Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Vakıf Medeniyeti I | TAR6027 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TARİH - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Vedat TURĞUT |
Ders Veren | Prof. Dr. Vedat TURĞUT |
Amaç |
Osmanlı Vakıf Medeniyeti dersi, Osmanlı toplumunda vakıf kurumlarının tarihsel gelişimini, işleyişini ve toplumsal etkilerini analiz etmeyi amaçlar. Bu ders, öğrencilerin Osmanlı’daki sosyal, ekonomik ve kültürel hayatın vakıflar aracılığıyla nasıl şekillendiğini kavramalarını sağlar. Ayrıca vakıf sisteminin günümüz kurumlarına etkileri üzerine düşünme ve karşılaştırmalı değerlendirme becerisi kazandırır. |
Ders İçeriği |
Vakıf kelimesi Arapça kökenli olup, bir malın Allah rızası için durdurulması anlamına gelir. İslam hukukunda vakıf, gelir getiren bir malın mülkiyetinin kamu yararına devredilmesiyle oluşur. Osmanlılar, vakıf sistemini Selçuklulardan ve önceki İslam devletlerinden miras almışlardır. Osmanlı Devleti’nde vakıflar, sultandan sıradan halka kadar geniş bir yelpazede kurulmuştur. Vakıflar, Osmanlı’da sosyal devlet anlayışının temel taşlarından biri olmuştur. Eğitimden sağlığa, imar faaliyetlerinden hayır hizmetlerine kadar birçok alanda hizmet vermişlerdir. Medreseler çoğunlukla vakıflar eliyle kurulmuş ve finanse edilmiştir. Hastaneler, darüşşifalar ve aşevleri (imarethaneler) vakıf sistemi ile hizmet vermiştir. Vakıf gelirleri genellikle kiralanan gayrimenkullerden ya da dükkânlardan sağlanmıştır. Vakıf senetleri olan vakfiyeler, hem hukuki belge hem de tarihsel kaynak olarak önemlidir. Vakfiyeler genellikle Arapça yazılır, resmi bir dille düzenlenirdi. Osmanlı'da vakıflar şeyhülislam fetvası ve kadı onayıyla kurulurdu. Bir vakfın geçerli olması için vakıf kurucusunun mülkiyet hakkına sahip olması gerekirdi. Vakıf malları satılamaz, miras bırakılamaz ve mülkiyeti devredilemezdi. Vakıf yöneticisine mütevelli, gelir toplayan kişilere ise âmil denilirdi. Kadılar, vakıfların denetiminden sorumlu devlet görevlileriydi. Kadı sicillerinde vakıflarla ilgili pek çok bilgi yer alır. Osmanlı'da kadınlar da vakıf kurabilmiş, toplumda aktif roller üstlenmiştir. Hür kadınlar, özellikle eğitim ve sağlık alanlarında vakıflar kurarak önemli katkılar sağlamıştır. Saray kadınları arasında vakıf kurmak prestijli bir faaliyet olarak görülmüştür. Kanuni Sultan Süleyman’ın eşi Hürrem Sultan’ın kurduğu Haseki Vakfı bu anlamda dikkat çekicidir. Osmanlı şehirlerinin gelişiminde vakıfların ciddi etkisi olmuştur. Camiler, hanlar, hamamlar, çeşmeler ve köprüler genellikle vakıf yapıları olarak inşa edilmiştir. Vakıflar, kent estetiği ve mimari dokunun korunmasında büyük rol oynamıştır. Vakıf müesseseleri genellikle bir külliye içinde topluca yer alırdı. Külliyeler, cami merkezli olarak planlanan çok işlevli sosyal komplekslerdir. Vakıf kurumları, halk ile devlet arasında bir sosyal denge unsuru olmuştur. Zengin ile fakir arasındaki ekonomik uçurumun hafifletilmesinde işlev görmüştür. Yolculara, gariplere ve kimsesizlere hizmet eden vakıflar, toplumsal dayanışmayı artırmıştır. Hayvanlar için kurulmuş vakıflar da Osmanlı toplumunun merhamet anlayışını yansıtır. Özellikle kış aylarında sokak hayvanları için yem bırakan vakıflar mevcuttu. Osmanlı taşrasında da vakıf kurumları geniş bir yaygınlığa sahipti. Balkanlar, Anadolu ve Arap vilayetlerinde vakıf faaliyetleri gözlemlenir. Vakıflar, Osmanlı’nın çok uluslu ve çok dinli yapısında barış ortamının korunmasına katkı sağladı. Gayrimüslimler de kendi dini cemaatleri içinde vakıflar kurabiliyordu. Tanzimat Dönemi’nde vakıf sisteminde bazı düzenlemelere gidilmiştir. 1826’da kurulan Evkaf Nezareti, vakıf işlerinin devlet kontrolünde yürütülmesini sağladı. Bu dönemle birlikte vakıfların mali yapısı kayıt altına alınmaya başlandı. Cumhuriyet Dönemi'nde vakıf malları devlete devredilerek yeni düzenlemelere tabi tutuldu. 1924 yılında Vakıflar Genel Müdürlüğü kurulmuştur. Günümüzde Osmanlı vakıflarından kalan eserler hâlâ ayakta ve işlevseldir. Osmanlı vakıf sistemi, modern sivil toplum anlayışının temellerini oluşturur. Öğrenciler, vakıf belgeleri üzerinden sosyal tarih yazımında kaynak kullanma becerisi kazanırlar. Vakıf kültürü, Osmanlı toplumunun insani değerlerini yansıtan önemli bir mirastır. Vakıf sisteminin başarısı, yöneticilerin adaleti ve halkın katkısı ile mümkün olmuştur. Dönemin vakfiye metinleri dil, edebiyat ve hukuk açısından da incelenmeye değerdir. Osmanlı’da vakıf geleneği, hayırseverlik ile bürokratik yapı arasında köprü kurmuştur. Bugünkü vakıf üniversiteleri, bu köklü geleneğin devamı sayılabilir. Derste görsel belgeler, arşiv kayıtları ve mimari yapılar üzerinden somut örnekler incelenir. Bu ders, Osmanlı'nın sosyal, kültürel ve kurumsal dokusunu anlamak için temel bir bakış açısı sunar. |
Ders Kaynakları |
KAYNAKLAR
. Abdullah Enverî – Târih-i Enverî Abdülkadir Kadri – Târih-i Kadri Efendi Ahmed Cevdet Paşa – Ma’rûzât Ahmed Lütfi Efendi – Vekayi‘-i Lütfi Ali – Mir’âtü’l-Memâlik Ali Emîrî Efendi – Tarih ve Vakıf Belgeleri Derlemeleri Âşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman Celalzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Menâzıl Cevdet Paşa – Târih-i Cevdet Çelebizâde Âsım – Târih-i Âsım Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât Evliya Çelebi – Seyahatnâme Hafız Hüseyin Ayvansarâyî – Hadîkatü’l-Cevâmi Halil Nuri Bey – Netâyicü’l-Vukûât Hasan Beyzâde – Târih-i Hasan Beyzâde Hasan Hüsnü Paşa – Hatırat Hoca Saadeddin – Tâcü’t-Tevârîh Hüseyin Vassâf – Sefine-i Evliya İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt Kânî Mehmed Efendi – Tarih-i Kânî Kâtibzâde Mehmed Refik – Târih-i Enderûn Katip Çelebi – Fezleke Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman Lütfi Paşa – Âsafnâme Mehmed Esad Efendi – Üss-i Zafer Mehmed Halife – Tarih-i Gılmanî Mehmed Şemseddin (Sami) – Kamusü’l-A’lâm Mustafa Âlî – Künhü’l-Ahbâr Mustafa Safî – Zübdetü’t-Tevârîh Nâfiz Paşa – Mecmûa-i Târihiyye Naîmâ – Târih-i Naîmâ Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ Nişancı Mehmed Efendi – Târîh-i Nişancı Nişancı Mehmed Paşa – Kanunnâme-i Âl-i Osman Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi Râşid Mehmed Efendi – Târih-i Râşid Rûhî Târikî – Târih-i Rûhî Silahtar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretname Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde Subhî Mehmed Efendi – Subhî Târihi Şem’dânîzâde Fındıklılı Süleyman – Mür’i’t-Tevârîh Şerif Efendi – Tezkire-i Şerîf Şeyhülislâm Esad Efendi – Târihçe-i Vekayi Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth Vakanüvis Abdurrahman Şeref – Tarih-i Devlet-i Osmaniyye Vâsıf Efendi – Târih-i Vâsıf Vecîhî – Târîh-i Vecîhî Yirmisekiz Çelebi Mehmed – Paris Sefâretnâmesi . ÇALIŞMA ESERLER . A. Kevin Reinhart – Before Revelation, the Boundaries of Muslim Moral Thought Ahmet Akgündüz – Osmanlı Vakıf Hukuku Ahmet Akgündüz – Vakıf Müessesesi ve Tarihi Gelişimi Ahmet Tabakoğlu – Osmanlı Ekonomisi Ali Himmet Berki – İslam'da ve Osmanlı'da Vakıf Müessesesi Amy Singer – Constructing Ottoman Beneficence: An Imperial Soup Kitchen in Jerusalem Ayşe Durakbaşa – Osmanlı Kadınlarının Hayır Faaliyetleri Bahaeddin Yediyıldız – Osmanlı Vakıf Sistemi Üzerine Bir Değerlendirme Bahaeddin Yediyıldız – XVI. Asır Türk Vakıflarının Sosyal Tarih Açısından Tetkiki Bekir Karlığa – Vakıf Medeniyeti ve Kültür Tarihimiz Boğaç Ergene – Local Court, Provincial Society and Justice in the Ottoman Empire Dina Rizk Khoury – State and Provincial Society in the Ottoman Empire: Mosul, 1540–1834 Donald Quataert – Ottoman Manufacturing in the Age of the Industrial Revolution Ekmeleddin İhsanoğlu – Osmanlı Bilim Literatürü Tarihi Eric Dursteler – Renegade Women: Gender, Identity, and Boundaries in the Early Modern Mediterranean Feridun M. Emecen – Osmanlı’da Sosyal Hayat Üzerine Araştırmalar Gabriel Baer – Studies in the Social History of Modern Egypt George Makdisi – The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West Guy Burak – The Second Formation of Islamic Law: The Hanafi School in the Early Modern Ottoman Empire Günay Kut – Osmanlı Kütüphaneleri ve Vakıfları Halil İnalcık – Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600) Halil İnalcık – Osmanlı'da Devlet, Hukuk, Adalet Halil İnalcık – Vakıf Müessesesinin Osmanlı Sosyal Yapısındaki Rolü Heath W. Lowry – The Story Behind the Story: The Foundations of the Ottoman Empire İsmail Erünsal – Osmanlı Eğitim Sistemi ve Vakıflar İsmail Erünsal – Osmanlı Vakıf Kütüphaneleri İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı James Reilly – Foundations of Modern Syrian Society: The Ottoman Legacy Jane Hathaway – The Arab Lands under Ottoman Rule, 1516–1800 Leslie Peirce – The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire Linda Darling – Revenue-Raising and Legitimacy: Tax Collection and Finance Administration in the Ottoman Empire Madeline Zilfi – Women and Slavery in the Late Ottoman Empire: The Design of Difference Mehmet Genç – Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi Michael Bonner – Waqf and the Public Sphere: Legal and Political Perspectives Michael Winter – Society and Religion in Early Ottoman Egypt Mikhail Rodionov – Waqf in Yemen: Legal Principles and Social Practice Mona Hassan – Longing for the Lost Caliphate: A Transregional History Murat Çizakça – Osmanlı Vakıfları: Tarihi ve Modern Yansımaları Mustafa Kara – Osmanlılarda Dini Hayat ve Vakıflar Mustafa Kara – Türk Vakıf Medeniyeti Necdet Sakaoğlu – Osmanlı'da Eğitim ve Vakıf Kurumları Nelly Hanna – In Praise of Books: A Cultural History of Cairo’s Middle Class, Sixteenth to the Eighteenth Century Ronald Jennings – Vakfs of Kayseri: A Study in Ottoman Social History Suraiya Faroqhi – Subjects of the Sultan: Culture and Daily Life in the Ottoman Empire Suraiya Faroqhi – Osmanlı'da Kentler ve Kentliler Timur Kuran – The Long Divergence: How Islamic Law Held Back the Middle East Ulrike Freitag – Translocality: The Study of Globalising Processes from a Southern Perspective (bölüm: vakıf yapıları) Vedat Turğut – Eski Dünya Düzeni’nden Yeni Dünya Düzeni’ne Vakıflar (Başlangıcı’ndan Cumhuriyet’e) Vedat Turğut – Germiyanoğullarının Menşei, Vakıfları ve Batı Anadolu’nun Türkleşmesi Meselesi Üzerine Vedat Turğut – Kır/Kayır Hanlı Enverî/Aydınoğulları'nın Osmanlılaşma Süreci ve Vakıfları Üzerine Vedat Turğut – Menteşe bey’in İsmi, menşe’i ve menteşeoğulları’nın vakıflarına dair Vedat Turğut – Orhan Bey Vakıfları Vedat Turğut – Osmanlı Kuruluş Coğrafyasında Vakıflar ve Şehirleşme Vedat Turğut – Süleyman Paşa Vakıfları Vedat Turğut – Vakıf Belgeleri Işığında Umur Bey ve Lala Şahin Paşa’nın Menşei ve Osmanlılar ile İttifakı’na Dair Vedat Turğut – Vakıf Belgelerinde Osmanlı Devleti nin Kuruluş Dönemi Aileleri Malkoçoğulları ve Mihallüler Vedat Turğut – Vakıflar Vedat Turğut – Vakıflar Bankası’nın Kuruluşuna Kadar Türkiye’de Bankacılığın Tarihsel Gelişimi Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Balkanlarda Kurulan Osmanlı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Çirmen Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Niğbolu Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Selanik Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Silistre Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Siroz Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Vize Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar Yaron Ben-Naeh – Jews in the Realm of the Sultans: Ottoman Jewish Society in the Seventeenth Century Zeynep Tarım Ertuğ – Osmanlı’da Vakıflar ve Toplumsal Hayat Ziya Kazıcı – Osmanlılarda Aile ve Kadın Vakıfları |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 14 | 3 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 14 | 1 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 191 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,49 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Vakıf kavramı, İslam hukukundaki yeri ve tarihsel temelleri | Ders |
2 | Osmanlı öncesi İslam dünyasında vakıf müesseseleri: Emevî, Abbâsî ve Selçuklu uygulamaları | Ders |
3 | Osmanlı’da vakıf sisteminin ortaya çıkışı ve ilk vakıflar | Ders |
4 | Vakıf hukukunun temel ilkeleri: Vakfın kuruluşu, şartları ve geçerliliği | Ders |
5 | Vakfiyeler: Yapısı, dili ve tarihsel kaynak olarak değeri | Ders |
6 | Osmanlı’da vakıf çeşitleri: Eğitim, sağlık, imar ve sosyal yardım vakıfları | Ders |
7 | Kadınların vakıf kurucusu olarak rolü; saray kadınlarının vakıf faaliyetleri | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Külliye sistemi ve vakıf yapılarının şehir planlamasındaki yeri | Ders |
10 | Vakıf yöneticileri (mütevelli, âmile) ve denetim mekanizmaları | Ders |
11 | Taşrada vakıf uygulamaları: Anadolu, Rumeli ve Arap vilayetleri | Ders |
12 | Hayvanlar, yolcular ve kimsesizler için kurulmuş özel vakıflar | Ders |
13 | Tanzimat dönemi vakıf düzenlemeleri ve Evkaf Nezareti'nin kuruluşu | Ders |
14 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte vakıf müesseseleri ve dönüşümleri | Ders |
15 | Günümüzde Osmanlı vakıf mirası ve modern vakıf anlayışı | Ders |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. | Sunum / Seminer | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | ;
Ortalama Değer | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |