EN
  • Anasayfa
  • TDE309 Türk Halk Edebiyatı III (2024 - 2025 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TDE309 - Türk Halk Edebiyatı III
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Türk Halk Edebiyatı III TDE309 5 3 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Ders Veren Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK
Amaç

Bu dersin temel amacı, 16. yüzyıl İstanbulunda ortaya çıkan kahvehane kurumu ve kültürü etrafında biçimlenen Âşık tarzı kültür geleneğinin arkaik sözlü kültürdeki öncüllerinden dijital medyadaki temsillerine dek uzanan gelişim seyri tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla ele almaktır.

Ders İçeriği

Ozan-Baksı Geleneği, Aşık Geleneğinin tarihi kökenleri, Aşık Tarzı Edebiyatın kaynakları, oluşumu ve gelişimi dönemleri, Aşıklık geleneğinin önemli temsilcileri, Aşıkların yetişme tarzları, Aşıklık geleneğinin icra ortamları, Aşıklık geleneği-medya ilişkisi vb. konuların üzerinde durulacaktır.

Ders Kaynakları Köprülü, M. Fuat. Edebiyat Araştırmaları I, Ankara: Akçağ, 2004.
Günay, Umay. Türkiyede Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ, 1998
Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ, 2001.
Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998. Akçağ Yay.
Pertev Naili Boratav, Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği İstanbul: BilgeSu Yayıncılık.
İlhan Başgöz, Türkülü Aşk Hikâyeleri, Pan Yayıncılık.
Ali Duymaz, Kerem ile Aslı Hikâyesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma. 2001.
Fikret Türkmen vd. Âşık Şeref Taşlıova’dan Derlenen Halk Hikâyeleri. TDK Yayınları.
İsmet Çetin, Türk Halk Hikâyeciliği. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 2 1 2
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Final Final 5 1 5
Toplam İş Yükü (Saat) 93
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,65
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Âşıklık geleneği ve Aşık Edebiyatı.
2 Aşıklık Geleneğinin Tarihi Kökenleri.
3 Türk halk hikâyeciliğinin teşekkülü Tartışmalı Ders
4 Âşık Edebiyatı ile Tekke-Tasavvuf Edebiyatı arasındaki etkileşimler.
5 Halk hikâyelerinin anlatıcıları Tartışmalı Ders
6 Âşıkların yetiştiği sosyal çevreler ve yetişme tarzları.
7 Halk hikâyelerinin muhtevası Tartışmalı Ders
8 Halk hikâyelerinin şekil özellikleri Tartışmalı Ders
9 Âşıklık geleneği:Bade içme, Rüya motifi, Âşık kolları, Hikaye anlatma geleneği
9 Halk hikâyelerinin icrası Tartışmalı Ders
10 Kerem ile Aslı hikâyesi Tartışmalı Ders
11 Tahir ile Zühre hikâyesi Tartışmalı Ders
12 Türk Aşıklık Geleneğinin Önemli Temsilcileri.
12 Köroğlu hikayesi Tartışmalı Ders
13 Aşıklık Geleneği ve Medya
14 Genel değerlendirme Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Sözlü edebiyat metinlerinin tür ve şekil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Türk halk hikâyeciliğinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. 5 - - - - - - 5 - - - 4 - - -
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Sözlü edebiyat metinlerinin tür ve şekil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Türk halk hikâyeciliğinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 5 - - - - - - 1 - - - 0,8 - - -