| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hasta ve Çalışan Güvenliği | TOS229 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Cumhur BABAOĞLU |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Cumhur BABAOĞLU |
| Amaç |
Öğrencinin; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenmesi; hasta güvenliği hedefleri ve standartları hakkında bilgi sahibi olması; hasta güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanması; hasta güvenliği ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olması. |
| Ders İçeriği |
Hasta ve çalışan güvenliğinde temel kavramlar, hasta ve çalışan güvenliğinde hukuki bakış ve sorumluluklar, ilaç hataları, enfeksiyon kontrolü, düşmelerin önlenmesi, güvenli cerrahi, güvenli transfüzyon, doğru hasta teslimi |
| Ders Kaynakları |
Hasta Güvenliği: Beklenmedik Olaylarda Hemşirenin Rolü. Zehra Alcan, Devrim Eren Tekin, Serpil Özbucak Civil. 2012. Nobel Tıp Kitabevleri,
Hasta Güvenliği: Türkiye ve Dünya (Füsun Sayek TTB Raporları/Kitapları-2010) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2020 - 2021 2021 - 2022 2023-2024 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Kısa Sınav 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
80
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
20
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 3 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 3 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 3 | 6 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 2 | 3 | 6 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 1 | 2 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 2 | 1 | 2 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 1 | 2 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 1 | 2 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 2 | 1 | 2 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 40 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 1,57 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hasta güvenliğinde temel kavramlar (Kurum Kültürü, Güvenlik Kültürü, Malpraktis, Kalite, Kalite İyileştirme, Risk Yönetimi, Beklenmedik Olay) | Seminer Panel |
| 2 | Hasta ve çalışan güvenliğinde hukuki bakış ve sorumluluklar | Seminer Sözlü Panel |
| 3 | Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedefleri | Seminer Sözlü Panel |
| 4 | Hemşirelikte malpraktis uygulamalar ve hasta güvenliği | Seminer Sözlü Panel |
| 5 | İlaç hataları ve güvenliği | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Seminer Sözlü Panel |
| 6 | Hasta güvenliğinde enfeksiyonların kontrolü ve izolasyon önlemleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Vaka Çalışması |
| 7 | Hasta güvenliğinde düşmeler | Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Sözlü |
| 8 | Ara sınav, Güvenli Cerrahi | Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Panel |
| 9 | Güvenli cerrahi | Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Sözlü |
| 10 | Güvenli transfüzyon uygulamaları | Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Sözlü |
| 11 | SBAR tekniği ile hataların önlenmesi/Doğru hasta teslimi | Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Sözlü |
| 12 | Hastaların kısıtlanmasında güvenlik | Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Sözlü Panel |
| 13 | Çalışan güvenliği - Hastane hijyeni ve atık yönetimi | Ders Problem Çözme Vaka Çalışması Seminer |
| 14 | Hasta ve çalışan güvenliği açısından iş yeri hemşiresinin rolleri, görevleri ve sorumlulukları | Ders Problem Çözme Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| çalışan güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır. | |||
| Hasta güvenliği ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur. | |||
| Hasta güvenliği hedefleri ve standartları hakkında bilgi sahibi olur, | |||
| Öğrenci;Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Hasta güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | |||
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| çalışan güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta güvenliği ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta güvenliği hedefleri ve standartları hakkında bilgi sahibi olur, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci;Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta güvenliğine ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Öğrenci; Hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenir, | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4,91 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4,91 | 5 | 5 | 5 | 5 |