EN
  • Anasayfa
  • TAR6027 Osmanlı Vakıf Medeniyeti I (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR6027 - Osmanlı Vakıf Medeniyeti I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Osmanlı Vakıf Medeniyeti I TAR6027 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Vedat TURĞUT
Ders Veren Prof. Dr. Vedat TURĞUT
Amaç

Osmanlı Vakıf Medeniyeti dersi, Osmanlı toplumunda vakıf kurumlarının tarihsel gelişimini, işleyişini ve toplumsal etkilerini analiz etmeyi amaçlar. Bu ders, öğrencilerin Osmanlı’daki sosyal, ekonomik ve kültürel hayatın vakıflar aracılığıyla nasıl şekillendiğini kavramalarını sağlar. Ayrıca vakıf sisteminin günümüz kurumlarına etkileri üzerine düşünme ve karşılaştırmalı değerlendirme becerisi kazandırır.

Ders İçeriği

Vakıf kelimesi Arapça kökenli olup, bir malın Allah rızası için durdurulması anlamına gelir. İslam hukukunda vakıf, gelir getiren bir malın mülkiyetinin kamu yararına devredilmesiyle oluşur. Osmanlılar, vakıf sistemini Selçuklulardan ve önceki İslam devletlerinden miras almışlardır. Osmanlı Devleti’nde vakıflar, sultandan sıradan halka kadar geniş bir yelpazede kurulmuştur. Vakıflar, Osmanlı’da sosyal devlet anlayışının temel taşlarından biri olmuştur. Eğitimden sağlığa, imar faaliyetlerinden hayır hizmetlerine kadar birçok alanda hizmet vermişlerdir. Medreseler çoğunlukla vakıflar eliyle kurulmuş ve finanse edilmiştir. Hastaneler, darüşşifalar ve aşevleri (imarethaneler) vakıf sistemi ile hizmet vermiştir. Vakıf gelirleri genellikle kiralanan gayrimenkullerden ya da dükkânlardan sağlanmıştır. Vakıf senetleri olan vakfiyeler, hem hukuki belge hem de tarihsel kaynak olarak önemlidir. Vakfiyeler genellikle Arapça yazılır, resmi bir dille düzenlenirdi. Osmanlı'da vakıflar şeyhülislam fetvası ve kadı onayıyla kurulurdu. Bir vakfın geçerli olması için vakıf kurucusunun mülkiyet hakkına sahip olması gerekirdi. Vakıf malları satılamaz, miras bırakılamaz ve mülkiyeti devredilemezdi. Vakıf yöneticisine mütevelli, gelir toplayan kişilere ise âmil denilirdi. Kadılar, vakıfların denetiminden sorumlu devlet görevlileriydi. Kadı sicillerinde vakıflarla ilgili pek çok bilgi yer alır. Osmanlı'da kadınlar da vakıf kurabilmiş, toplumda aktif roller üstlenmiştir. Hür kadınlar, özellikle eğitim ve sağlık alanlarında vakıflar kurarak önemli katkılar sağlamıştır. Saray kadınları arasında vakıf kurmak prestijli bir faaliyet olarak görülmüştür. Kanuni Sultan Süleyman’ın eşi Hürrem Sultan’ın kurduğu Haseki Vakfı bu anlamda dikkat çekicidir. Osmanlı şehirlerinin gelişiminde vakıfların ciddi etkisi olmuştur. Camiler, hanlar, hamamlar, çeşmeler ve köprüler genellikle vakıf yapıları olarak inşa edilmiştir. Vakıflar, kent estetiği ve mimari dokunun korunmasında büyük rol oynamıştır. Vakıf müesseseleri genellikle bir külliye içinde topluca yer alırdı. Külliyeler, cami merkezli olarak planlanan çok işlevli sosyal komplekslerdir. Vakıf kurumları, halk ile devlet arasında bir sosyal denge unsuru olmuştur. Zengin ile fakir arasındaki ekonomik uçurumun hafifletilmesinde işlev görmüştür. Yolculara, gariplere ve kimsesizlere hizmet eden vakıflar, toplumsal dayanışmayı artırmıştır. Hayvanlar için kurulmuş vakıflar da Osmanlı toplumunun merhamet anlayışını yansıtır. Özellikle kış aylarında sokak hayvanları için yem bırakan vakıflar mevcuttu. Osmanlı taşrasında da vakıf kurumları geniş bir yaygınlığa sahipti. Balkanlar, Anadolu ve Arap vilayetlerinde vakıf faaliyetleri gözlemlenir. Vakıflar, Osmanlı’nın çok uluslu ve çok dinli yapısında barış ortamının korunmasına katkı sağladı. Gayrimüslimler de kendi dini cemaatleri içinde vakıflar kurabiliyordu. Tanzimat Dönemi’nde vakıf sisteminde bazı düzenlemelere gidilmiştir. 1826’da kurulan Evkaf Nezareti, vakıf işlerinin devlet kontrolünde yürütülmesini sağladı. Bu dönemle birlikte vakıfların mali yapısı kayıt altına alınmaya başlandı. Cumhuriyet Dönemi'nde vakıf malları devlete devredilerek yeni düzenlemelere tabi tutuldu. 1924 yılında Vakıflar Genel Müdürlüğü kurulmuştur. Günümüzde Osmanlı vakıflarından kalan eserler hâlâ ayakta ve işlevseldir. Osmanlı vakıf sistemi, modern sivil toplum anlayışının temellerini oluşturur. Öğrenciler, vakıf belgeleri üzerinden sosyal tarih yazımında kaynak kullanma becerisi kazanırlar. Vakıf kültürü, Osmanlı toplumunun insani değerlerini yansıtan önemli bir mirastır. Vakıf sisteminin başarısı, yöneticilerin adaleti ve halkın katkısı ile mümkün olmuştur. Dönemin vakfiye metinleri dil, edebiyat ve hukuk açısından da incelenmeye değerdir. Osmanlı’da vakıf geleneği, hayırseverlik ile bürokratik yapı arasında köprü kurmuştur. Bugünkü vakıf üniversiteleri, bu köklü geleneğin devamı sayılabilir. Derste görsel belgeler, arşiv kayıtları ve mimari yapılar üzerinden somut örnekler incelenir. Bu ders, Osmanlı'nın sosyal, kültürel ve kurumsal dokusunu anlamak için temel bir bakış açısı sunar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Abdullah Enverî – Târih-i Enverî
Abdülkadir Kadri – Târih-i Kadri Efendi
Ahmed Cevdet Paşa – Ma’rûzât
Ahmed Lütfi Efendi – Vekayi‘-i Lütfi
Ali – Mir’âtü’l-Memâlik
Ali Emîrî Efendi – Tarih ve Vakıf Belgeleri Derlemeleri
Âşıkpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Celalzâde Mustafa – Tabakâtü’l-Memâlik ve Derecâtü’l-Menâzıl
Cevdet Paşa – Târih-i Cevdet
Çelebizâde Âsım – Târih-i Âsım
Defterdar Sarı Mehmed Paşa – Zübde-i Vekayiât
Evliya Çelebi – Seyahatnâme
Hafız Hüseyin Ayvansarâyî – Hadîkatü’l-Cevâmi
Halil Nuri Bey – Netâyicü’l-Vukûât
Hasan Beyzâde – Târih-i Hasan Beyzâde
Hasan Hüsnü Paşa – Hatırat
Hoca Saadeddin – Tâcü’t-Tevârîh
Hüseyin Vassâf – Sefine-i Evliya
İdris-i Bitlisî – Heşt Bihişt
Kânî Mehmed Efendi – Tarih-i Kânî
Kâtibzâde Mehmed Refik – Târih-i Enderûn
Katip Çelebi – Fezleke
Kemalpaşazâde – Tevârîh-i Âl-i Osman
Lütfi Paşa – Âsafnâme
Mehmed Esad Efendi – Üss-i Zafer
Mehmed Halife – Tarih-i Gılmanî
Mehmed Şemseddin (Sami) – Kamusü’l-A’lâm
Mustafa Âlî – Künhü’l-Ahbâr
Mustafa Safî – Zübdetü’t-Tevârîh
Nâfiz Paşa – Mecmûa-i Târihiyye
Naîmâ – Târih-i Naîmâ
Neşrî – Kitâb-ı Cihannümâ
Nişancı Mehmed Efendi – Târîh-i Nişancı
Nişancı Mehmed Paşa – Kanunnâme-i Âl-i Osman
Oruç Bey – Oruç Bey Tarihi
Peçevi İbrahim Efendi – Peçevi Tarihi
Râşid Mehmed Efendi – Târih-i Râşid
Rûhî Târikî – Târih-i Rûhî
Silahtar Fındıklılı Mehmed Ağa – Nusretname
Solakzâde Mehmed Hemdemî – Târih-i Solakzâde
Subhî Mehmed Efendi – Subhî Târihi
Şem’dânîzâde Fındıklılı Süleyman – Mür’i’t-Tevârîh
Şerif Efendi – Tezkire-i Şerîf
Şeyhülislâm Esad Efendi – Târihçe-i Vekayi
Tursun Bey – Târîh-i Ebü’l-Feth
Vakanüvis Abdurrahman Şeref – Tarih-i Devlet-i Osmaniyye
Vâsıf Efendi – Târih-i Vâsıf
Vecîhî – Târîh-i Vecîhî
Yirmisekiz Çelebi Mehmed – Paris Sefâretnâmesi
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
A. Kevin Reinhart – Before Revelation, the Boundaries of Muslim Moral Thought
Ahmet Akgündüz – Osmanlı Vakıf Hukuku
Ahmet Akgündüz – Vakıf Müessesesi ve Tarihi Gelişimi
Ahmet Tabakoğlu – Osmanlı Ekonomisi
Ali Himmet Berki – İslam'da ve Osmanlı'da Vakıf Müessesesi
Amy Singer – Constructing Ottoman Beneficence: An Imperial Soup Kitchen in Jerusalem
Ayşe Durakbaşa – Osmanlı Kadınlarının Hayır Faaliyetleri
Bahaeddin Yediyıldız – Osmanlı Vakıf Sistemi Üzerine Bir Değerlendirme
Bahaeddin Yediyıldız – XVI. Asır Türk Vakıflarının Sosyal Tarih Açısından Tetkiki
Bekir Karlığa – Vakıf Medeniyeti ve Kültür Tarihimiz
Boğaç Ergene – Local Court, Provincial Society and Justice in the Ottoman Empire
Dina Rizk Khoury – State and Provincial Society in the Ottoman Empire: Mosul, 1540–1834
Donald Quataert – Ottoman Manufacturing in the Age of the Industrial Revolution
Ekmeleddin İhsanoğlu – Osmanlı Bilim Literatürü Tarihi
Eric Dursteler – Renegade Women: Gender, Identity, and Boundaries in the Early Modern Mediterranean
Feridun M. Emecen – Osmanlı’da Sosyal Hayat Üzerine Araştırmalar
Gabriel Baer – Studies in the Social History of Modern Egypt
George Makdisi – The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West
Guy Burak – The Second Formation of Islamic Law: The Hanafi School in the Early Modern Ottoman Empire
Günay Kut – Osmanlı Kütüphaneleri ve Vakıfları
Halil İnalcık – Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600)
Halil İnalcık – Osmanlı'da Devlet, Hukuk, Adalet
Halil İnalcık – Vakıf Müessesesinin Osmanlı Sosyal Yapısındaki Rolü
Heath W. Lowry – The Story Behind the Story: The Foundations of the Ottoman Empire
İsmail Erünsal – Osmanlı Eğitim Sistemi ve Vakıflar
İsmail Erünsal – Osmanlı Vakıf Kütüphaneleri
İsmail Hakkı Uzunçarşılı – Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı
James Reilly – Foundations of Modern Syrian Society: The Ottoman Legacy
Jane Hathaway – The Arab Lands under Ottoman Rule, 1516–1800
Leslie Peirce – The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire
Linda Darling – Revenue-Raising and Legitimacy: Tax Collection and Finance Administration in the Ottoman Empire
Madeline Zilfi – Women and Slavery in the Late Ottoman Empire: The Design of Difference
Mehmet Genç – Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi
Michael Bonner – Waqf and the Public Sphere: Legal and Political Perspectives
Michael Winter – Society and Religion in Early Ottoman Egypt
Mikhail Rodionov – Waqf in Yemen: Legal Principles and Social Practice
Mona Hassan – Longing for the Lost Caliphate: A Transregional History
Murat Çizakça – Osmanlı Vakıfları: Tarihi ve Modern Yansımaları
Mustafa Kara – Osmanlılarda Dini Hayat ve Vakıflar
Mustafa Kara – Türk Vakıf Medeniyeti
Necdet Sakaoğlu – Osmanlı'da Eğitim ve Vakıf Kurumları
Nelly Hanna – In Praise of Books: A Cultural History of Cairo’s Middle Class, Sixteenth to the Eighteenth Century
Ronald Jennings – Vakfs of Kayseri: A Study in Ottoman Social History
Suraiya Faroqhi – Subjects of the Sultan: Culture and Daily Life in the Ottoman Empire
Suraiya Faroqhi – Osmanlı'da Kentler ve Kentliler
Timur Kuran – The Long Divergence: How Islamic Law Held Back the Middle East
Ulrike Freitag – Translocality: The Study of Globalising Processes from a Southern Perspective (bölüm: vakıf yapıları)
Vedat Turğut – Eski Dünya Düzeni’nden Yeni Dünya Düzeni’ne Vakıflar (Başlangıcı’ndan Cumhuriyet’e)
Vedat Turğut – Germiyanoğullarının Menşei, Vakıfları ve Batı Anadolu’nun Türkleşmesi Meselesi Üzerine
Vedat Turğut – Kır/Kayır Hanlı Enverî/Aydınoğulları'nın Osmanlılaşma Süreci ve Vakıfları Üzerine
Vedat Turğut – Menteşe bey’in İsmi, menşe’i ve menteşeoğulları’nın vakıflarına dair
Vedat Turğut – Orhan Bey Vakıfları
Vedat Turğut – Osmanlı Kuruluş Coğrafyasında Vakıflar ve Şehirleşme
Vedat Turğut – Süleyman Paşa Vakıfları
Vedat Turğut – Vakıf Belgeleri Işığında Umur Bey ve Lala Şahin Paşa’nın Menşei ve Osmanlılar ile İttifakı’na Dair
Vedat Turğut – Vakıf Belgelerinde Osmanlı Devleti nin Kuruluş Dönemi Aileleri Malkoçoğulları ve Mihallüler
Vedat Turğut – Vakıflar
Vedat Turğut – Vakıflar Bankası’nın Kuruluşuna Kadar Türkiye’de Bankacılığın Tarihsel Gelişimi
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Balkanlarda Kurulan Osmanlı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Çirmen Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Niğbolu Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Selanik Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Silistre Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Siroz Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Vedat Turğut – Yitirilen Mirasımız Vize Sancağı Vakıfları Fethinden XVI Yüzyılın Sonlarına Kadar
Yaron Ben-Naeh – Jews in the Realm of the Sultans: Ottoman Jewish Society in the Seventeenth Century
Zeynep Tarım Ertuğ – Osmanlı’da Vakıflar ve Toplumsal Hayat
Ziya Kazıcı – Osmanlılarda Aile ve Kadın Vakıfları
Açıldığı Öğretim Yılı 2021 - 2022 2022 - 2023 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 14 3 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 14 1 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 6 1 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 191
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,49
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Vakıf kavramı, İslam hukukundaki yeri ve tarihsel temelleri Ders
2 Osmanlı öncesi İslam dünyasında vakıf müesseseleri: Emevî, Abbâsî ve Selçuklu uygulamaları Ders
3 Osmanlı’da vakıf sisteminin ortaya çıkışı ve ilk vakıflar Ders
4 Vakıf hukukunun temel ilkeleri: Vakfın kuruluşu, şartları ve geçerliliği Ders
5 Vakfiyeler: Yapısı, dili ve tarihsel kaynak olarak değeri Ders
6 Osmanlı’da vakıf çeşitleri: Eğitim, sağlık, imar ve sosyal yardım vakıfları Ders
7 Kadınların vakıf kurucusu olarak rolü; saray kadınlarının vakıf faaliyetleri Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Külliye sistemi ve vakıf yapılarının şehir planlamasındaki yeri Ders
10 Vakıf yöneticileri (mütevelli, âmile) ve denetim mekanizmaları Ders
11 Taşrada vakıf uygulamaları: Anadolu, Rumeli ve Arap vilayetleri Ders
12 Hayvanlar, yolcular ve kimsesizler için kurulmuş özel vakıflar Ders
13 Tanzimat dönemi vakıf düzenlemeleri ve Evkaf Nezareti'nin kuruluşu Ders
14 Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte vakıf müesseseleri ve dönüşümleri Ders
15 Günümüzde Osmanlı vakıf mirası ve modern vakıf anlayışı Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. Sunum / Seminer Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, vakıf kavramını tanımlar ve temel ilkelerini açıklar. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, vakıfların sosyal, kültürel ve ekonomik işlevlerini analiz eder. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5
Öğrenci, vakfiye belgelerini tarihsel birer kaynak olarak değerlendirir. 4 5 4 5 4 5 4 5 4 5 4 3 3 3
Öğrenci, vakıf kurumlarının şehirleşme ve mimarideki rolünü örneklerle açıklar. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Öğrenci, geçmişteki vakıf uygulamalarıyla günümüz sivil toplum kurumları arasında karşılaştırma yapar. 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3
Ortalama Değer 4 4,2 4 4,2 4 4,2 4 4,2 4 4,2 4 3,8 3,8 3,8