EN
  • Anasayfa
  • TDE338 Destan Araştırmaları II (2024 - 2025 / 6. Yarıyıl)
  • EN
TDE338 - Destan Araştırmaları II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Destan Araştırmaları II TDE338 6 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Ders Veren Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Amaç

Türk destancılık geleneğinin oluşum ve gelişim dönemleri hakkında bilgi vermek. Sözlü kültür geleneği bağlamında destan türünü açıklamak. Çeşitli destan metinleri üzerinden destanların özellikleri ve ihtiva ettiği unsurları belirlemek. Destan araştırmalarında karşılaşılan problemler üzerinde tartışmak. Destan kahramanlarının tipolojik özellikleri hakkında bilgi vermek. Türk destancılık geleneği içerisinde değerlendirilen metinler üzerinde tahliller yapmak.

Ders İçeriği

Çeşitli destan metinleri üzerinden destanların muhteva özellikleri ve ihtiva ettiği unsurlar incelenecektir

Ders Kaynakları Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988.
Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003.
Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003.
Reichl, Karl, Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. Çev. Metin Ekici, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
Ögel, Bahaeddin, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yay. Ankara 1988.
Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay., Ankara 2003.
Köprülü, Fuat, Türk Edebiyatı Tarihi, Akçağ Yay, Ankara 2003.
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev 1 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 2 14 28
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Ödev 1 Ödev 1 2 1 2
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 76
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2,98
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Sözlü anlatı gelenekleri: tanımlar, biçimler ve araştırmalar Sözlü
2 Kahramanlık destanları Sözlü
3 Destan kahramanlarının tipolojisi Sözlü
4 Kahraman kalıbı ile ilgili araştırmalar Sözlü
5 Destanların epizodik yapısı Sözlü
6 Destan ve Tarih Sözlü
7 Dünyada destan araştırmaları Sözlü
8 Türk destanlarını inceleme yöntemleri Sözlü
9 Kırgız destancılık geleneği Sözlü
10 Manas destanı ve Manasçılar Sözlü
11 Manas destanı üzerine çözümlemeler Sözlü
11 Manas destanı üzerine çözümlemeler Sözlü
13 Er Töştük destanı üzerine çözümlemeler Sözlü
14 Genel değerlendirme Sözlü
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Mit, epik destan ve masal türlerinin biçimsel, içeriksel ve icrasal boyutlarını bilir.
Türk sözlü anlatı gelenekleri ve temel metinleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunlarla ilgili çözümlemeler yapar.
Kurmaca anlatıların ve hikaye anlatıcılığının biyo-sosyo-kültürel temellerini bilir.
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir.
Kurmaca anlatıları türlerini belirli teoriler özelinde analiz eder ve yorumlar.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Mit, epik destan ve masal türlerinin biçimsel, içeriksel ve icrasal boyutlarını bilir. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Türk sözlü anlatı gelenekleri ve temel metinleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunlarla ilgili çözümlemeler yapar. 5 5 - - - - - - - - - - - - -
Kurmaca anlatıların ve hikaye anlatıcılığının biyo-sosyo-kültürel temellerini bilir. 5 - - 1 1 1 1 - - - - - - - -
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Kurmaca anlatıları türlerini belirli teoriler özelinde analiz eder ve yorumlar. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 5 1 - 0,2 0,2 0,2 0,2 - - - - - - - -