EN
  • Anasayfa
  • HEM323 Yeni Doğan Hemşireliği (2019 - 2020 / 5. Yarıyıl)
  • EN
HEM323 - Yeni Doğan Hemşireliği
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeni Doğan Hemşireliği HEM323 5 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Düz Anlatım, Soru-Cevap, Multimedya kullanımı, Ödev ve projeler, Beyin fırtınası
EBS Koordinatörü
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY
Amaç

Öğrenciyi sağlıklı ve riskli yenidoğan ile ilgili kavramlar konusunda bilgilendirmek, öğrencide aile merkezli görüşlü yenidoğan hemşireliği anlayışı geliştirmektir.

Ders İçeriği

Yenidoğan hemşireliği, prematüre doğum, doğum kusurları, enfeksiyon, kalp malformasyonları ve cerrahi sorunlar gibi çeşitli sorunlarla doğan yenidoğan bebeklerle ilgilenen bir hemşirelik alt uzmanlık alanıdır. Derste yenidoğan hemşiresinin görev, rol ve sorumlulukları içinde değerlendirilen tüm bakım uygulamaları kapsamlı şekilde ele alınır.

Ders Kaynakları Prof. Dr. Zeynep Conk, Prof. Dr. Zümrüt Başbakkal, Doç. Dr. Hatice Bal Yılmaz, Yard. Doç. Dr. Bahire Bolışık. Pediatri Hemşireliği, 2013, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
Prof. Dr. Eren Özek-Prof. Dr. Hülya Selva Bilgen. Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği - Esaslar ve Uygulamalar, 2018, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara
Boghossian, N. S., Geraci, M., Edwards, E. M., Horbar, J. D., Bann, C. M., & Bell, E. F. (2018). Mortality and morbidity of extremely preterm infants: A population-based study. Journal of Perinatology, 38(7), 997–1007. https://doi.org/10.1038/s41372-018-0122-9
Boghossian, N. S., Geraci, M., Edwards, E. M., Horbar, J. D., Bann, C. M., & Bell, E. F. (2018). Mortality and morbidity of extremely preterm infants: A population-based study. Journal of Perinatology, 38(7), 997–1007. https://doi.org/10.1038/s41372-018-0122-9
Altimier, L., & Phillips, R. (2013). The neonatal integrative developmental care model: Seven neuroprotective core measures for family-centered developmental care. Newborn and Infant Nursing Reviews, 13(1), 9–22. https://doi.org/10.1053/j.nainr.2012.12.002
World Health Organization. (2019). Survive and thrive: Transforming care for every small and sick newborn. World Health Organization. https://doi.org/10.1186/s12887-019-1621-2
Association of Women’s Health, Obstetric and Neonatal Nurses. (2019). Position statements. AWHONN. Retrieved from https://www.awhonn.org/page/PositionStatements
Özek, E., & Bilgen, H. S. (Eds.). (2018). Yenidoğan yoğun bakım hemşireliği: Esaslar ve uygulamalar. Güneş Tıp Kitabevi.
Lomax, A. (2015). Yenidoğan muayenesi: Kanıta dayalı bir rehber (N. Okumuş & A. Zenciroğlu, Çev.). Akademisyen Tıp Kitabevi. (Orijinal eser: Wiley-Blackwell)
Adzick, N. S., et al. (2011). Fetal surgery for spina bifida: Long-term outcomes and follow-up. The Lancet, 377(9783), 1741–1749. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60236-6
Botto, L. D., et al. (2010). Neural-tube defects. New England Journal of Medicine, 362, 1509–1519. https://doi.org/10.1056/NEJMra0901447
Soni, N., & Wadhwa, A. (2017). Nursing care of neonates with central nervous system anomalies: A review. Journal of Neonatal Nursing, 23(3), 145–152. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2017.03.003
Sweet, D. G., Carnielli, V., Greisen, G., et al. (2019). European consensus guidelines on the management of respiratory distress syndrome – 2019 update. Neonatology, 115(4), 432–450. https://doi.org/10.1159/000499361
Polin, R. A., & Carlo, W. A. (2014). Surfactant replacement therapy for preterm infants with respiratory distress syndrome. Pediatrics, 133(1), 156–163. https://doi.org/10.1542/peds.2013-3129
Rojas, M., & González, A. (2016). Meconium aspiration syndrome in term neonates: Nursing care considerations. Journal of Neonatal Nursing, 22(5), 222–228. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.02.006
Hall, J. E., & McClure, R. J. (2016). Gastrointestinal congenital anomalies: Nursing care and management. Journal of Neonatal Nursing, 22(6), 280–290. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.05.004
Grosfeld, J. L., & Rescorla, F. J. (2006). Hirschsprung disease and other intestinal motility disorders in neonates: Nursing considerations. Seminars in Pediatric Surgery, 15(2), 100–108. https://doi.org/10.1053/j.sempedsurg.2006.01.004
Franklin, R. C., & Gibson, D. (2017). Nursing care of the neonate with congenital heart disease. Journal of Neonatal Nursing, 23(2), 54–62. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.10.004
Mahle, W. T., et al. (2012). Management of congenital heart disease in neonates: Evidence-based guidelines. Circulation, 126(6), 696–719. https://doi.org/10.1161/CIR.0b013e31825c11e4
Verklan, M. T., & Walden, M. (2014). Core curriculum for neonatal intensive care nursing (5th ed.). Elsevier. E-Book: Elsevier Health
Garg, U., & Platt, L. D. (2016). Neonatal endocrine disorders: Nursing considerations. Journal of Neonatal Nursing, 22(4), 175–183. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.02.002
Warady, B. A., & Chadha, V. (2007). Chronic kidney disease in children: Early identification and management. Pediatric Nephrology, 22(12), 1839–1847. https://doi.org/10.1007/s00467-007-0463-5
Polak, M., & Pearce, S. H. (2014). Neonatal screening and management of congenital hypothyroidism. Endocrinology and Metabolism Clinics, 43(2), 229–247. https://doi.org/10.1016/j.ecl.2014.01.002
American Academy of Pediatrics. (2012). Breastfeeding and the use of human milk. Pediatrics, 129(3), e827–e841. https://doi.org/10.1542/peds.2011-3552
Meier, P. P., Patel, A. L., & Wright, K. (2017). Evidence-based practices to support lactation in the NICU. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 46(6), 911–924. https://doi.org/10.1016/j.jogn.2017.06.004
Tsang, R. C., & Uauy, R. (2015). Enteral nutrition of the preterm infant. Clinics in Perinatology, 42(2), 319–333. https://doi.org/10.1016/j.clp.2015.01.002
Maisels, M. J., & McDonagh, A. F. (2008). Phototherapy for neonatal jaundice. New England Journal of Medicine, 358, 920–928. https://doi.org/10.1056/NEJMct0708377
American Academy of Pediatrics. (2022). Management of hyperbilirubinemia in the newborn infant 35 or more weeks of gestation. Pediatrics, 150(3), e2022058850. https://doi.org/10.1542/peds.2022-058850
Bhutani, V. K., et al. (2013). Risk assessment for neonatal hyperbilirubinemia: Evidence-based guidelines. Journal of Perinatology, 33(1), 7–12. https://doi.org/10.1038/jp.2012.157
Engle, W. A., et al. (2007). Late-preterm infants: A population at risk. Pediatrics, 120(6), 1390–1401. https://doi.org/10.1542/peds.2007-2952
Blencowe, H., et al. (2013). National and regional estimates of preterm birth. The Lancet, 379(9832), 2162–2172. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61851-0
AAP Committee on Fetus and Newborn. (2012). Hospital discharge of the high-risk neonate. Pediatrics, 129(5), e1429–e1447. https://doi.org/10.1542/peds.2012-2590
Coughlin, M. E. (2016). Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde dönüşümsel hemşirelik: Travma bilgisi içeren yaşa uygun bakım (Z. Başbakkal, F. Yardımcı, N. Akçay, & D. Didişen, Çev.). Nobel Yayın Dağıtım. (Orijinal eser: Springer Publishing Company)
Boundy, E. O., et al. (2016). Kangaroo mother care and neonatal outcomes: A meta-analysis. Pediatrics, 137(1), e20152238. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2238
Coughlin, M. E., et al. (2017). Developmental care in the NICU: Evidence-based interventions. Journal of Neonatal Nursing, 23(2), 63–70. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.09.003
World Health Organization. (2022). Standards for improving quality of care for small and sick newborns in health facilities. PDF/Online Access
Açıldığı Öğretim Yılı 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 2 13 26
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 11 22
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 13 26
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 2 13 26
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Yenidoğan Hemşireliğine Giriş
2 Yenidoğan YBÜ’ne Hasta Kabulü ve İletişim
3 Yenidoğanın Değerlendirilmesi
4 Yenidoğanda Sıvı-Elektrolit Dengesi
5 Merkezi Sinir Sistemi Anomalileri – Yenidoğanın Kalp Hastalıkları
6 Solunum Sistemi Hastalığı Olan Bebeğe Yaklaşım
7 Karın duvarı Anomalileri – Genitoüriner Anomaliler
8 Ara sınav
9 Anne Sütü ile beslenme
10 Enteral Beslenme – Neonatal Hipoglisemi ve Hiperglisemi
11 Hiperbilirubinemili Bebeğe Yaklaşım
12 Düşük doğum ağırlıklı ve prematüre Bebeklerin İzlem İlkeleri ve Sorunları
13 Neonatal Resüsitasyon
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Öğrenci yenidoğan sağlığını değerlendirir
Öğrenci riskli yenidoğanın sağlığını değerlendirir
Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar ve uygular.
Öğrenci yenidoğan ve ailesine yönelik hemşirelik bakımı planlar
Öğrenci yenidoğan sağlığının ülkemizde ve dünyadaki durumunu tartışır
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Öğrenci yenidoğan sağlığını değerlendirir - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci riskli yenidoğanın sağlığını değerlendirir - - - - - - - - - - - - - - -
Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar ve uygular. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci yenidoğan ve ailesine yönelik hemşirelik bakımı planlar - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenci yenidoğan sağlığının ülkemizde ve dünyadaki durumunu tartışır - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - - - - - - - - - - - - -