EN
  • Anasayfa
  • TDE342 Çağdaş Türk Lehçeleri II (2024 - 2025 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TDE342 - Çağdaş Türk Lehçeleri II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çağdaş Türk Lehçeleri II TDE342 6 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüze yüze.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK
Ders Veren
Amaç

"Çağdaş Türk Lehçeleri II" dersinin amacı, öğrencilerin çağdaş Türk lehçeleri üzerindeki bilgi ve analiz düzeylerini ileri seviyeye taşımaktır. Bu ders kapsamında, birinci dönemde edinilen temel bilgilerin üzerine inşa edilerek, seçilmiş lehçelere ait özgün metinlerin çözümlenmesi, gramer yapılarının derinlemesine incelenmesi ve karşılaştırmalı dil çözümlemeleri yapılması hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin, Türk dünyasındaki dil birliği, yazı dili farklılıkları ve iletişim sorunları gibi güncel konular üzerine eleştirel düşünme becerileri kazanmaları amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Bu ders, Çağdaş Türk Lehçeleri I dersinde edinilen temel bilgilerin üzerine inşa edilerek, belirli lehçeler üzerine derinlemesine analizler yapılmasını hedefler. Azerbaycan, Kazak, Kırgız, Özbek, Uygur ve Türkmen Türkçelerine ait özgün metinler üzerinden ses bilgisi, biçim bilgisi, sözdizimi ve söz varlığı açısından ayrıntılı çözümlemeler yapılır. Türkiye Türkçesi ile diğer lehçeler arasındaki dilsel farklar örneklerle değerlendirilir. Yazı dili farklılıkları, alfabe sorunları ve karşılıklı anlaşılırlık meseleleri tartışılır. Ayrıca Türk dünyasında ortak iletişim dili arayışları ve çağdaş dil politikaları da ele alınır. Öğrencilerin metin okuma, çeviri ve karşılaştırmalı dil çözümleme becerileri geliştirilir.

Ders Kaynakları Ercilasun, Ahmet Bican. Türk Lehçeleri Grameri (Giriş – Ses Bilgisi). Akçağ Yay., 2007.
Demir, Nurettin & Yılmaz, Emine. Türk Lehçeleri El Kitabı. Grafiker Yay., 2004.
Özkan, Mustafa. Türk Dünyası ve Çağdaş Türk Lehçeleri. Bilge Kültür Sanat Yay., 2011.
Johanson, Lars & Csató, Éva Á. (Eds.). The Turkic Languages. Routledge, 1998.
Hasanoğlu, Naci. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri. Gazi Kitabevi, 2012.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı, I. dönemin kısa tekrarı, metodoloji Ders
2 Azerbaycan Türkçesi: Fonetik ve morfolojik özellikler Ders
3 Azerbaycan Türkçesi: Özgün metin okuma ve çözümleme Ders
4 Kazak Türkçesi: Dil yapısı, gramer ve alfabe özellikleri Ders
5 Kazak Türkçesi: Metin çözümlemeleri ve Türkiye Türkçesi ile karşılaştırma Ders
6 Kırgız Türkçesi: Temel dil özellikleri ve özgün metin çözümlemeleri Ders
7 Özbek Türkçesi: Fonetik ve biçimbilimsel yapı, alfabe kullanımı Ders
8 Ara Sınav
9 Özbek Türkçesi: Özgün metin çözümlemesi ve Türkiye Türkçesi ile karşılaştırma Ders
10 Uygur Türkçesi: Tarihi, yazı dili gelişimi ve dilsel özellikler Ders
11 Uygur Türkçesi: Metin analizi Ders
12 Türkmen Türkçesi: Fonetik, morfolojik yapı ve örnek metin Ders
13 Lehçeler arası karşılaştırmalar ve ortak Türkçe tartışmaları Ders
14 Final Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Seçilmiş çağdaş Türk lehçelerine ait dil yapılarını (fonetik, morfoloji, sentaks) ileri düzeyde tanımlar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Azerbaycan, Kazak, Kırgız, Özbek, Uygur ve Türkmen Türkçelerinin temel dil özelliklerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türkiye Türkçesi ile diğer lehçeler arasındaki benzerlik ve farklılıkları metinler üzerinden değerlendirir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Farklı lehçelerde yazılmış özgün metinleri okuma, anlama, çözümleme ve çevirme becerisi kazanır. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türk dünyasında alfabe kullanımı, yazı dili farklılıkları ve karşılıklı anlaşılırlık gibi sorunları yorumlar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Seçilmiş çağdaş Türk lehçelerine ait dil yapılarını (fonetik, morfoloji, sentaks) ileri düzeyde tanımlar. 4 3 3 4 3 5 4 5 4 5 4 4 4 5 4
Azerbaycan, Kazak, Kırgız, Özbek, Uygur ve Türkmen Türkçelerinin temel dil özelliklerini karşılaştırmalı olarak analiz eder. 4 3 4 3 5 4 5 5 5 4 4 5 5 4 5
Türkiye Türkçesi ile diğer lehçeler arasındaki benzerlik ve farklılıkları metinler üzerinden değerlendirir. 4 3 5 5 5 4 2 5 5 5 5 5 5 5 5
Farklı lehçelerde yazılmış özgün metinleri okuma, anlama, çözümleme ve çevirme becerisi kazanır. 5 3 5 5 5 5 5 5 4 4 4 3 4 5 5
Türk dünyasında alfabe kullanımı, yazı dili farklılıkları ve karşılıklı anlaşılırlık gibi sorunları yorumlar. 3 5 5 4 5 4 5 5 4 5 5 3 5 4 5
Ortalama Değer 4 3,4 4,4 4,2 4,6 4,4 4,2 5 4,4 4,6 4,4 4 4,6 4,6 4,8