EN
  • Anasayfa
  • SAS104 Çevre ve Sağlık (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
SAS104 - Çevre ve Sağlık
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Çevre ve Sağlık SAS104 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
HEMŞİRELİK
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK
Ders Veren Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK
Amaç

Çevre sağlığını kontrol altında tutabilmek için gerekli olan çözümleri öğrencilere aktarmak, çevre sağlığını tehdit eden belli başlı nedenleri bilimsel bir bakış açısıyla açıklayarak çevre sağlığına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Ders İçeriği

Çevre Sağlığı Kavramı ve Sağlığın Belirleyicileri, Hava Kirliliği, Su Kirliliği, Katı Atıklar, Radyasyon, Gürültü, Gıda Güvenliği,Toprak Kirliliği, Enerji, İsraf, Meslek Hastalıkları, Kazalar ve Zehirlenmeler, Çevre Sağlığında Koruyucu Önlemler, Çevre Sorunlarına Yaklaşım, Dünyada ve Türkiye'de Çevre Sağlığı; konularını içermektedir.

Ders Kaynakları Güler, Ç., 2012. Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloj Bağlantılarıyla) 1.Cilt, ISBN: 978-605-4445-21-9, Yazıt yayıncılık, Ankara.
Çevre ve İnsan Sağlığı (Çeviri Kitap), Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları, HASÜDER Yayınları, 2016
Ç. Güler, Çevre Sağlığı, Cilt 2, Yazıt Yayıncılık, 2012, No:129,ISBN: 978-605-4445-21-9.
Moeller, D.W. Enviromental Health, 3th Edition, Harvard University Press, 2005
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 35
Ödev (Sunum) 15
Toplam 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %50
Toplam %50
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %50
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %50
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
10
Ek Dersler
10
Kategori
10
Mesleki Seçmeli Dersler
30
Temel Meslek Dersleri
10
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
20
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 14 28
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 6 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 6 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 6 12
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 6 6
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Kısa Sınav 1 Kısa Sınav 1 1 1 1
Final Final 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 79
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 3,10
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Çevre kavramı ve çevreye ilişkin tanımlar Problem Çözme
2 Doğa kirliliğinin tanımı ve nedenleri Beyin Fırtınası
3 Hava Kirliliğinin tanımı ve nedenleri Rol Yapma / Drama
4 Hava Kirliliğinin insan ve çevreye etkileri Sınıf Dışı Çalışma
5 Su Kirliliğinin tanımı ve nedenleri Tartışmalı Ders
6 Toprak Kirliliğinin tanımı ve nedenleri Vaka Çalışması
7 Gürültü kavramı ve gürültünün insan ve çevreye etkileri Grup Çalışması
8 Pestisitler Sözlü
9 Pestisitlerin özellikleri ve sınıflandırılması, sağlık üzerine etkileri Tartışmalı Ders
10 Ekolojik denge, çevre kirliliği ve insan sağlığı Problem Çözme
11 Küresel çevre kirliliği sorunları Sınıf Dışı Çalışma
12 Hava kirliliğinin önlenmesi, Önemli hava kirleticileri Beyin Fırtınası
13 Katı atıkların zararsız hale getirilmesi Problem Çözme
14 Çevre hukuku ile ilgili bazı tanımlar, çevresel etki değerlendirmesi Ders Panel
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Çevre sağlığını etkileyen nedenleri ve alınması gereken önlemleri tanımlayabilecektir Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Çevre sorunları ile ilgili kavramlarını tanımlar Sözlü Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Çevre, insan ve sağlık arasındaki ilişkileri değerlendirir Ödev / Proje Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Çevre sağlığının temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur Sunum / Seminer Vaka Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler
Çevre bilinci ve çevre sağlığı kültürünü kazanabilecektir Laboratuvar Çalışması Rol Yapma / Drama Önceden planlanmış özel beceriler
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Çevre sağlığını etkileyen nedenleri ve alınması gereken önlemleri tanımlayabilecektir 5 4 5 5 5 4 5 4 5 5 5 5 5 5 5
Çevre sorunları ile ilgili kavramlarını tanımlar 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
Çevre, insan ve sağlık arasındaki ilişkileri değerlendirir 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 5 5 5 4 5
Çevre sağlığının temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur 5 4 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 4 5 5
Çevre bilinci ve çevre sağlığı kültürünü kazanabilecektir 5 5 4 5 4 5 4 5 5 5 5 5 4 5 5
Ortalama Değer 5 4,6 4,6 5 4,8 4,6 4,8 4,8 4,8 4,8 5 4,8 4,6 4,8 5