| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çağatayca II | TDE404 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Zemire GULCALI |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtarak dönemin dil özellikleri hakkında öğrencileri bilgilendirme |
| Ders İçeriği |
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Çağatay Türkçesinin dilbilgisinin incelenmesi, örnek metinlerin okunması |
| Ders Kaynakları |
Bilâl Yücel, Bâbür Divanı, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara 1995
Annette Susannah BEVERIDGE, The Babur-nāma In English (Memoirs of Bābur) Vol. II, London, 1922 Mustafa Argunşah, Tarihi Türk Lehçeleri - Çağatay Türkçesi, Kesit Yayınları, 2013 F. Sema Barutçu Özönder, Ali Şir Nevayi Muhakemetü'l- Lugateyn: İki Dilin Muhakemesi, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1996 Reşit Rahmeti Arat, Gazi Zahirüddin Muhammed Babur Vekayi Babur’un Hâtıratı Cilt: I, 2. bs. Ankara: TTK Yayınları, 1987 Reşit Rahmeti Arat, Gazi Zahirüddin Muhammed Babur Vekayi Babur’un Hâtıratı Cilt: II, 2. bs. Ankara: TTK Yayınları, 1987 Annette Susannah BEVERIDGE, The Babur-nāma In English (Memoirs of Bābur) Vol. I, London, 1922 Zuhal Kargı Ölmez, Ebulgazi Bahadır Han, Şecere-i Terakime (Türkmenlerin Soy Kütüğü), Ankara 1996 Zuhal Ölmez, Şecere-i Türk'e Göre Moğol Boyları, Kebikeç Yayınları, 2003 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 8 | 1 | 8 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 5 | 1 | 5 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,29 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 3 | Babür Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 3 | Babür Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 3 | Babür Divanı'ndan parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 5 | Babürname'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 5 | Babürname'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 5 | Babürname'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 8 | Muhakemetü'l Lugateyn'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 8 | Muhakemetü'l Lugateyn'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 8 | Muhakemetü'l Lugateyn'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 10 | Şecere-i Terakime'den parçaların okunup incelenmesi | |
| 12 | Şecere-i Terakime'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 12 | Şecere-i Terakime'den parçaların okunup incelenmesi | Ders |
| 13 | Şecere-i Türk'ten parçaların okunup incelenmesi | |
| 13 | Şecere-i Türk'ten parçaların okunup incelenmesi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Babür, Ali Şir Nevai, Ebu'l-Gazi Bahadır Han'ın eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir | |||
| Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir | |||
| Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır | |||
| Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir | |||
| Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Babür, Ali Şir Nevai, Ebu'l-Gazi Bahadır Han'ın eserlerinden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Çağatay Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenir | 4 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenciler, bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinir | 4 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Çağataycayı önceki dönemlerin dil özellikleriyle karşılaştırır | 4 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Çağatayca sözcüklerin yapısını çözümler duruma gelir | 3 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | - | - | ;
| Öğrenciler, Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenir | 4 | - | 3 | - | - | - | - | - | - | 3 | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3,8 | - | 2,6 | - | - | - | - | - | - | 2,2 | - | - | - | - | - |