| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Metin Şerhi III | TDE311 | 5 | 2 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
| Ders Veren | Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
| Amaç |
Bu dersin amacı, klasik şerh metinlerini tanımak, çözümlemek ve yorumlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Fuzûlî, Bâkî, Hayâlî, Necâtî, Zatî, Nedîm gibi bulundukları dönemin ekolü haline gelen büyük şairlerin gazellerini, kasidelerini, mersiyelerini şerh etmek, farklı dönemlerin şairlerinin eserlerini karşılaştırmak, metinleri şerh ederek şairlerin poetikalarını çözümlemektir. |
| Ders Kaynakları |
Akar, Metin, Su Kasidesi Şerhi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 1994.
Ceylan, Ömür (2007), Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul: Kapı Yayınları Ali Nihat Tarlan, Fuzûlî Dîvânı Şerhi, c. I, Ankara: KBY, 1985. Doğan, Muhammet Nur, “Metin Şerhi Üzerine”, Osmanlı Dîvân Şiiri Üzerine Metinler, Mehmet Kalpaklı (haz.), İstanbul: YKY, 1999. Orhan Okay, “Eski Şiirimize Yaklaşmak”, Osmanlı Dîvân Şiiri Üzerine Metinler. Tunca Kortantamer, “Teori Zemîninde Metin Şerhi Meselesi”, Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 1994, sy. VIII. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 12 | 1 | 12 |
| Final | Final | 18 | 1 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Şerh kavramı. | |
| 3 | Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi | Ders |
| 3 | Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi | Ders |
| 3 | Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi | Ders |
| 5 | Şârih kimliğiyle ön plana çıkan yazarlar | Ders |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
| 8 | Ara Sınav | Ders |
| 9 | Klasik şerhlerin metod özellikleri | |
| 9 | Klasik şerhlerin metod özellikleri | |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler | |
| 7 | Önemli şerh metinlerinden örnekler |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler. | |||
| Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. | |||
| Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir. | |||
| Eski Türk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. | |||
| Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ;
| Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi beşeri bilimlerin çeşitli sahalarında tatbik edebilir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ;
| Eski Türk Edebiyatı alanına has bir metni latinize edebilir, bu metni sadeleştirebilir. Metnin türünü tespit edebilir ve kuramsal incelemelerde bulunabilir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,2 | 4,8 | 4,6 | 4,4 | 4,6 | 4,8 | 4,8 | 4,4 | 4,6 | 4,8 | 4,8 | 4,4 | 4,6 | 4,6 | 4,8 |