EN
  • Anasayfa
  • TAR6032 Tarih Yazımında Biyografi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TAR6032 - Tarih Yazımında Biyografi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Tarih Yazımında Biyografi TAR6032 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TARİH - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ali KARAHAN
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Cem GÖRÜR
Amaç

Bu dersin amacı, öğrencilere tarih yazımında biyografinin yöntem ve tekniklerini öğretmektir. Tarihsel şahsiyetlerin hayatlarını analiz ederek, biyografinin tarih yazımındaki önemini kavramalarını sağlamaktır. Öğrencilerin biyografi türündeki tarihî kaynakları eleştirel bir bakışla değerlendirebilmesi hedeflenir. Ayrıca, tarihsel olayların bireylerin yaşamları üzerindeki etkisini anlamalarına katkıda bulunur. Böylece öğrenciler, tarih yazımında biyografinin kuramsal ve pratik yönlerini bütüncül biçimde öğrenir.

Ders İçeriği

Bu ders, tarih yazımında biyografi türünün önemini ve işlevini inceler. Tarihsel biyografinin temel kavramları ve tarihsel bağlamı tanıtılır. Biyografinin tarih yazımındaki yeri ve farklı tarih disiplinleriyle ilişkisi ele alınır. Tarih yazımında birey merkezli anlatımın avantajları ve sınırlılıkları tartışılır. Biyografi türünün farklı biçimleri ve tarih boyunca gelişimi açıklanır. Tarihsel şahsiyet seçiminin kriterleri ve biyografi yazımındaki etik sorunlar üzerinde durulur. Kaynak çeşitliliği ve kaynak eleştirisi yöntemleri detaylandırılır. Birincil ve ikincil biyografik kaynakların tanımları ve kullanımları incelenir. Arşiv belgeleri, mektuplar, günlükler ve anıların biyografi yazımındaki rolü ele alınır. Tarihsel biyografi ile diğer biyografi türleri arasındaki farklar analiz edilir. Biyografik metinlerde anlatıcı ve bakış açısının önemi vurgulanır. Biyografi yazımında nesnellik ve tarafsızlık sorunları tartışılır. Tarihsel bağlamın biyografik anlatıdaki yeri ve önemi açıklanır. Kişisel hayat ile tarihsel olaylar arasındaki ilişki değerlendirilir. Biyografi yazımında kronoloji ve tematik anlatım teknikleri öğretilir. Biyografi örnekleri üzerinde eleştirel analiz yapılır. Osmanlı, Avrupa ve diğer uygarlıklardan biyografi örnekleri karşılaştırılır. Tarihsel biyografide anlatım dili ve stiline dikkat edilir. Biyografi yazımında psikolojik, sosyolojik ve kültürel analiz yöntemleri tanıtılır. Tarihsel şahsiyetlerin toplum içindeki rolleri ve etkileri değerlendirilir. Biyografi ve otobiyografi arasındaki farklar açıklanır. Tarih yazımında kahramanlık miti ve eleştirisi tartışılır. Kadın tarihçiliğinde biyografinin yeri ve önemi ele alınır. Azınlıklar ve marjinal grupların biyografilerinin tarih yazımına katkıları incelenir. Tarihsel biyografi yazımında disiplinlerarası yaklaşımlar değerlendirilir. Modern biyografi yazımında teknoloji ve dijital kaynakların kullanımı ele alınır. Biyografi yazımında etik sorumluluk ve haklar konusu tartışılır. Biyografik araştırmalarda metodolojik yaklaşımlar öğretilir. Tarihsel şahsiyetlerin karar alma süreçlerinin analizi yapılır. Biyografide kullanılan görsel ve işitsel materyallerin önemi anlatılır. Tarih yazımında biyografi türünün okuyucu üzerindeki etkileri değerlendirilir. Tarihsel biyografide anekdotların kullanımı ve işlevi açıklanır. Biyografi yazımında anlatı bütünlüğü ve tutarlılık teknikleri öğretilir. Tarihsel şahsiyetlerin çok boyutlu portrelerinin çizilmesi üzerinde durulur. Tarihsel olaylarla bireylerin karşılıklı etkileşimi analiz edilir. Tarih yazımında biyografi türünün politik ve ideolojik kullanımları tartışılır. Tarihsel biyografide kronik ve monografik yaklaşımlar karşılaştırılır. Biyografi yazımında zaman ve mekân kavramlarının önemi açıklanır. Tarih yazımında biyografi ile anlatı ve belgesel türleri arasındaki etkileşim incelenir. Biyografi türünün tarih öğretimindeki yeri ve katkıları değerlendirilir. Tarih yazımında büyük şahsiyetler ile sıradan insanların biyografilerinin karşılaştırılması yapılır. Tarihsel biyografi yazımında kullanılan çeşitli kaynakların doğruluk ve güvenilirlik sorunları ele alınır. Biyografi yazımında anlatıcının perspektifinin metin üzerindeki etkisi tartışılır. Tarihsel biyografide dramatizasyonun sınırları ve olanakları değerlendirilir. Biyografi yazımında kullanılan dilin ve anlatım biçiminin okuyucu üzerindeki etkileri analiz edilir. Tarihsel şahsiyetlerin biyografik anlatılardaki sembolik anlamları tartışılır. Biyografi yazımında tarihsel eleştiri ve kuramsal yaklaşımlar öğretilir. Tarihsel biyografinin günümüz akademik tarih yazımındaki yeri değerlendirilir. Biyografi türünün tarih yazımındaki gelecek perspektifleri ve dijital çağdaki dönüşümü incelenir. Ders boyunca öğrenciler, tarih yazımında biyografinin hem teorik hem de pratik yönlerini öğrenir ve uygulama yapar.

Ders Kaynakları KAYNAKLAR
.
Abraham Lincoln – Biyografiler
Anna Komnini – Alexiad
Al-Ghazali – El-Munkiz mine’d-Dalâl
Arrianos – İskender’in Anabasis’i
Augustinus – İtiraflar
Baltasar Gracián – Dünya Görmüş Adamın El Kitabı
Einhard – Şarlman’ın Hayatı
Evliya Çelebi – Seyahatname
Herodotos – Tarih
İbn Haldun – Otobiyografi (Taʿrīf)
İbn Sina – Otobiyografi
Johann Wolfgang von Goethe – Anılar ve Mektuplar
John Locke – Hayatı ve Mektupları
Julius Caesar – Commentarii de Bello Gallico
Lady Mary Wortley Montagu – Anılar
Michel de Montaigne – Denemeler
Platon – Sokrates’in Savunması
Plutarkhos – Paralel Hayatlar
Tacitus – Agricola’nın Hayatı
Thomas More – Utopia
Xenophon – Sokrates’in Savunması
.
ÇALIŞMA ESERLER
.
Ahmet Hamdi Tanpınar – XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Ahmet Kabaklı – Türk Edebiyatı
André Maurois – Ariel ou la Vie de Shelley
André Maurois – Édouard VII et son temps
Carl E. Schorske – Fin-de-Siècle Vienna: Politics and Culture
Cemal Kutay – Tarihi Gerçekler ve Yalanlar
Cemil Meriç – Bu Ülke
Cemil Meriç – Jurnal
Elisabeth Badinter – L’Amour en plus: Histoire de l’amour maternel
Enver Ziya Karal – Atatürk’ten Düşünceler
Erik H. Erikson – Gandhi's Truth: On the Origins of Militant Nonviolence
Frederick Karl – Franz Kafka: Representative Man
George Painter – Marcel Proust: A Biography
Harold Nicolson – The Development of English Biography
Hilmi Ziya Ülken – Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi
Iris Origo – The Merchant of Prato: Francesco di Marco Datini
Isaiah Berlin – The Hedgehog and the Fox
İbnülemin Mahmud Kemal İnal – Meşahir-i Meşahir
James Boswell – The Life of Samuel Johnson
Jean Lacouture – De Gaulle: The Ruler 1945–1970
Leon Edel – Henry James: A Life
Leon Edel – Writing Lives: Principia Biographica
Lytton Strachey – Eminent Victorians
Mehmet Fuat Köprülü – Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar
Mehmet Süreyya – Sicill-i Osmanî
Michael Holroyd – Lytton Strachey: A Critical Biography
Mina Urgan – Bir Dinozorun Anıları
Necmettin Alkan – Muhammed Hamdi Yazır’ın Hayatı ve Düşünceleri
Niyazi Berkes – Unutulan Yıllar
Peter Gay – Freud: A Life for Our Time
Quentin Bell – Virginia Woolf: A Biography
Ralph Ellison – Shadow and Act (biyografik metinler içerir)
Reşat Ekrem Koçu – Tarihten Portreler
Richard Ellmann – James Joyce
Richard Holmes – Dr. Johnson and Mr. Savage
Richard Holmes – Footsteps: Adventures of a Romantic Biographer
Stefan Zweig – Triumph und Tragik des Erasmus von Rotterdam
Süleyman Hayri Bolay – Türk Düşünce Tarihi Üzerine Araştırmalar
Şevket Süreyya Aydemir – Tek Adam (Mustafa Kemal Paşa'nın Hayatı)
Açıldığı Öğretim Yılı 2023-2024 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Osmanlı tarih yazımında biyografinin önemi ve temel kavramlar tanıtılır. Ders
2 Osmanlı tarih yazımında kullanılan kaynak türleri ve biyografik materyaller incelenir. Ders
3 Osmanlı dönemi tarihçilerinin biyografi yazımına yaklaşımları ve üslupları analiz edilir. Ders
4 Klasik Osmanlı biyografilerinde hayat anlatımı ve tarihsel bağlam değerlendirilir. Ders
5 Tezkireler ve siyasetnâmelerde biyografi unsurları araştırılır. Ders
6 Osmanlı’da devlet adamları ve padişah biyografilerinin yapısı ve işlevi tartışılır. Ders
7 Kadınların biyografileri ve Osmanlı tarih yazımında görünürlükleri ele alınır. Ders
8 Ara Sınav Ders
9 Dini şahsiyetlerin biyografik anlatıları ve tarihsel etkileri incelenir. Ders
10 Osmanlı’da alimler, sanatçılar ve kültür adamlarının biyografileri değerlendirilir. Ders
11 Modern biyografi yazım teknikleri ve Osmanlı tarih yazımına etkileri tanıtılır. Ders
12 Osmanlı tarihi biyografilerinde kaynak eleştirisi ve metodolojik yaklaşımlar öğretilir. Ders
13 Osmanlı tarih yazımında biyografinin siyasal ve ideolojik kullanımları tartışılır. Ders
14 Biyografi yazımında anlatıcı bakış açısı ve metin analizi yapılır. Ders
15 Modern dönemde Osmanlı biyografi yazımında değişen yaklaşımlar ve akademik tartışmalar ele alınır. Ders
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci, Osmanlı tarih yazımında biyografinin tarihî önemini ve işlevini açıklayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı biyografik kaynaklarını tanıyıp eleştirel değerlendirme yapabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı dönemi önemli şahsiyetlerinin hayat hikayelerini tarihsel bağlamda analiz edebilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Biyografi yazımında kullanılan metodolojik yaklaşımları ve anlatım tekniklerini kavrayabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Osmanlı tarih yazımında biyografinin siyasal, kültürel ve ideolojik rollerini tartışabilir. Sunum / Seminer Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
Öğrenci, Osmanlı tarih yazımında biyografinin tarihî önemini ve işlevini açıklayabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı biyografik kaynaklarını tanıyıp eleştirel değerlendirme yapabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı dönemi önemli şahsiyetlerinin hayat hikayelerini tarihsel bağlamda analiz edebilir. - - - - - - - - - - - - - -
Biyografi yazımında kullanılan metodolojik yaklaşımları ve anlatım tekniklerini kavrayabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Osmanlı tarih yazımında biyografinin siyasal, kültürel ve ideolojik rollerini tartışabilir. - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - -