Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | İKT5502 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | PARA-BANKA VE DIŞ TİCARET - YL İÖ |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Havva Nesrin TİRYAKİ |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul ÇAM |
Amaç |
Bu dersin amacı bilimsel araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirmek ve öğrencilerin belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorusu bulma, denence (hipotez) kurma, kavramsallaştırma, ölçme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme / yorumlama ve rapor yazma tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır. Bu derste etik kavramı ve etik kuramları, araştırma etiği ve yayın etiği, etik dışı davranışlar vurgulanacaktır. En sık görülen araştırma ve yayın etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri, ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Bilimsel Araştırma Yöntemi kullanılarak yapılacak bir çalışmada nelerin yapılması gerektiği, nasıl bir yol izleneceği, sorunsalın nasıl saptanacağı, amacın nasıl somutlaştırılacağı, araştırma için doğru yöntemin nasıl belirleneceği, test materyallerinin nasıl geliştirileceği, atıfların nasıl aktarılacağı ve bulguların tartışılıp nasıl sonuca ulaşılacağı ile araştırma yöntembiliminin gelişimi ile ilgili çeşitli makalelerin çözümlenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Kaynakları |
Creswell, J. W. (2014). Nitel, Nicel Araştırma Deseni ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çev. Ed. S. B. Demir), Eğiten Kitap, Ankara.
Day, R.A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? (Çev.: G. A. Altay). TÜBİTAK, Ankara. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, 15. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ödev 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Dönem Sonu Uygulaması | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
Ödev 2 | Ödev 2 | 20 | 1 | 20 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 30 | 1 | 30 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 25 | 1 | 25 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 193 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,57 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş: Kavramlar, Yöntemler ve Dersin İçeriği | Ders |
2 | Sosyal Bilimler ve Araştırma | Ders |
3 | Araştırma Sorusunun Belirlenmesi | Ders |
4 | Araştırma Türleri | Ders |
5 | Araştırma Tasarımı ve Süreci - I | Ders |
6 | Araştırma Tasarımı ve Süreci - II | Ders |
7 | Literatür Değerlendirmesi | Ders |
8 | Veri Kullanımı ve Analizler - I | Ders |
9 | Veri Kullanımı ve Analizler - II | Ders |
10 | Etik Kavramı ve Bilimsel Araştırmalardaki Önemi - I | Ders |
11 | Etik Kavramı ve Bilimsel Araştırmalardaki Önemi - II | Ders |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı - I | Ders |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Teknoloji Kullanımı - II | Ders |
14 | Akademik Dil Kullanımı ve Yazım Teknikleri | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Bilimsel araştırma tekniklerini anlayabilmek | Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bilim ve teknolojiye ilişkin belirli durumların etik yönlerini anlamak ve analiz edebilmek | Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Etik kuramlarını, bilimsel araştırma ve yayın etiğini ve mesleki etik kavramını tüm yönleri ile kavrayabilmek | Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Bilimsel bir araştırmayı tasarlayabilmek ve etik kurallarına uygun biçimde yapabilmek | Ödev / Proje | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilimsel araştırma tekniklerini anlayabilmek | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Bilim ve teknolojiye ilişkin belirli durumların etik yönlerini anlamak ve analiz edebilmek | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Etik kuramlarını, bilimsel araştırma ve yayın etiğini ve mesleki etik kavramını tüm yönleri ile kavrayabilmek | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 |
Bilimsel bir araştırmayı tasarlayabilmek ve etik kurallarına uygun biçimde yapabilmek | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 |