EN
  • Anasayfa
  • TDE311 Metin Şerhi III (2019 - 2020 / 5. Yarıyıl)
  • EN
TDE311 - Metin Şerhi III
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Metin Şerhi III TDE311 5 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
EBS Koordinatörü
Ders Veren Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR
Amaç

Bu dersin amacı, klasik şerh metinlerini tanımak, çözümlemek ve yorumlamaktır.

Ders İçeriği

Fuzûlî, Bâkî, Hayâlî, Necâtî, Zatî, Nedîm gibi bulundukları dönemin ekolü haline gelen büyük şairlerin gazellerini, kasidelerini, mersiyelerini şerh etmek, farklı dönemlerin şairlerinin eserlerini karşılaştırmak, metinleri şerh ederek şairlerin poetikalarını çözümlemektir.

Ders Kaynakları Akar, Metin, Su Kasidesi Şerhi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 1994.
Ceylan, Ömür (2007), Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul: Kapı Yayınları
Ali Nihat Tarlan, Fuzûlî Dîvânı Şerhi, c. I, Ankara: KBY, 1985.
Doğan, Muhammet Nur, “Metin Şerhi Üzerine”, Osmanlı Dîvân Şiiri Üzerine Metinler, Mehmet Kalpaklı (haz.), İstanbul: YKY, 1999.
Orhan Okay, “Eski Şiirimize Yaklaşmak”, Osmanlı Dîvân Şiiri Üzerine Metinler.
Tunca Kortantamer, “Teori Zemîninde Metin Şerhi Meselesi”, Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 1994, sy. VIII.
Açıldığı Öğretim Yılı 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
100
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 14 14
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 15 1 15
Ödev 1 Ödev 1 8 1 8
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 5 1 5
Final Final 18 1 18
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Şerh kavramı.
3 Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi Ders
3 Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi Ders
3 Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi Ders
5 Şârih kimliğiyle ön plana çıkan yazarlar
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
8 Ara Sınav
9 Klasik şerhlerin metod özellikleri
9 Klasik şerhlerin metod özellikleri
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
7 Önemli şerh metinlerinden örnekler Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Eski Türk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. Yazılı Sınav Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Eski Türk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5