| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Çevre ve Sağlık | SAS104 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÇELİK |
| Amaç |
Çevre sağlığını kontrol altında tutabilmek için gerekli olan çözümleri öğrencilere aktarmak, çevre sağlığını tehdit eden belli başlı nedenleri bilimsel bir bakış açısıyla açıklayarak çevre sağlığına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| Ders İçeriği |
Çevre Sağlığı Kavramı ve Sağlığın Belirleyicileri, Hava Kirliliği, Su Kirliliği, Katı Atıklar, Radyasyon, Gürültü, Gıda Güvenliği,Toprak Kirliliği, Enerji, İsraf, Meslek Hastalıkları, Kazalar ve Zehirlenmeler, Çevre Sağlığında Koruyucu Önlemler, Çevre Sorunlarına Yaklaşım, Dünyada ve Türkiye'de Çevre Sağlığı; konularını içermektedir. |
| Ders Kaynakları |
Güler, Ç., 2012. Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloj Bağlantılarıyla) 1.Cilt, ISBN: 978-605-4445-21-9, Yazıt yayıncılık, Ankara.
Çevre ve İnsan Sağlığı (Çeviri Kitap), Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları, HASÜDER Yayınları, 2016 Ç. Güler, Çevre Sağlığı, Cilt 2, Yazıt Yayıncılık, 2012, No:129,ISBN: 978-605-4445-21-9. Moeller, D.W. Enviromental Health, 3th Edition, Harvard University Press, 2005 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 35 |
| Ödev (Sunum) | 15 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
10
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
10
|
|
Ek Dersler
|
10
|
|
Kategori
|
10
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
30
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
10
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
20
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 6 | 12 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 6 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 6 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 6 | 6 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 6 | 12 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,10 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Çevre kavramı ve çevreye ilişkin tanımlar | Problem Çözme |
| 2 | Doğa kirliliğinin tanımı ve nedenleri | Beyin Fırtınası |
| 3 | Hava Kirliliğinin tanımı ve nedenleri | Rol Yapma / Drama |
| 4 | Hava Kirliliğinin insan ve çevreye etkileri | Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | Su Kirliliğinin tanımı ve nedenleri | Tartışmalı Ders |
| 6 | Toprak Kirliliğinin tanımı ve nedenleri | Vaka Çalışması |
| 7 | Gürültü kavramı ve gürültünün insan ve çevreye etkileri | Grup Çalışması |
| 8 | Pestisitler | Sözlü |
| 9 | Pestisitlerin özellikleri ve sınıflandırılması, sağlık üzerine etkileri | Tartışmalı Ders |
| 10 | Ekolojik denge, çevre kirliliği ve insan sağlığı | Problem Çözme |
| 11 | Küresel çevre kirliliği sorunları | Sınıf Dışı Çalışma |
| 12 | Hava kirliliğinin önlenmesi, Önemli hava kirleticileri | Beyin Fırtınası |
| 13 | Katı atıkların zararsız hale getirilmesi | Problem Çözme |
| 14 | Çevre hukuku ile ilgili bazı tanımlar, çevresel etki değerlendirmesi | Ders Panel |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Çevre sağlığını etkileyen nedenleri ve alınması gereken önlemleri tanımlayabilecektir | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Çevre sorunları ile ilgili kavramlarını tanımlar | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Çevre, insan ve sağlık arasındaki ilişkileri değerlendirir | Ödev / Proje | Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Çevre sağlığının temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur | Sunum / Seminer | Vaka Çalışması | Önceden planlanmış özel beceriler |
| Çevre bilinci ve çevre sağlığı kültürünü kazanabilecektir | Laboratuvar Çalışması | Rol Yapma / Drama | Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çevre sağlığını etkileyen nedenleri ve alınması gereken önlemleri tanımlayabilecektir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Çevre sorunları ile ilgili kavramlarını tanımlar | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ;
| Çevre, insan ve sağlık arasındaki ilişkileri değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ;
| Çevre sağlığının temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Çevre bilinci ve çevre sağlığı kültürünü kazanabilecektir | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4,6 | 4,6 | 5 | 4,8 | 4,6 | 4,8 | 4,8 | 4,8 | 4,8 | 5 | 4,8 | 4,6 | 4,8 | 5 |