Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Halk Edebiyatı III | TDE309 | 5 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Amaç |
Bu dersin temel amacı, 16. yüzyıl İstanbulunda ortaya çıkan kahvehane kurumu ve kültürü etrafında biçimlenen Âşık tarzı kültür geleneğinin arkaik sözlü kültürdeki öncüllerinden dijital medyadaki temsillerine dek uzanan gelişim seyri tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla ele almaktır. |
Ders İçeriği |
Ozan-Baksı Geleneği, Aşık Geleneğinin tarihi kökenleri, Aşık Tarzı Edebiyatın kaynakları, oluşumu ve gelişimi dönemleri, Aşıklık geleneğinin önemli temsilcileri, Aşıkların yetişme tarzları, Aşıklık geleneğinin icra ortamları, Aşıklık geleneği-medya ilişkisi vb. konuların üzerinde durulacaktır. |
Ders Kaynakları |
Köprülü, M. Fuat. Edebiyat Araştırmaları I, Ankara: Akçağ, 2004.
Günay, Umay. Türkiyede Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara: Akçağ, 1998 Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ, 2001. Elçin, Şükrü, Halk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 1998. Akçağ Yay. Pertev Naili Boratav, Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği İstanbul: BilgeSu Yayıncılık. İlhan Başgöz, Türkülü Aşk Hikâyeleri, Pan Yayıncılık. Ali Duymaz, Kerem ile Aslı Hikâyesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma. 2001. Fikret Türkmen vd. Âşık Şeref Taşlıova’dan Derlenen Halk Hikâyeleri. TDK Yayınları. İsmet Çetin, Türk Halk Hikâyeciliği. Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,65 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Âşıklık geleneği ve Aşık Edebiyatı. | |
2 | Aşıklık Geleneğinin Tarihi Kökenleri. | |
3 | Türk halk hikâyeciliğinin teşekkülü | Tartışmalı Ders |
4 | Âşık Edebiyatı ile Tekke-Tasavvuf Edebiyatı arasındaki etkileşimler. | |
5 | Halk hikâyelerinin anlatıcıları | Tartışmalı Ders |
6 | Âşıkların yetiştiği sosyal çevreler ve yetişme tarzları. | |
7 | Halk hikâyelerinin muhtevası | Tartışmalı Ders |
8 | Halk hikâyelerinin şekil özellikleri | Tartışmalı Ders |
9 | Âşıklık geleneği:Bade içme, Rüya motifi, Âşık kolları, Hikaye anlatma geleneği | |
9 | Halk hikâyelerinin icrası | Tartışmalı Ders |
10 | Kerem ile Aslı hikâyesi | Tartışmalı Ders |
11 | Tahir ile Zühre hikâyesi | Tartışmalı Ders |
12 | Türk Aşıklık Geleneğinin Önemli Temsilcileri. | |
12 | Köroğlu hikayesi | Tartışmalı Ders |
13 | Aşıklık Geleneği ve Medya | |
14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Sözlü edebiyat metinlerinin tür ve şekil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk halk hikâyeciliğinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk aşıklık geleneğinin çeşitli medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimlerini bilir ve analiz eder. | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | 4 | - | - | - | ;
UNESCO ve SOKÜM Sözleşmesinin aşıklık geleneği açısından taşıdığı anlam ve önemi bilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Sözlü edebiyat metinlerinin tür ve şekil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk halk hikâyeciliğinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk aşıklık geleneğinin tarihsel, sosyal ve kültürel bağlamlarını tanır. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 5 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | 0,8 | - | - | - |