarda ve farklı dönemlerdeki görünümleri tespit edilecek ve aktarılacaktır. |
Ders Kaynakları |
ERTÜRK, Halilibrahim. Müyessiretü'l-Ulûm'dan Hareketle Türk Gramerciliğine Eleştirel Bir Bakış. Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları, 2020.
ÖZÇAM, Çimen. Türkiye Türkçesi Gramer Çalışmaları. İstanbul: Kesit Yayınları, 2017. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Gramer: Adı, tanımı, kapsamı ve türleri. | |
1 | Gramer: Adı, tanımı, kapsamı ve türleri. | |
3 | Dünyada ilk gramer yazımı faaliyetleri ve ilk eserlerin ortaya çıkışı. | Ders |
3 | Dünyada ilk gramer yazımı faaliyetleri ve ilk eserlerin ortaya çıkışı. | Ders |
5 | Klasik Arap gramerciliği ve Türkçe gramer kaynaklarına etkileri. | Ders |
6 | İlk Türkçe gramer kaynaklarının ortaya çıkışı ve metodolojileri. | Ders |
7 | Ara Sınav | Ders |
8 | Kıpçak sahasında yazılan Türkçe gramer kaynakları ve metodolojileri. | Ders |
8 | Kıpçak sahasında yazılan Türkçe gramer kaynakları ve metodolojileri. | Ders |
10 | Anadolu sahasında Türkçe gramer yazıcılığının gelişimi ve Müyessiretü'l-Ulûm. | Ders |
11 | Tanzimat döneminde meydana gelen gelişmeler. Tanzimat sonrasında yazılan Türkçe gramer kaynakları ve metodolojileri. | Ders |
11 | Tanzimat döneminde meydana gelen gelişmeler. Tanzimat sonrasında yazılan Türkçe gramer kaynakları ve metodolojileri. | Ders |
11 | Tanzimat döneminde meydana gelen gelişmeler. Tanzimat sonrasında yazılan Türkçe gramer kaynakları ve metodolojileri. | Ders |
14 | Cumhuriyet'in ilk yıllarında gramer yazım faaliyetleri ve başlıca eserlerin metodolojisi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Gramer teriminin tanımını, kapsamını ve gramer türlerini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Dünyadaki başlıca gramer kaynaklarının ortaya çıkışını ve bu eserlerin metodolojisini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
11. yüzyıldan itibaren yazılan başlıca Türkçe gramer kaynaklarını tanır ve bunların içeriğini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türk gramerciliğinin Anadolu sahasındaki doğuşunu ve gelişmesini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tanzimat'tan sonra Anadolu sahasında yazılan başlıca Türkçe gramer kaynaklarını ve bunların metodolojisini bilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gramer teriminin tanımını, kapsamını ve gramer türlerini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Dünyadaki başlıca gramer kaynaklarının ortaya çıkışını ve bu eserlerin metodolojisini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
11. yüzyıldan itibaren yazılan başlıca Türkçe gramer kaynaklarını tanır ve bunların içeriğini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk gramerciliğinin Anadolu sahasındaki doğuşunu ve gelişmesini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Tanzimat'tan sonra Anadolu sahasında yazılan başlıca Türkçe gramer kaynaklarını ve bunların metodolojisini bilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |