| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Tasavvuf Edebiyatı | TDE317 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Türk sufiliğinin oluşum ve gelişim dönemlerini açıklamak. Sufi kültürünü tanımlamak. Çeşitli sufi çevrelere ait değerler sistemindeki benzerlik ve farklılıkları belirlemek. Sufiliğin Türk sosyo- kültürel hayatı üzerindeki etkilerini göstermek. XII. yüzyıldan itibaren Türk tasavvuf edebiyatının gelişme dönemlerini sıralamak. Türk mutasavvıf şairleri ve eserlerini tanıtmak. Menkıbeler üzerine metin tahlili yapmak |
| Ders İçeriği |
Tasavvufun tanımı, kaynakları, esasları; Tasavvuf edebiyatının oluşumu ve gelişim dönemleri, Tasavvuf Edebiyatının Türk Edebiyatındaki yeri ve önemi; Türk Halk Edebiyatında Tasavvufi içerik, tür, şekil ve üslup özellikleri; terim bilgisi; metin çözümlemeleri. |
| Ders Kaynakları |
Köprülü, M. Fuad, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, AlfaYayınları, Ankara: 2014
Kara, Mustafa, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah Yayınları, 2012 Ocak, Ahmet Yaşar, Türk Sufiliğine Bakışlar, İletişim Yayınları, İstanbul: 2016 Köprülü, M. Fuad, Anadolu’da İslamiyet, Alfa Yayınları, Ankara: 2017 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 12 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 12 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 12 | 12 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 12 | 12 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 12 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 12 | 12 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,45 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Mistik gelenekler, inanç esasları ve ritüeller | Tartışmalı Ders |
| 2 | Mistik gelenekler, inanç esasları ve ritüeller (devam) | Tartışmalı Ders |
| 3 | Tasavvufun oluşum ve gelişimi, terminolojisi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Tasavvufi çevreler ve sosyal kültürel etkileri | Tartışmalı Ders |
| 5 | Tasavvuf edebiyatının özellikleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Tasavvuf edebiyatının terminolojisi | Tartışmalı Ders |
| 7 | Türk Sufiliği | Tartışmalı Ders |
| 8 | Ara Sınav/Türk tasavvuf edebiyatının oluşumu, gelişimi ve kültür üzerindeki etkileri | Tartışmalı Ders |
| 9 | Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri | Tartışmalı Ders |
| 10 | Edebi metinlerin ideolojisi ve seçilmiş metin incelemeleri (devam) | Tartışmalı Ders |
| 11 | Türk edebiyatı içinde tasavvufi edebiyatın yeri, önemi, etkileri | Tartışmalı Ders |
| 12 | Güncel dini-tasavvufi edebiyatının durumu, yeni metinler | Tartışmalı Ders |
| 13 | Tasavvuf edebiyatı ile ilgili çalışmalar | Tartışmalı Ders |
| 14 | Genel değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tasavvufi düşüncenin tarihi ve sosyal kaynaklarını açıklar. | |||
| Türk kültüründe gelişen tasavvuf anlayışlarını tanımlayabilir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Türk halk kültürünün tasavvufla ilişkisi hakkında bilgi edinir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvufi düşüncenin tarihi ve sosyal kaynaklarını açıklar. | 5 | 4 | 5 | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Türk kültüründe gelişen tasavvuf anlayışlarını tanımlayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | ;
| Türk halk kültürünün tasavvufla ilişkisi hakkında bilgi edinir. | 1 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 3,67 | 2,67 | 1,67 | - | 0,33 | - | - | - | - | 1,67 | - | - | - | - | - |