| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Klasik Türk Şiirinde Ahenk Unsurları | TDE133 | 1 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze Anlatma |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Klasik Türk şiirinde ahengi sağlayan stilistik yapılar (önceleme, tekrir, paralel yapılar, zıtlıklar, semantik simetri vb.) üzerinden şiirin söyleyiş estetiğini kavratmak. |
| Ders İçeriği |
Klasik şiirde musiki duygusunu oluşturan vezin dışı ahenk unsurları; sözdizimi, kelime tekrarı, semantik yapı, paralellik, karşıtlık ve anlatım stratejileri üzerinden şiirin estetik yapısının çözümlenmesi. |
| Ders Kaynakları |
AKÜN, Ömer Faruk, “Divan Edebiyatı”, TDV İA, C.9, s.389-427
. İSEN, Mustafa, vd., Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker yay., 2002 MERMER, Ahmet; Neslihan Koç Keskin vd.; Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay., Ankara, 2011. 1. AKKUŞ, Metin; Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebî Türler ve Tarzlar, Erzurum, Fenomen Yay., 2006 3. COŞKUN, Menderes; Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Ankara, Dergah Yayınları, 2007 5. İSEN, Mustafa; “Türler”, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, 2003, s.363-370. 6. İZ, Fahir; KUT, Günay; “Divan Edebiyatında Nazım Türleri”, Büyük Türk Klasikleri, C.1, 247-252. 2. AKTAŞ, Hasan; Edebi Sanatlar/Klasik Türk Şiirinde, Edirne, Yort Savul Yayınları, 2005. 4. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ahenk kavramı ve ses dışı ahenk unsurlarına giriş | Ders |
| 2 | Yinelemeler, öncelemeler, koşutluklar ve sapmaların ahenk oluşturmada işlevi | Ders |
| 3 | Tekrir: Şiirde tekrar ve ritmik vurgu | Ders |
| 4 | Paralel yapılar ve simetrik diziliş | Ders |
| 5 | Zıtlıklar ve karşıt anlamlı ifadeler | Ders |
| 6 | Cümle yapılarıyla ahenk: devriklik, kısa-uzun yapı dengesi | Ders |
| 7 | Ara Sınav | Ders |
| 8 | Şiirde “musiki” etkisi: ses tekrarları, asonans, aliterasyon | Ders |
| 9 | Semantik uyum: anlam akışı ve çağrışım düzeni | Ders |
| 10 | Mecaz ve ahenk: anlam yoğunluğu ile ritmik denge | Ders |
| 11 | Betimleyici bölümlerde ahenk kurulumu | Ders |
| 12 | Ahenk ve hitabet: seslenme ve iç konuşma yapıları | Ders |
| 13 | Öğrenci sunumları | Tartışmalı Ders Seminer |
| 14 | Final | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Stilistik yapıların şiir estetiğine katkısını örneklerle açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
| Cümle düzeyinde ahenk oluşturan söyleyiş biçimlerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
| Klasik şiirde ses dışı ahenk unsurlarını tanır. | Yazılı Sınav | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
| Semantik, sözdizimsel ve retorik düzeyde şiirlerde ahenk kurgusunu değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
| Stilistik ahenk unsurlarının modern söyleyiş biçimlerine etkisini tartışır | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Stilistik yapıların şiir estetiğine katkısını örneklerle açıklar. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | ;
| Cümle düzeyinde ahenk oluşturan söyleyiş biçimlerini analiz eder. | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | ;
| Klasik şiirde ses dışı ahenk unsurlarını tanır. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | ;
| Semantik, sözdizimsel ve retorik düzeyde şiirlerde ahenk kurgusunu değerlendirir. | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 5 | ;
| Stilistik ahenk unsurlarının modern söyleyiş biçimlerine etkisini tartışır | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 2,8 | 3,6 | 2,8 | 3,6 | 4,4 | 2,6 | 2,8 | 2,6 | 3,2 | 2 | 2,2 | 3,2 | 3,2 | 4,4 |