Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Halk Edebiyatı IV | TDE310 | 6 | 3 + 0 | 4,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Amaç |
Bu dersin amacı, efsane türünün tanımı, muhtevası ve işlevsel özellikleri hakkında verilmesi ve efsane ve halk inanışları etkileşimi bağlamında türün çeşitli özelliklerini değerlendirmektir. Ayrıca memorat ve menkıbe olarak ifade edilen metinlerin şekil ve muhteva özellikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermektir. |
Ders İçeriği |
Efsane türünün tanımı, muhteva ve şekil özellikleri incelenir. Ayrıca efsanelerin teşekkülünde ve yayılmasında etkili olan unsurlar değerlendirilir. Efsnaelerin din, tarih ve toplum ile münasebeti yorumlanır. |
Ders Kaynakları |
Çobanoğlu, Özkul, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yayınları, Ankara: 2018
Sakaoğlu, S ve Duymaz, A. İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ötüken Yayınları, İstanbul: 2009. Ergin, Muharrem, Dede Korkut Kitabı 1-2, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara: 2016. Ercilasun, A. Bican, Nehir Destan Oğuzname (Oguz Bitig), Dergah Yayınları, İstanbul: 2019. Ergun, Metin, Türk Dünyası Efsanelerinde Değişme Motifi, Cilt 1–2, TDK Yayınları, Ankara 1997. Ali Berat Alptekin, Efsane ve Motifler Üzerine, Akçağ Yayınları. Saim Sakaoğlu, 101 Türk Efsanesi, Akçağ Yayınları. Bilge Seyidoğlu, Erzurum Efsaneleri, Dergâh Yayınları. Özkul Çobanoğlu, Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları, Akçağ Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 93 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,65 | |||
AKTS | 4,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Sözlü kültür geleneği ve halk anlatıları | Tartışmalı Ders |
2 | Efsane kavramı | Tartışmalı Ders |
3 | Efsanenin şekil ve içerik özellikleri | Tartışmalı Ders |
4 | Efsane türünün diğer türlerle ilişkisi | Tartışmalı Ders |
5 | Efsane türü ile ilgili literatür | Tartışmalı Ders |
6 | Türk efsanelerinin kaynakları | Tartışmalı Ders |
7 | Türk efsanelerinin sınıflandırılması | Tartışmalı Ders |
8 | Efsane incelme yöntemleri | Tartışmalı Ders |
9 | Efsanelerin işlevleri | Tartışmalı Ders |
10 | Kolektif bellek – efsane ilişkisi | Tartışmalı Ders |
11 | Efsnae ve Atalar Kültü | Tartışmalı Ders |
12 | Memorat kavramı, memoratların tanımı, şekil ve içerik özellikleri | Tartışmalı Ders |
13 | Menkıbeler ve Özellikleri | Tartışmalı Ders |
14 | Genel değerlendirme |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Farklı türlere ait metinleri tahlil edilmesi konusunda bilgi ve beceriye ulaşır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk efsanelerinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Efsanelerin halk inançlarıyla olan ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Modern yaşamdaki efsaneleri tahlil etme ve sınıflandırma becerisini edinir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin karakteristiklerini, bağlamsal dinamiklerini ve türlerini bilir. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | ;
Farklı türlere ait metinleri tahlil edilmesi konusunda bilgi ve beceriye ulaşır. | 5 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Türk efsanelerinin farklı kültür ortamları içindeki özelliklerini kavrar. | 5 | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Efsanelerin halk inançlarıyla olan ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | - | 5 | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Modern yaşamdaki efsaneleri tahlil etme ve sınıflandırma becerisini edinir. | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | 5 | 1 | 4,4 | - | 0,8 | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - |