EN
  • Anasayfa
  • HEM323 Yeni Doğan Hemşireliği (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
HEM323 - Yeni Doğan Hemşireliği
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Yeni Doğan Hemşireliği HEM323 5 2 + 0 4,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Düz Anlatım, Soru-Cevap, Multimedya kullanımı, Ödev ve projeler, Beyin fırtınası
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Elif ERBAY
Amaç

Öğrenciyi sağlıklı ve riskli yenidoğan ile ilgili kavramlar konusunda bilgilendirmek, öğrencide aile merkezli görüşlü yenidoğan hemşireliği anlayışı geliştirmektir.

Ders İçeriği

Yenidoğan hemşireliği, prematüre doğum, doğum kusurları, enfeksiyon, kalp malformasyonları ve cerrahi sorunlar gibi çeşitli sorunlarla doğan yenidoğan bebeklerle ilgilenen bir hemşirelik alt uzmanlık alanıdır. Derste yenidoğan hemşiresinin görev, rol ve sorumlulukları içinde değerlendirilen tüm bakım uygulamaları kapsamlı şekilde ele alınır.

Ders Kaynakları Prof. Dr. Zeynep Conk, Prof. Dr. Zümrüt Başbakkal, Doç. Dr. Hatice Bal Yılmaz, Yard. Doç. Dr. Bahire Bolışık. Pediatri Hemşireliği, 2013, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
Prof. Dr. Eren Özek-Prof. Dr. Hülya Selva Bilgen. Yenidoğan Yoğun Bakım Hemşireliği - Esaslar ve Uygulamalar, 2018, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara
Boghossian, N. S., Geraci, M., Edwards, E. M., Horbar, J. D., Bann, C. M., & Bell, E. F. (2018). Mortality and morbidity of extremely preterm infants: A population-based study. Journal of Perinatology, 38(7), 997–1007. https://doi.org/10.1038/s41372-018-0122-9
Boghossian, N. S., Geraci, M., Edwards, E. M., Horbar, J. D., Bann, C. M., & Bell, E. F. (2018). Mortality and morbidity of extremely preterm infants: A population-based study. Journal of Perinatology, 38(7), 997–1007. https://doi.org/10.1038/s41372-018-0122-9
Altimier, L., & Phillips, R. (2013). The neonatal integrative developmental care model: Seven neuroprotective core measures for family-centered developmental care. Newborn and Infant Nursing Reviews, 13(1), 9–22. https://doi.org/10.1053/j.nainr.2012.12.002
World Health Organization. (2019). Survive and thrive: Transforming care for every small and sick newborn. World Health Organization. https://doi.org/10.1186/s12887-019-1621-2
Association of Women’s Health, Obstetric and Neonatal Nurses. (2019). Position statements. AWHONN. Retrieved from https://www.awhonn.org/page/PositionStatements
Özek, E., & Bilgen, H. S. (Eds.). (2018). Yenidoğan yoğun bakım hemşireliği: Esaslar ve uygulamalar. Güneş Tıp Kitabevi.
Lomax, A. (2015). Yenidoğan muayenesi: Kanıta dayalı bir rehber (N. Okumuş & A. Zenciroğlu, Çev.). Akademisyen Tıp Kitabevi. (Orijinal eser: Wiley-Blackwell)
Adzick, N. S., et al. (2011). Fetal surgery for spina bifida: Long-term outcomes and follow-up. The Lancet, 377(9783), 1741–1749. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(11)60236-6
Botto, L. D., et al. (2010). Neural-tube defects. New England Journal of Medicine, 362, 1509–1519. https://doi.org/10.1056/NEJMra0901447
Soni, N., & Wadhwa, A. (2017). Nursing care of neonates with central nervous system anomalies: A review. Journal of Neonatal Nursing, 23(3), 145–152. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2017.03.003
Sweet, D. G., Carnielli, V., Greisen, G., et al. (2019). European consensus guidelines on the management of respiratory distress syndrome – 2019 update. Neonatology, 115(4), 432–450. https://doi.org/10.1159/000499361
Polin, R. A., & Carlo, W. A. (2014). Surfactant replacement therapy for preterm infants with respiratory distress syndrome. Pediatrics, 133(1), 156–163. https://doi.org/10.1542/peds.2013-3129
Rojas, M., & González, A. (2016). Meconium aspiration syndrome in term neonates: Nursing care considerations. Journal of Neonatal Nursing, 22(5), 222–228. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.02.006
Hall, J. E., & McClure, R. J. (2016). Gastrointestinal congenital anomalies: Nursing care and management. Journal of Neonatal Nursing, 22(6), 280–290. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.05.004
Grosfeld, J. L., & Rescorla, F. J. (2006). Hirschsprung disease and other intestinal motility disorders in neonates: Nursing considerations. Seminars in Pediatric Surgery, 15(2), 100–108. https://doi.org/10.1053/j.sempedsurg.2006.01.004
Franklin, R. C., & Gibson, D. (2017). Nursing care of the neonate with congenital heart disease. Journal of Neonatal Nursing, 23(2), 54–62. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.10.004
Mahle, W. T., et al. (2012). Management of congenital heart disease in neonates: Evidence-based guidelines. Circulation, 126(6), 696–719. https://doi.org/10.1161/CIR.0b013e31825c11e4
Verklan, M. T., & Walden, M. (2014). Core curriculum for neonatal intensive care nursing (5th ed.). Elsevier. E-Book: Elsevier Health
Garg, U., & Platt, L. D. (2016). Neonatal endocrine disorders: Nursing considerations. Journal of Neonatal Nursing, 22(4), 175–183. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.02.002
Warady, B. A., & Chadha, V. (2007). Chronic kidney disease in children: Early identification and management. Pediatric Nephrology, 22(12), 1839–1847. https://doi.org/10.1007/s00467-007-0463-5
Polak, M., & Pearce, S. H. (2014). Neonatal screening and management of congenital hypothyroidism. Endocrinology and Metabolism Clinics, 43(2), 229–247. https://doi.org/10.1016/j.ecl.2014.01.002
American Academy of Pediatrics. (2012). Breastfeeding and the use of human milk. Pediatrics, 129(3), e827–e841. https://doi.org/10.1542/peds.2011-3552
Meier, P. P., Patel, A. L., & Wright, K. (2017). Evidence-based practices to support lactation in the NICU. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, 46(6), 911–924. https://doi.org/10.1016/j.jogn.2017.06.004
Tsang, R. C., & Uauy, R. (2015). Enteral nutrition of the preterm infant. Clinics in Perinatology, 42(2), 319–333. https://doi.org/10.1016/j.clp.2015.01.002
Maisels, M. J., & McDonagh, A. F. (2008). Phototherapy for neonatal jaundice. New England Journal of Medicine, 358, 920–928. https://doi.org/10.1056/NEJMct0708377
American Academy of Pediatrics. (2022). Management of hyperbilirubinemia in the newborn infant 35 or more weeks of gestation. Pediatrics, 150(3), e2022058850. https://doi.org/10.1542/peds.2022-058850
Bhutani, V. K., et al. (2013). Risk assessment for neonatal hyperbilirubinemia: Evidence-based guidelines. Journal of Perinatology, 33(1), 7–12. https://doi.org/10.1038/jp.2012.157
Engle, W. A., et al. (2007). Late-preterm infants: A population at risk. Pediatrics, 120(6), 1390–1401. https://doi.org/10.1542/peds.2007-2952
Blencowe, H., et al. (2013). National and regional estimates of preterm birth. The Lancet, 379(9832), 2162–2172. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61851-0
AAP Committee on Fetus and Newborn. (2012). Hospital discharge of the high-risk neonate. Pediatrics, 129(5), e1429–e1447. https://doi.org/10.1542/peds.2012-2590
Coughlin, M. E. (2016). Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinde dönüşümsel hemşirelik: Travma bilgisi içeren yaşa uygun bakım (Z. Başbakkal, F. Yardımcı, N. Akçay, & D. Didişen, Çev.). Nobel Yayın Dağıtım. (Orijinal eser: Springer Publishing Company)
Boundy, E. O., et al. (2016). Kangaroo mother care and neonatal outcomes: A meta-analysis. Pediatrics, 137(1), e20152238. https://doi.org/10.1542/peds.2015-2238
Coughlin, M. E., et al. (2017). Developmental care in the NICU: Evidence-based interventions. Journal of Neonatal Nursing, 23(2), 63–70. https://doi.org/10.1016/j.jnn.2016.09.003
World Health Organization. (2022). Standards for improving quality of care for small and sick newborns in health facilities. PDF/Online Access
Açıldığı Öğretim Yılı 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
100
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 2 7 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 14 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 4 8
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 10 1 10
Final Final 28 1 28
Toplam İş Yükü (Saat) 102
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİNE GİRİŞ Ders
2 YENİDOĞANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Ders
2 YENİDOĞANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Ders
4 YENİDOĞANDA SIVI ELEKTROLİT DENGESİ AND HEMŞİRELİK BAKIMI Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Gösterim
5 Yenidoğanın Merkezi Sinir Sistemi Anomalileri ve Hemşirelik Bakımı Ders Vaka Çalışması Gösterim Sözlü
6 YENİDOĞANIN RESPİRATUVAR SORUNLARI Ders
7 Yenidoğan döneminin sık rastlanılan GİS anomalileri Ders
8 Yenidoğanın kalp hastalıkları ve hemşirelik bakımı Ders
9 YENDİOĞANDA ENDOKRİN ve GENİTOÜRİNER SORUNLAR Ders
10 ANNE SÜTÜ İLE BESLENME VE ENTERAL BESLENME Ders
12 HİPERBİLİRUBİNEMİLİ BEBEĞE YAKLAŞIM Ders
13 DÜŞÜK DOĞUM AĞIRLIKLI Ve PREMATÜRE BEBEKLERİN İZLEM İLKELERİ VE SORUNLARI Ders
13 Yenidoğan bakımında güncel yaklaşımlar Ders
14 Yenidoğan bakımında güncel yaklaşımlar ve kapanış Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Düşük doğum ağırlıklı yenidoğanın bakım gereksinimlerini sıralar.
Prematüre yenidoğanın beslenmesini planlar.
Normal yenidoğanın özelliklerini tanımlar.
Aileye yenidoğan sağlığı konusunda eğitim verir
Hipotermi, hipoglisemi ve solunum sıkıntısı gibi sorunları tanımlar. Bu sorunların erken belirtilerini gözlemler. Uygun hemşirelik girişimlerini uygular.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Düşük doğum ağırlıklı yenidoğanın bakım gereksinimlerini sıralar. 4 5 5 5 5 5 5 4 3 5 1 5 5 1 1
Prematüre yenidoğanın beslenmesini planlar. 4 5 4 5 5 5 4 4 4 3 3 5 5 1 1
Normal yenidoğanın özelliklerini tanımlar. 4 5 3 5 5 5 4 3 4 1 1 1 5 1 1
Aileye yenidoğan sağlığı konusunda eğitim verir 5 5 5 5 5 5 5 5 5 1 5 5 5 1 5
Hipotermi, hipoglisemi ve solunum sıkıntısı gibi sorunları tanımlar. Bu sorunların erken belirtilerini gözlemler. Uygun hemşirelik girişimlerini uygular. 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 1 5 1 1
Ortalama Değer 4,2 5 4,4 5 5 5 4,6 4,2 4,2 3 2,6 3,4 5 1 1,8