EN
  • Anasayfa
  • TDE106 Osmanlıca II (2024 - 2025 / 2. Yarıyıl)
  • EN
TDE106 - Osmanlıca II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlıca II TDE106 2 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK
Ders Veren Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK
Amaç

Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça ve Arapça unsurları tanıtmak, Osmanlı Türkçesi metinlerinin sağlıklı bir şekilde okumasını ve anlamlandırılmasını sağlamaktır.

Ders İçeriği

Osmanlı alfabesi, Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça ve Farsça söz varlığı.

Ders Kaynakları Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri
Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1
Açıldığı Öğretim Yılı 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Ödev 1 10
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 14 56
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 129
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,06
AKTS 5,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Farsça yapılı tamlamalar. Sözlü Ders
2 Farsça yapılı isim tamlamaları
3 Farsça yapılı sıfat tamlamaları Sözlü Ders
4 Farsça zincirleme tamlamalar
5 Osmanlı Türkçesinde sık kullanılan Farsça tamlamalar Sözlü Ders
6 Osmanlı Türkçesinde sık kullanılan Farsça tamlamalar ve metin okumaları vasıtasıyla tamlamaların tespiti. Gösterim Ders
7 Türkçe yapım eklerinin Osmanlı Türkçesindeki kullanım şekilleri ve yazılışları. Sözlü Ders
8 Ara sınav
9 Farsça ve Arapça çokluk ekleri ve kelimelere eklenme biçimleri Sözlü Ders
10 Arapça kelimelerin yapısı
11 Arapça masdarlar
12 Arapça masdar kalıpları ve kelime türetme Sözlü Ders
13 Arapça düzensiz çokluklar
14 Arapça düzensiz çokluklarla ilgili uygulamalar
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Arapça kelimelerdeki erillik, dişillik, çokluk, teklik gibi nitelikleri tanımlar. Yazılı Sınav Sözlü Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma
Farsça sıfat tamlamalarının yapısını bilir. Yazılı Sınav Sözlü Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma
Arap dilinin kelime türetme biçimini anlar. Yazılı Sınav Sözlü Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma
Arapça-Farsça çokluk yapılarını anlayabilir. Yazılı Sınav Sözlü Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça tamlamaları tanır ve yazabilir. Yazılı Sınav Sözlü Ders Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Dinleme ve anlamlandırma
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Arapça kelimelerdeki erillik, dişillik, çokluk, teklik gibi nitelikleri tanımlar. 3 2 2 3 3 2 2 3 4 3 2 1 3 2 2
Farsça sıfat tamlamalarının yapısını bilir. 2 1 5 3 2 2 2 3 2 3 1 1 3 3 2
Arap dilinin kelime türetme biçimini anlar. 2 1 3 1 3 4 2 3 2 3 2 2 3 2 2
Arapça-Farsça çokluk yapılarını anlayabilir. 2 1 4 3 3 4 2 3 2 3 2 2 3 2 2
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça tamlamaları tanır ve yazabilir. 4 1 1 3 3 4 2 2 4 3 3 1 3 2 2
Ortalama Değer 2,6 1,2 3 2,6 2,8 3,2 2 2,8 2,8 3 2 1,4 3 2,2 2