Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Destan Araştırmaları II | TDE338 | 6 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Amaç |
Türk destancılık geleneğinin oluşum ve gelişim dönemleri hakkında bilgi vermek. Sözlü kültür geleneği bağlamında destan türünü açıklamak. Çeşitli destan metinleri üzerinden destanların özellikleri ve ihtiva ettiği unsurları belirlemek. Destan araştırmalarında karşılaşılan problemler üzerinde tartışmak. Destan kahramanlarının tipolojik özellikleri hakkında bilgi vermek. Türk destancılık geleneği içerisinde değerlendirilen metinler üzerinde tahliller yapmak. |
Ders İçeriği |
Çeşitli destan metinleri üzerinden destanların muhteva özellikleri ve ihtiva ettiği unsurlar incelenecektir |
Ders Kaynakları |
Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988. Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003. Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003. Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002. Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988. Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003. Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sözlü anlatı gelenekleri: tanımlar, biçimler ve araştırmalar | Sözlü |
2 | Kahramanlık destanları | Sözlü |
3 | Destan kahramanlarının tipolojisi | Sözlü |
4 | Kahraman kalıbı ile ilgili araştırmalar | Sözlü |
5 | Destanların epizodik yapısı | Sözlü |
6 | Destan ve Tarih | Sözlü |
7 | Dünyada destan araştırmaları | Sözlü |
8 | Türk destanlarını inceleme yöntemleri | Sözlü |
9 | Kırgız destancılık geleneği | Sözlü |
10 | Manas destanı ve Manasçılar | Sözlü |
11 | Manas destanı üzerine çözümlemeler | Sözlü |
11 | Manas destanı üzerine çözümlemeler | Sözlü |
13 | Er Töştük destanı üzerine çözümlemeler | Sözlü |
14 | Genel değerlendirme | Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Mit, epik destan ve masal türlerinin biçimsel, içeriksel ve icrasal boyutlarını bilir. | |||
Türk sözlü anlatı gelenekleri ve temel metinleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunlarla ilgili çözümlemeler yapar. | |||
Kurmaca anlatıların ve hikaye anlatıcılığının biyo-sosyo-kültürel temellerini bilir. | |||
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. | |||
Kurmaca anlatıları türlerini belirli teoriler özelinde analiz eder ve yorumlar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mit, epik destan ve masal türlerinin biçimsel, içeriksel ve icrasal boyutlarını bilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk sözlü anlatı gelenekleri ve temel metinleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunlarla ilgili çözümlemeler yapar. | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kurmaca anlatıların ve hikaye anlatıcılığının biyo-sosyo-kültürel temellerini bilir. | 5 | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Kurmaca anlatıları türlerini belirli teoriler özelinde analiz eder ve yorumlar. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 5 | 1 | - | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | - | - | - | - | - | - | - | - |