| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türk Kültür Tarihi I | TDE225 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
| Ders Veren | Prof. Dr. Cihan ÖZDEMİR |
| Amaç |
Orta Asya Türk tarihini, kültürünü, coğrafyasını; bu coğrafyada gerçekleşen, tarihten günümüze kadarki olayları;Türklerin en eski yurtlarını ve göçlerini öğrenmek. Türk Tarihinin genel özelliklerini açıklayabilmek. |
| Ders İçeriği |
Orta Asya Türk tarihi, kültürü, coğrafyası hakkında bilgi verilir; Tarihi dönem Türk dilleri (Köktürkçe Karahanlı Türkçesi ve Çağatay Türkçesi) derslerinin daha verimli olması önemli derecede katkı sağlar. |
| Ders Kaynakları |
Ahmet Taşağıl: Çin Kaynaklarına Göre Türk Boyları. Türk Tarih Kurumu Yayınları. Ankara, 2004.
Çin Kaynaklarında Türkler: Eski Tang Tarihi. Türk Dil Kurumu, Ankara, 2006. Reşat Genç: Karahanlı Devlet Teşkilatı. Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2002. Jean-Paul Roux: Orta Asya Tarih ve Uygarlık. Çev. Lale Arslan Özcan. Kabalcı Yay. 2006. Ahmet Taşağıl: Köktürkler. Ankara, 2004. Orta Asya Türk Tarihi. Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir, 2013. Bahaeddin Ögel: İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi. Türk Tarih Kurumu yay. Ankara, 2004. Bahaeddin Ögel, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi. Ankara, 1982. G. Çandarlıoğlu: Uygur Devletleri Tarihi ve Kültürü. Türk Dünyası Araştırmaları vakfı yayınları. 2004. Özkan İzgi: Orta Asya Türk Tarihi Araştırmaları Peter. B. Golden: Türk Halkları Tarihine Giriş. Ötüken Yay. 2002. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 12 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 12 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 12 | 12 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 1 | 12 | 12 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 12 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Türk Tarihinin Başlangıcı; Asya Hun İmparatorluğu | |
| 2 | Kavimler göçü; Avrupa Hun imparatorluğu | |
| 3 | Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu: Altın Ordu Devleti; Çağatay Hanlığı; İlihanlılar | |
| 3 | 2. Köktürk Devleti; Köktürklerin sosyal yapısı; ticaret, kültür ve yaşayış tarzı. | |
| 4 | Bozkır Uygur Kağanlığı; Maniheizm'in kabülü | |
| 5 | Kansu ve Beşbalık Uygurları; Uygur Devrinin Genel Karakteri | |
| 6 | Uygur Medeniyeti, Edebiyat ve sanat; Mimari Eseler; Dinler. | |
| 7 | Türk Boyları: Töles boyları; Kırgızlar (M.Ö. 202-960); Türgişler (634-766); | |
| 8 | Arasınav/Türk Boyları: Karluklar (727-1212); Oğuzlar (766-1000). | |
| 9 | Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: Avrupa Hunlar ()374-469; Avarlar (558-805); Sabarlar (469-576); Hazarlar (6261000). | |
| 10 | Doğu Avrupadaki Türk Devletleri ve Boyları: İtil Bulgar Devleti (680-1391); Tuna Bulgar Devleti (679-869); Peçenekler (860-1091); Uzlar (860-1068); Kuman-Kıpçaklar (1000-1303). | |
| 11 | Moğol İmparatorluğunun kuruluşu ve Moğolların Orta Asya'yı İstilası; Harezmşahlar; Moğol İstilası Döneminde Türkistan. | |
| 13 | Moğol İstilası Döneminde Türkistan; Hrezmşahlar; Cengiz Handan Sonra Moğol İmparatorluğu; Moğol İmparatorluğunda Türkler. | |
| 14 | Altın Orda ve Ardılı Hanlıklar: Altın Orda devleti;Kazan Hanlığı (1437-1552); Astrahan Hanlığı (1466-1556); Kasım Hanlığı (1455-1681); Sibir Hanlığı (1468-1607). |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek | |||
| İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak | |||
| Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek; | |||
| Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Tarihinin Başlangıcından başlayarak Genel Türk tarihi üzerindeki temel bilgileri edinmek | - | 3 | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| İslamiyet Öncesi Türk Tarihi üzerinde edinen bilgilerle Eski Türkçe (Köktürkçe ve Uygurca) derslerine alt yapı oluşturmak | 5 | - | - | - | - | - | - | 2 | 3 | 3 | - | - | - | - | - | ;
| Orta Asya Türklerinin ve onların uzantıları olan halkların tarihleri, Kültürü hakkında bilgi edinmek; | 2 | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | ;
| Orta Asya Türk Tarihinin Türk tarihindeki yeri ve önemini anlamak. | 5 | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | - | 4 | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3 | 0,75 | 0,5 | - | 0,5 | 1,25 | - | 0,5 | 1,25 | 0,75 | - | - | 2 | - | - |