Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Devleti'nin Orta Asya Politikası | TAR6018 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Seda YILMAZ VURGUN |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti'nin Türkistan’a yönelik politikalarını, tarihsel gelişimini ve bu politikaların siyasi, ekonomik ve kültürel boyutlarını analiz etmektir. Osmanlı Devleti'nin Türkistan’daki Türk topluluklarıyla ilişkileri, bu bölgeyle kurduğu diplomatik, askerî ve ticari bağlantılar ile Türkistan’ın Osmanlı üzerindeki etkileri ele alınacaktır. Öğrencilerin, Osmanlı'nın Türkistan’a yönelik politikalarını bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir. |
Ders İçeriği |
“Osmanlı Devleti'nin Türkistan Politikası” dersi, Osmanlı İmparatorluğu'nun kuruluşundan yıkılışına kadar Türkistan ile olan ilişkilerini çok yönlü olarak inceler. Dersin ilk bölümünde, Osmanlı'nın kuruluş dönemi ve Türkistan’daki Türklerle olan tarihi ve kültürel bağları ele alınır. Osmanlı Devleti'nin Türkistan’daki Hanlıklar ( Buhara, Hive, Hokand, Kazan, Astrahan, Kırım vb.) ile diplomatik ilişkileri, ittifak arayışları ve karşılıklı elçilik faaliyetleri detaylandırılır. Osmanlı’nın Safevi Devleti ile rekabeti, Türkistan’daki Türk-İslam dünyasının birliği için yapılan girişimler ve bu süreçteki siyasi, askeri ve ekonomik etkileşimler değerlendirilir. Ayrıca, Osmanlı’nın Türkistan’daki Türk hanlıklarını Rus ve Çin tehdidine karşı destekleme politikaları, bölgedeki Müslüman topluluklara gönderilen yardımlar, eğitim ve dini kurumlar üzerinden kurulan ilişkiler işlenir. Dersin ilerleyen bölümlerinde, 19. yüzyılda Rusya’nın Türkistan’ı işgali Osmanlı’nın bölgeye yönelik politikaları, Panislamizm ve Pantürkizm akımlarının etkisiyle gelişen yeni diplomatik hamleler analiz edilir. Osmanlı’nın Türkistan’daki modernleşme hareketlerine etkisi, bölgeden İstanbul’a gelen aydınlar ve öğrenciler, basın-yayın faaliyetleri ile kültürel alışverişler de ders kapsamında ele alınır. Son olarak, Osmanlı’nın yıkılış sürecinde Türkistan ile ilişkiler, Cumhuriyet dönemine yansımalar ve günümüz Türk dünyası politikalarına etkileri tartışılır. Bu ders, öğrencilerin Osmanlı Devleti’nin Türkistan’a yönelik politikalarını tarihsel belgeler, arşiv kayıtları ve dönemin kaynakları ışığında analiz etmelerini, uluslararası ilişkiler ve Türk dünyası perspektifinden değerlendirmelerini amaçlar. |
Ders Kaynakları |
Hayrunnisa Alan, Osmanlı Timurlu Münasebetleri, yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 1992
Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihine Giriş Timur Kocaoglu, Türkistan’da Yenileşme Hareketleri Mehmet Saray, Rus İşgali Devrinde Osmanlı Devleti ile Türkistan Hanlıkları Arasındaki Münasebetler, Ankara: TTK Yayınları, |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti ve Timur | Tartışmalı Ders Sözlü |
2 | Osmanlı Devleti ve Şahruh | Tartışmalı Ders Sözlü |
3 | 15. Yüzyılda Orta Asya İle Osmanlı Ülkesi Arasındaki Kültürel İlişkiler | Tartışmalı Ders Sözlü |
4 | Safevi Devletinin Kuruluşu ve Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyasetine Etkisi | Tartışmalı Ders Sözlü |
5 | 16. Yüzyılda Orta Asyada Buhara ve Hive Hanlıklarının Kuruluşu ve Osmanlı Devleti ile İlişkiler | Tartışmalı Ders Sözlü |
5 | 16. Yüzyılda Orta Asyada Buhara ve Hive Hanlıklarının Kuruluşu ve Osmanlı Devleti ile İlişkiler | Tartışmalı Ders Sözlü |
7 | 17. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
7 | 17. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
9 | ARASINAV | Tartışmalı Ders Sözlü |
10 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
10 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
12 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
12 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
12 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devletinin Orta Asya Siyaseti | Tartışmalı Ders Sözlü |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı Devletinin Türk ve İslam Dünyası İçinde Yeri ve Önemini Değerlendirme. Orta Asya Hanlıklarının birbirleri ile yaptıkları mücadelede Osmanlı Devletinin etkisini ifade etme. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Devletinin Türk ve İslam Dünyası İçinde Yeri ve Önemini Değerlendirme. Orta Asya Hanlıklarının birbirleri ile yaptıkları mücadelede Osmanlı Devletinin etkisini ifade etme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |