Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yeni Türk Yazı Dilleri I | TDE401 | 7 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders, sadece yüz yüze verilmektedir. |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Halilibrahim ERTÜRK |
Ders Veren | Öğr. Gör. Murat YATAĞAN |
Amaç |
Azerbaycan Türkçesinin sözdizimsel ve gramatikal unsurlarını, ana hatlarıyla öğrenmelerini ve bu lehçeler üzerine lisansüstü düzeyde alan araştırmaları yapabilmelerini sağlamaktır. |
Ders İçeriği |
Türkiye Türkçesine en yakın lehçe olan Azerbaycan Türkçesinin verilen metinler üzerinden gramer bilgilerini öğretmek, aynı zamanda Türkiye Türkçesiyle karşılaştırmak ve Azerbaycan lehçesinin diğer Türk lehçeleriyle sözdizimsel, gramatikal açından ortak ve farklı yönlerini göstermektir. |
Ders Kaynakları |
Baskakov, N. A. Vvevdeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva, 1968
Anar, Beş Mertebeli Evin Altıncı Mertebesi, Bakı, 1981 Akdoğan, B., Azerbaycan Türkçesi’nden Türkiye Türkçesi’ne Büyük Sözlük, İst. 1999. Elçin, Ağ Deve, Bakı, 1985. Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi, Kültür Bakanlığı Yay. Altaylı S., Azerbaycan Türkçesi Sözlüğü, MEB., İst. 1994 Ercilasun, A. B., Türk Lehçeleri Grameri, Ankara, 2007. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 4 | 1 | 4 |
Final | Final | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,96 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Oğuz grubu Türk dilleri | Sözlü |
2 | Oğuzların tarihi ve kültürü hakkında bilgi verilmesi | |
3 | Azericenin yeni Türk yazı dilleri arasındaki yeri ve etkileşimde olduğu diller | Sözlü |
4 | Azerice için kullanılan alfabeler, Kiril harfli Tuvaca metinlerin okunması | Sözlü |
5 | Azericenin genel ses bilgisi | Sözlü |
5 | Azericenin genel ses bilgisi | Sözlü |
7 | Kiril harfli bir metnin dilbilgisi konuları eşliğinde okunması | Sözlü |
8 | Ara Sınav | Sözlü |
9 | Azericenin genel biçim bilgisi | Ders Sözlü |
9 | Azericenin genel biçim bilgisi | Ders Sözlü |
9 | Azericenin genel biçim bilgisi | Ders Sözlü |
12 | Latin veya Kiril harfli metinler eşliğinde dilbilgisi konularının işlenmesi | Ders Sözlü |
12 | Latin veya Kiril harfli metinler eşliğinde dilbilgisi konularının işlenmesi | Ders Sözlü |
12 | Latin veya Kiril harfli metinler eşliğinde dilbilgisi konularının işlenmesi | Ders Sözlü |
15 | Latin harfli metinler eşliğinde dilbilgisi konularının işlenmesi/ | Ders |
16 | Final | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenciler Yeni Türk Tazı Dilleriden birinin tarihi ve kültürü hakkında bilgi edinirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söz konusu dilin Türk Dil ailesindeki yeri hakkında bilgi edinirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söz konusu dil üzerinde yapılmış çalışmalar hakkından bilgi edinirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söz konusu dilin ses özelliklerini öğrenir, belli başlı şekil özellikleri hakkında bilgi edinirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Söz konusu dil için kullanılmış alfabeleri öğrenir, basit metinleri anlayacak duruma gelirler | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenciler Yeni Türk Tazı Dilleriden birinin tarihi ve kültürü hakkında bilgi edinirler | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
Söz konusu dilin Türk Dil ailesindeki yeri hakkında bilgi edinirler | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
Söz konusu dil üzerinde yapılmış çalışmalar hakkından bilgi edinirler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | ;
Söz konusu dilin ses özelliklerini öğrenir, belli başlı şekil özellikleri hakkında bilgi edinirler | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
Söz konusu dil için kullanılmış alfabeleri öğrenir, basit metinleri anlayacak duruma gelirler | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,4 | 4,6 | 4,8 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4,6 | 5 | 4,8 | 5 | 4,8 | 3,8 | 4,4 | 4 | 4,4 |