Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Eski Türk Edebiyatı IV | TDE306 | 6 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | 17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyat, bu edebiyatın önemli temsilcileri ve bunların eserleri. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI |
Amaç |
17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması. |
Ders İçeriği |
17. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen klasik Türk edebiyatı ve genel özellikleri |
Ders Kaynakları |
Ahmet Atilla Şentürk-Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul 2017
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 2017 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 12 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,98 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | 17. yüzyıl Türk edebiyatına giriş: tarihî, siyasi ve kültürel arka plan | Problem Çözme Beyin Fırtınası |
2 | 17. yüzyılın genel edebî özellikleri ve şiir anlayışı | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
3 | Nef‘î: Kaside üslubu, hiciv ve methiye anlayışı | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
4 | Nabî: Hikemî tarz ve didaktik şiir anlayışı | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Nabî’nin “Hayriyye” ve “Hayrâbâd” mesnevileri üzerinden tematik inceleme | Tartışmalı Ders Problem Çözme |
6 | Şeyhülislâm Yahyâ ve klasik şiirin gelişimi | Ders |
7 | 18. Yüzyıl Nesri | Seminer Grup Çalışması |
8 | Ara sınav | |
9 | Sade nesir, orta nesir ve süslü nesir örnekleri | Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması |
10 | Neşâtî ve Sebk-i Hindî üslubunun 17. yüzyıldaki yansımaları | Ders |
11 | Nâ’ilî-i Kadîm ve hayal gücüne dayalı söyleyiş biçimi | Grup Çalışması |
12 | Şiir analizleri: Seçilen 17. yüzyıl gazel ve kaside örnekleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Dönemin nazım şekilleri ve nazım birimi tercihleri | Problem Çözme Ders |
14 | Final sınavı |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
17. yüzyıl Türk edebiyatının tarihsel, siyasi ve kültürel arka planını açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
17. yüzyıl edebî ürünlerinde öne çıkan tasavvufi, ahlaki ve estetik unsurları değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Metinlere eleştirel bakmayı öğrenir ve yüzyıl metinleri üzerinden eleştirel okuma yapabilir | |||
17. yüzyıl şiirlerini biçim, tema ve üslup açısından analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
17. yüzyılda eser vermiş önemli şairlerin edebi kişiliklerini ve şiir anlayışlarını tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17. yüzyıl Türk edebiyatının tarihsel, siyasi ve kültürel arka planını açıklar. | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | ;
17. yüzyıl edebî ürünlerinde öne çıkan tasavvufi, ahlaki ve estetik unsurları değerlendirir. | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | ;
Metinlere eleştirel bakmayı öğrenir ve yüzyıl metinleri üzerinden eleştirel okuma yapabilir | 5 | 3 | 3 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | ;
17. yüzyıl şiirlerini biçim, tema ve üslup açısından analiz eder. | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | ;
17. yüzyılda eser vermiş önemli şairlerin edebi kişiliklerini ve şiir anlayışlarını tanımlar. | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | ;
Ortalama Değer | 4,6 | 2,6 | 2,4 | 4 | 2,6 | 4 | 2,8 | 2,8 | 2,2 | 3 | 2,6 | 2,6 | 3,8 | 4 | 3,4 |