Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeni Türk Edebiyatında Eleştiri I | TDE250 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Örgün, sözlü |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Erdem DÖNMEZ |
Ders Veren | Doç. Dr. Erdem DÖNMEZ |
Amaç |
Edebiyat teorilerini tanıtmak ve buna bağlı olarak edebî tenkidi kavratmaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste öğrencinin “edebiyat teorisi” ve “edebiyat tenkidi” gibi kavramları öğrenmesi ve bu alanda dünyadaki gelişmeleri tanıması, edebî metinlere yaklaşım tarzlarını kavraması hedeflenmektedir. |
Ders Kaynakları |
Harabat Karşısında N. Kemal, Prof. Dr. Kaya BİLGEGİL
Edebiyatımızda Eleştiri, Doç.Dr. Olcay Önertoy Servet-i Fünûn´da Tenkit, Prof.Dr. Bilge Ercilasun |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 35 |
Ödev 1 | 15 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Tenkit nedir? Türün dünyadaki gelişimi | Ders |
2 | Divan edebiyatında tenkit, tezkireler ve nitelikleri. Bağdatlı Ruhi ve Şeyh Galip´te tenkit | Ders |
3 | Tanzimat edebiyatında tenkit: Namık Kemal´in eski edebiyatı ve Harabat´ı tenkidi | Ders |
4 | Beşir Fuad´ın edebiyata dair tenkitleri | Ders |
5 | Sami Paşazade Sezai ve Nabizade Nazım | Ders |
6 | Mizancı Murad´ın görüşleri | Ders |
7 | Recaizade Mahmut Ekrem´in ve Muallim Naci´nin tenkitleri | Ders |
8 | Servet-i Fünûn´da Tenkit; Ahmed Şuayb, Cenab Şahabeddin, Hüseyin Cahid´in tenkitleri | Ders |
9 | Servet-i Fünûncuların Türk tenkidine katkıları ve eksiklikleri | Ders |
10 | Meşrutiyet Devrinde Tenkit: Türkçü eleştiri | Ders |
11 | Meşrutiyet Devrinde Tenkit: İslamcı eleştiri | Ders |
12 | Cumhuriyet Döneminde eleştiri: akademik eleştiri/İstanbul Türkoloji çizgisi; tarihçi eleştiri | Ders |
12 | Cumhuriyet Döneminde eleştiri: akademik eleştiri/İstanbul Türkoloji çizgisi; tarihçi eleştiri | Ders |
14 | Genel değerlendirme. | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Tenkit, kritik, eleştiri kavramlarını ve edebiyatta bu kavrama dayanan türü analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Tanzimat dönemindeki edebi eleştirileri; Namık Kemal-Ziya Paşa; Beşir Fuat ve diğerleri arasındaki tartışmaları öğrenir; eleştiri nedenleri ve sonuçları hakkında değerlendirmede bulunur. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Servet-i Fünûn ve II. Meşrutiyet dönemindeki eleştiri türünün temsilcilerini ve tartışmaları edebiyat okumalarında kullanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Cumhuriyet dönemindeki eleştiri akımlarını ve temsilcilerini inceler. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tenkit, kritik, eleştiri kavramlarını ve edebiyatta bu kavrama dayanan türü analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 4 | - | 5 | 5 | - | - | 4 | 5 | 5 | ;
Tanzimat dönemindeki edebi eleştirileri; Namık Kemal-Ziya Paşa; Beşir Fuat ve diğerleri arasındaki tartışmaları öğrenir; eleştiri nedenleri ve sonuçları hakkında değerlendirmede bulunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 4 | - | 5 | 5 | - | - | 4 | 5 | 5 | ;
Servet-i Fünûn ve II. Meşrutiyet dönemindeki eleştiri türünün temsilcilerini ve tartışmaları edebiyat okumalarında kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 4 | - | 5 | 5 | - | - | 4 | 5 | 5 | ;
Cumhuriyet dönemindeki eleştiri akımlarını ve temsilcilerini inceler. | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 4 | - | 5 | 5 | - | - | 4 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 | 4 | - | 5 | 5 | - | - | 4 | 5 | 5 |