EN
TDE243 - Çağdaş Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Şekil Bilgisi I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çağdaş Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Şekil Bilgisi I TDE243 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Ders, teorik anlatımlarla birlikte uygulamalı karşılaştırmaların harmanlandığı etkileşimli bir yöntemle yürütülür. Her hafta belirli bir morfolojik konu ele alınarak, farklı çağdaş Türk lehçelerinden alınan örneklerle karşılaştırmalı çözümlemeler yapılır. Öğrenciler, hem öğretim elemanının yönlendirmeleriyle hem de kendi hazırladıkları analizlerle çeşitli ek türlerini, biçimbirim yapılarını ve sözcük türlerini karşılaştırmalı olarak inceleyerek derinlemesine morfolojik farkındalık geliştirir. Ders sürecinde tablo hazırlama, metin çözümlemesi, grup çalışması ve sunum gibi etkinliklerle öğrenme pekiştirilir.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, çağdaş Türk lehçelerindeki morfolojik yapıları karşılaştırmalı olarak ele alarak, öğrencilerin bu lehçelerde kullanılan temel biçimbirimleri, ek sistemleri ve sözcük yapım yolları konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, farklı lehçelerdeki çekim ve yapım eklerini, eklerin görevlerini ve işlevsel farklılıklarını karşılaştırmalı biçimde inceleyerek morfolojik analiz becerisi kazanır.

Ders İçeriği

Bu ders, çağdaş Türk lehçelerindeki temel morfolojik unsurların karşılaştırmalı olarak incelenmesini amaçlamaktadır. Ders kapsamında sözcük türleri (isim, fiil, zamir, edat vb.) ile bu türlerin yapısal özellikleri, kök ve gövde kavramları, yapım ve çekim ekleri, eklerin işlevleri ve biçimbirim dizilimi ele alınır. Öğrenciler, farklı lehçelerdeki ek sistemlerini karşılaştırarak biçimsel benzerlikleri ve ayrımları tanımlar; fiil çekimleri, ad tamlamaları, zamir sistemleri ve sıfat-fiil yapıları gibi morfolojik unsurlar üzerinde uygulamalı çözümlemeler yapar. Ayrıca, tarihî Türkçeden günümüze şekil bilgisel gelişim çizgileri de değerlendirilerek, çağdaş lehçelerdeki yapısal değişikliklerin izleri sürülür.

Ders Kaynakları Ercilasun, Ahmet Bican
Johanson, Lars & Csató, Éva Á.
Baskakov, N. A.
Kara, Dávid Somfai
Göksel, Aslı & Kerslake, Celia
Ergin, Muharrem
Banguoğlu, Tahsin
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - - -