| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Türkiye Cumhuriyeti Tarihinin Kaynakları | TAR6037 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TARİH - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Bu ders yüz yüze eğitim yöntemiyle gerçekleştirilmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Taner BİLGİN (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
"Türkiye Cumhuriyeti Tarihinin Kaynakları" dersi, Türkiye Cumhuriyeti tarihine dair akademik ve bilimsel araştırmalar yapabilmek için gerekli olan birincil ve ikincil kaynakları tanıtmak, bu kaynakların niteliğini, güvenilirliğini ve kullanım yöntemlerini öğretmek amacıyla verilmektedir. Bu dersin temel hedefleri şunlardır: Cumhuriyet dönemi tarih yazımında kullanılan temel kaynakları tanıtmak (resmî belgeler, arşiv malzemeleri, süreli yayınlar, anılar, söyleşiler vb.), Kaynak eleştirisi yapma becerisi kazandırmak, Öğrencilerin belge okuma, analiz etme ve yorumlama yeteneklerini geliştirmek, Türkiye Cumhuriyeti tarihine ilişkin bilimsel araştırmalarda izlenecek yöntemleri öğretmek, Öğrencilerin, tarihî olayları kaynaklar üzerinden nesnel ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmesini sağlamak. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, Türkiye Cumhuriyeti tarihine ilişkin bilimsel çalışmaların temeli olan kaynak türlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde ve Cumhuriyet döneminde üretilmiş olan birincil kaynaklar (resmî belgeler, kanun metinleri, arşiv kayıtları, meclis tutanakları, süreli yayınlar, anılar, söyleşiler, görsel ve yazılı basın ürünleri) ile ikincil kaynaklar (akademik çalışmalar, tarih kitapları, biyografiler, makaleler vb.) ele alınacaktır. Öğrenciler, bu kaynakların nasıl bulunacağı, nasıl değerlendirileceği ve tarih yazımında nasıl kullanılacağı konularında bilgi sahibi olacaklardır. Ayrıca kaynakların güvenilirliği, tarafsızlığı ve tarihsel bağlam içindeki yeri de tartışılacaktır. Ders, uygulamalı belge incelemeleri, örnek metin analizleri ve kaynak karşılaştırmalarıyla desteklenecektir. |
| Ders Kaynakları |
Ali Birinci, Cumhuriyet Tarihinin Kaynakları, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara, 2000.
Mehmet Alkan (Ed.), Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları İçin Rehber Kaynaklar, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2012. Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2021. Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İletişim Yayınları, İstanbul, 2020. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 2 | Türkiye Cumhuriyeti tarih yazımında kaynak türleri: Birincil ve ikincil kaynaklar | Tartışmalı Ders |
| 3 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte arşiv belgeleri ve tarihî belgelerin sınıflandırılması | Tartışmalı Ders |
| 3 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçişte arşiv belgeleri ve tarihî belgelerin sınıflandırılması | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |