EN
  • Anasayfa
  • TDE135 Klasik Türk Şiiri Şiir Estetiği (2024 - 2025 / 1. Yarıyıl)
  • EN
TDE135 - Klasik Türk Şiiri Şiir Estetiği
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Klasik Türk Şiiri Şiir Estetiği TDE135 1 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI
Ders Veren
Amaç

Klasik Türk Şiiri estetiğini tanımak, eserlerin estetik değerlerini tespit edebilmek

Ders İçeriği

Klasik Türk şiiri estetiği, sanatlar, ses özellikler, stilistik

Ders Kaynakları Sanata giriş ve estetik / yazarlar Şahin Yenişehirlioğlu, Filiz Yenişehirlioğlu, Sıtkı M. Erinç ; editör Fikri Cantürk, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:580, Eskişehir
Selahattin HİLAV, 100 Soruda Felsefe, Koç Kitaplığı, İstanbul, 2003
Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramlar ı. Asa Kitabevi, İstanbul 2000
Eski Şiirin Bahçesinde Leyla ile Mecnun Fuzuli'nin Poetikası Hüsn ü Aşk Fatih Divanı
Sanata giriş ve estetik / yazarlar Şahin Yenişehirlioğlu, Filiz Yenişehirlioğlu, Sıtkı M. Erinç ; editör Fikri Cantürk, Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:580, Eskişehir
Selahattin HİLAV, 100 Soruda Felsefe, Koç Kitaplığı, İstanbul, 2003
Bozkurt, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramlar ı. Asa Kitabevi, İstanbul 2000
Eski Şiirin Bahçesinde Leyla ile Mecnun Fuzuli'nin Poetikası Hüsn ü Aşk Fatih Divanı
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 2,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Estetik nedir? Estetiğin gündelik dildeki kullanımı ve özel bir kavram olarak estetik. Estetik eğitiminin gerekçesi. Yaşam ile estetik arsındaki bağ, estetiğin yaşamımızdaki yeri Tartışmalı Ders
2 Sanat ve estetik ilişkisi. Sanatın doğası, klasik sanat anlayışı. Estetik deneyim nedir? Klasik şiirde estetik deneyimin işlevi. Ders
3 Klasik şiir nedir? Şiir türü olarak klasik şiirin tanımı, sınırları, edebî gelenek içindeki yeri. Aruz, nazım birimi ve söz sanatları. Ders
4 Güzellik kavramı. Estetikte güzellik anlayışı. Klasik şiirde “güzel” olanın neliği. Güzel yüz, güzel söz, güzel davranış.
5 Mecaz ve anlam çokluğu. Klasik şiirde estetik bir değer olarak mecaz, teşbih, istiare ve mazmunlar. Anlam zenginliğinin estetik boyutu.
6 Söz ve ses estetiği. Ahenk, musiki, redif ve kafiye. Şiirde sesin estetik işlevi. Ses ile anlam uyumu.
7 Ara Sınav
8 Klasik şiirde hayal ve imge. Hayalin estetik kurucu rolü. Benzetmeler, rüya dili ve şiirsel gerçeklik. Ders
9 Şairlik ve ilham. Şair kimdir? İlham nedir? Klasik şiirde ilhamın estetik meşruiyeti. Ders
10 Sûret ve mâna. Dış biçim ile iç anlam ilişkisi. Biçimin estetik değeri. Klasik şiirde “kalıp” eleştirilerine cevaplar. Ders
11 Mazmun estetiği. Mazmun nedir? Klasik şiirde mazmunların ortak kültürdeki yeri ve estetik haz üretimi. Ders
12 Temsil ve tasvir. Doğanın, aşkın, insanın temsili. Klasik şiirde tasvir estetiği: göz, saç, gül, bahar, meyhane vb. Ders
13 Klasik şiirde dinî ve tasavvufî estetik. İlahi aşk, marifet, keşf, remiz ve mecazın işlevi. Ders
14 Final
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci şiir ve estetik hakkındaki temel bilgilere sahip olur. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci klasik Türk şiirinde lafız ve mananın önemini kavrar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenci şiir ve estetik arasındaki ilişkiyi kavrar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Divan şairlerinin şiirle ve sanatla ilgili görüşlerini kavrar. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Şiirin akıl ve ruhla ilişkisi, şiir-felsefe ilişkisini kavrar. Yazılı Sınav Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenci şiir ve estetik hakkındaki temel bilgilere sahip olur. 5 3 3 2 3 3 4 5 4 4 4 4 4 4 4
Öğrenci klasik Türk şiirinde lafız ve mananın önemini kavrar. 5 2 3 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Öğrenci şiir ve estetik arasındaki ilişkiyi kavrar. 5 3 3 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Divan şairlerinin şiirle ve sanatla ilgili görüşlerini kavrar. 5 3 3 2 4 5 5 4 5 5 4 4 5 4 4
Şiirin akıl ve ruhla ilişkisi, şiir-felsefe ilişkisini kavrar. 5 4 3 4 4 5 5 5 5 4 5 4 5 5 5
Ortalama Değer 5 3 3 2,4 4,2 4,6 4,8 4,8 4,8 4,6 4,6 4,4 4,8 4,6 4,6